معماری به مثابه چشم انداز آزادی کالبد انسانی
مبانی نظری معماری / انسان شناسی و فرهنگ
آیا در این انتقال بدن به مثابه فضای «خودی» به معماری به مثابه فضای «دیگری» می توان یک احساس ناخود آگاه و یا بهتر بگوئیم یک موقعیت زیستی (بیولوژیکی) مصونیت دهنده را یافت؟ بدون شک . این همان چیزی است که از ابتدای این قرن انسان شناسانی چون مالینوفسکی با عنوان مفهوم «سرپناه» به مثابه یکی از نیازهای نخستین انسان به آن اشاره می کردند.
آب، ظهور وحضور در اماکن مقدس
مبانی نظری معماری / متین باستان فرد
آب در اديان باستان مترادف با الهه باروري بوده است و در بسيار از معابد مورد پرستش قرار ميگرفته است. ايرانيان باستان در معابد آناهيتا الهه آب و باروري را ستايش ميكردند. در بسياري از اديان براي انجام مراسم آئيني و ديني آب براي شستشوي جسم به كار ميرود و كالبد جسمي انسان را تميز نگه ميدارد.
امنيت در فضاهاي آموزشي
مبانی نظری معماری / مهدیه حسینی
جان لاك نخستين كسي بود كه با مطرح ساختن ديدگاه هاي جديد،‌ نظرات جديدي را در زمينه آموزش و يادگيري مطرح كرد و راه را براي تحقيقات بعدي گشود.
از شیان تا کردوبا
مبانی نظری معماری / گوران عرفانی
بنظر می رسد که مفهوم مسجد در مساجد مختلف اسلامی مربوط به دوره های مختلف زمانی و مکانی به یک چهارچوب مشخص کالبدی ختم نشده است. به بیان دیگر نگاه به فضای مسجد یک نگاه مفهومی است نه یک نگاه کالبدی صرف.
رویکرد چین در معماری آینده
مبانی نظری معماری/ مجید ادب
برنامه ها و پروژه‌هایی که در حال حاضر در کشور چین در دست اجراست نشان می دهد که چین به یک مقلد محض معماری غربی تبدیل نخواهد شد و در روند مدرنیزاسیون، فرهنگ چینی را وارد و تعریف جدیدی از مدرنیته بیان خواهد کرد.
فضای خانگی و شخصیت
مبانی نظری معماری
صحبت از انسان و زندگی انسانی همواره با مفهومی آشنا ولی پیچیده گره خورده، مفهومی که سال‌هاست اندیشمندان مختلف درصدد تعریف و بررسی آن برآمده‌اند. فرهنگ، همین مفهوم مورد مناقشه است. عده‌ای آنرا یک نظام ذهنی و انتزاعی معرفی می‌کنند و عده‌ای دیگر، مادیات و دست‌ساخته‌های بشری را تبلور آن می‌دانند.
معماری در تقابل یا تطابق با منظرطبیعی
مبانی نظری معماری/ سیده زهرا مردانی
خانه های تبت در زمینه های تزیینات وکاربرد مصالح هم جهت با طبیعت رفتار کرده اند اما در زمینه استقرار و فرم در تقابل با طبیعت و یا شاید هم راستا با دلایل مهمتر آیینی عمل می کنند. آیین بودا بین مردم تبت در درجه ای از اهمیت قرار گرفته که گاه آسایش ساکنین را به مخاطره می اندازد.
حوض در معماری سنتی ایران
مبانی نظری معماری/ معماری نیوز
شاید در میان همة اقوام دنیا کمتر مردمی بیابیم که به‎اندازه ایرانیان کویرآشنا، قدر آب را ارج گذاشته باشند. برای ایرانیان باستان، آب در کنار باد و آتش و خاک چندان مقدس می‎نمود که بر روی آبگذرها به زحمت بسیار پل می‎زدند تا آدمی در گذر از آن‎ها مجبور به عبور از میان آب نباشد.
فضاهایی که زمان در آنها متوقف می شود
مبانی نظری معماری / عطیه غفوری
کیفیت های فضا در کنار هم منجر به ایجاد حس وحدت در انسان می شود. در معماری سنتی نیز بنیادی ترین اصل ، اصل وحدت است. مطلوب معماری ایرانی در دوره اسلامی تلفیق همه جنبه ها در جهت نیل به وحدت است. چنین فضایی انسان را به خود جذب می کند و به لحاظ معنوی رام می سازد.
معماری و تکنولوژی
مبانی نظری معماری / ماهنامه منظر شماره چهارم
معماری و تکنولوژی تفکیک‌ناپذیرند؛ در معماری گذشته ایران، این وحدت و پیوند برقرار بوده است، البته معماری از لحاظ ارتفاع و مصالح ساده‌تر بود. حتی فضای امروز هم در عین پیچیدگی، به دنبال وحدت علم، هنر، فلسفه و بین رشته‌ای بودن آنهاست و نگاه یک جانبه یا تکنیکی صرف به معماری، آن را به مقصود خود نمی‌رساند.
مکان و معماری
مبانی نظری معماری / احسان دیزانی
در معماری ابنیه موزه میراث روستایی گیلان، پتانسیل نمایش زندگی روستایی وجود دارد به نحوی که شکلِ معماری بناها و فضاهای مربوطه بیانگر شکل زندگی روستایی است. به عبارت دیگر، این بناها، فرهنگ روستایی را به مخاطبین منتقل می‌نماید. البته باید درنظر داشت که فرهنگ در خاستگاه اصلی برقرار بوده و با انتقال صورت آن نیز در معرض خطر فراموشی است.
آیا معماری امروز ایران محصول انقلاب اسلامی است ؟
مبانی نظری معماری / ماهنامه تخصصی منظر
معماري، به مثابه فراورده‌اي كه بر اخلاق و بر فرهنگ انسان‌ها متكي است و معماري به مثابه پديده‌اي كه براي زاده‌شدن‌اش بذري لازم است و براي پرورانيدن‌اش بايد تغذيه شود، مي‌تواند مورد سنجش و ارزيابي ما قرار گيرد تا هر آينه لازم باشد، شرايط بذرافكني و پرورش آن را، به قصد متعالي كردن دگرگون كنيم.
مفهوم فضا/ قسمت دوم
مبانی نظری معماری
تجلی دیگری از مبحث فضای مطلق و رابطه گرا، گفتگو درباره مفاهیم ذهنی و واقعی است. در این بحث، فضای واقعی که با حس ها درک می شود، از تفاسیر عقلانی انسان ها از جهان، که پدید آورنده ی ساختار ذهنی است، متمایز می گردد. با رویکردی خردگرا و نظری، هرم که الگوی نهایی خرد است تجلی می یابد.
مفهوم فضا/ قسمت اول
مبانی نظری معماری/انسان شناسی و فرهنگ
یکی از مسایل بنیادین در شناخت و درک نقش محیط ساخته شده در زندگی مردم و نیز کسب توانایی در طراحی آن، فهم چیستی معنای "محیط" است. "فضای اطراف" اصلی ترین معیار تعریف محیط است، قرابت معنایی این دو مفهوم در مباحث طراحی شهری به نحوی است که محیط شهری ساخته شده را با در نظر گرفتن شروطی، "فضای شهری" می نامند.
تأثیر متقابل آیین بودا و معماری معابد آن
مبانی نظری معماری/ سیده نفیسه موسویان
نگاه آیینی بر خلاف نگاه عقلی، فضاهای ساده‌ای بر اساس سمبل‌ها ایجاد کرده که پیشرفتی در آنها به وجود نمی‌آید و تغییرات چندانی در آنها مشاهده نمی‌شود، از طرف دیگر...
با حسن بلخاری؛ پیرامون هویت در معماری ایرانی/اسلامی
مبانی نظری معماری / گزارشی از آرونا
..... به طور مثال سردر دانشگاه تربیت مدرس، در این سردر سنت حرف اول را می زند، آجر نیز حرف اول را در مصالح می زند. یعنی به جای استفاده از بتن سنگین و سرد، آجری را داریم که اگر بخواهم مبانی معنوی آجرکاری و فتوت نامه آجر کاران را بگویم خودش یک بحث مفصل و جدایی است. یعنی آجر به دلیل این که از خاک به وجود آمده است و ما عاقبت خاک گل کوزه گران خواهیم شد، .....
تاملی بر مطالعه فرهنگی و اجتماعی خانه/قسمت سوم
مبانی نظری معماری/انسان شناسی و فرهنگ
زندگی در خانه سنتی بر پایه ارزش های سنتی و هنجارهای مشترک شکل می گیرد در حالیکه در خانه مدرنیته زندگی با تکیه بر ارزش های فردی و فردگرایی از اهمیت برخوردا است.
تاملی بر مطالعه فرهنگی و اجتماعی خانه/قسمت دوم
مبانی نظری معماری/انسان شناسی و فرهنگ
فرهنگ خانه از منظر علوم اجتماعی علی الخصوص از دیدگاه انسان شناسی مجموعه ای از ارزش ها و معانی را شامل می شود که یک گروه قومی یا یک ملت و خرده فرهنگ های موجود در یک جامعه آن را تعریف و تعیین می کنند.
فناوری‌های‌ نوین و ایدئولوژی
مبانی نظری معماری
فناوری بخش جدا نشدنی از سير تكاملي فرهنگ، تصورات، روياها و در واقع آرمان‌هاي ماست ولی توجه به این نکته نیز ضروری است که علم و فناوری معناي زندگي را به ما نمي‌آموزند، بنابراين فطرت انساني خود را در خانواده، جامعه، دين و معنويت، هنر، ادبيات و تاریخ مي‌جوييم.
فضاهای تاریخی دارای یک هویت مقدس است
مبانی نظری معماری
ساختن مکانی با استقبال زیاد و مورد توجه مردم، هنری است که معماران گذشته ما داشتند و ما آن را از دست داده ایم.