روزنامه سفر هند
اولین حضور در شهر دهلی با مواجهه با سه نکته جالب توجه همراه بود. رانندگی با بوق ممتد ، ادراک حس بوییای در فضاها و حضور حیوانات در شهر.
روزنامه سفر هند
از نکات منحصر به فرد و جالب روز دوم سفر، بازدید از باغی بود که در ضلع شمال شرقی مجموعه قطب منار واقع شده بود. این مجموعه را علائم راهنمای گردشگری نصب شده، باغ مغول (Mughul Garden) می نامید. اما این باغ تا حدود زیادی از ساختار باغ ایرانی تبعیت می کرد.
روزنامه سفر هند
گروه پس از بازدید از سکتورهای مسکونی و حرکت پیاده در معابر شاندیگار، و مشاهده موزه ای که طرح های اولیه لوکوربوزیه را نمایش می داد، به سمت یکی از ساختمانهای ادارای این شهر (دادگاه عالی) حرکت کرد.
روزنامه سفر هند
پس از دو روز بازدید در بافت دهلی قدیم که شامل بازار، معابد، قلعه و ... بود، ‌در روز سوم سفر از شهر شاندیگار بازدید کردیم. شهری که به عنوان یک اثر معماری کامل از لوکوربوزیه می‌آید. درمقایسة‌این دو شهر می‌توان به تفاوت بارز این دو در همان نگاه نخست پی برد. این تفاوت به خصوص در کالبد، جنس فضاها و ساماندهی شهری به راحتی مشهود است، تفاوتی کهبه گونه‌ای برخاسته از «سنتی» و «مدرن» بودن این دو شهر ناشی می‌شود.
روزنامه سفر هند
قدرت ذهن اعطایی است جهت رهایی انسان از تعلقات دنیوی است ، آن چیزی که انسان هندو از آن در آفرینش تعلقات نمادین بهره می برد...
روزنامه سفر هند
نزدیک می‌شویم به آغاز سال ... که اتفاق افتاد. "لحظه‌ای که از لحاظ طبیعی همانند دیگر لحظه‌هاست" به قول آقای دکتر منصوری، اما تفاوت می‌کند شاید از این لحاظ که همزمان می‌شود با موج فراوانی که از طریق دعاهای عدة کثیری در لحظه‌ای خاص ایجاد می‌کند، ... "یا مقلب‌ القلوب و الابصار، حول حالنا الی احسن الحال"
روزنامه سفر هند
این سرزمین باوجود تمام رنگ ها،صداها، رفتارها و منش های به ظاهر عجیب چندان هم عجیب وناآشنا نیست. در معبدهایش احساس بیکانگی نمی کنم و زندگی خیابانی مردمش مرا به تعجب نمی اندازد. ما و هندی ها بیش از آنکه در صورت زندگی متفاوت باشیم ، در جهان بینی انتخابی برای ادامه زندگی به هم شبیه هستیم.
روزنامه سفر هند
در بازدید از شهر جیپور با بنایی معروف به "هوا محل" روبه رو شدیم که ویژگی های منحصر به فرد آن، مخاطب را به تأمل وا می دارد؛ فضایی مستور و محفوظ که زنان هندی در برهه ای از تاریخ تمدن اسلامی آن را تجربه کرده اند. تجربه نگاه کردن بدون دیده شدن به عنوان یکی از لذت های زنانه گویی تجربه مشترکی است که فراتر از مرزهای جغرافیایی همواره بعضی تمدن ها از جمله ایران و هند جریان داشته و دارد.
روزنامه سفر هند
یکی از سوالاتی که در بازدید از شهر های کشور هند به ذهن ما خطور می کند، این است که کشور هند در روند توسعه و پیشرفت و آینده خود می خواهد پایبندی به سنت ها و معماری بومی خودش را رعایت کند و به کار گیرد یا اینکه مانند بسیاری از شهر های کشورهای در حال توسعه (مانند شهر شانگهای چین) در آرزوی رسیدن به مدرنیزاسیون غربی و اروپایی است.
روزنامه سفر هند
...اعتقاد به بازگشت به دنیا و زندگی دوباره، از آنها انسان هایی قانع ساخته که تمام روز در این فکر هستند که خوب باشند تا در زندگی بعدی شانس مهاراجه شدن را از دست ندهند. این ها تمام روز را در انتظار مرگ به سر می برند تا از «ظلمات به نور» برسند.
روزنامه سفر هند
بارز ترین جلوه تنوع اعتقادی در هند حضور حداکثری فضاهای مذهبی ادیان مختلف در فضاهای شهری است. گاه مجموعه ای از مسجد، معابد و کلیسا در کنار هم (برای نمونه در خیابان چندی چوک دهلی) یک نفطه عطف شهری را شکل می دهند و گاه در قالب یک نشانه منفرد شهری بروز می یابند.
روزنامه سفر هند
یکی از تأمل برانگیز ترین نکاتی که در بازدیدهای این چند روزه ذهن را درگیر می کرد، مشاهده عده زیادی از مردمانی بود که تمام عمر خود را در کنار خیابان گذرانده و تمام زندگی شان در یک بغچه کوچک قابل حمل بود. در حالی که در همان شهر مردمانی در اوج رفاه و آسایش و در بهترین قصرها زندگی را سپری می کردند.
روزنامه سفر هند
«ریکشا» آنچنان در منظر شهرهای هندوستان ذوب و با سایر عناصر آن همراه شده است که فراموش می‌کنیم این وسایل متحرک سبز و زرد آبی و مشکی، محصول یک پدیدة وارداتی به نام حمل و نقل مکانیکی هستند. الگوی ریکشا با عبور از فیلتر سبک زندگی هندی و تأثیرپذیری از سادگی، قناعت، رنگارنگی و برونگرایی این زندگی، تبدیل به مدلی بومی برای تکنولوژی غیر بومی شده است.
روزنامه سفر هند
اما اینجا در هندوستان محدودیت‌های رایج، کمتر احساس می‌شود که نمود آن در تنوع فراوان در ساخت و ساز، تزئینات جانبی وسایل نقلیه، فضاهای خاص موسوم به زاغه و چادرهای خیابانی که محل زندگی گروهی از هندوان است، به طور خاص چشم‌گیر است،.
روزنامه سفر هند
در کلاف سر در گم خدایان هندو، انگار یک خدا بیش از بقیه طرفدار دارد. خدایی که در هیئت یک موجود عجیب با بدنی ساده و سری حیوانی (فیل) ظاهر می شود. این خدا را هندوان «گانش» می نامند: خدای ثروت، مکنت و شانس. این خدا را می توان در ابتدای کوچه ها، فضاهای شهری و حتی بالای در منازل دید. به نظر می رسد بار تمام فقر و نداری مردم هند به دوش این خداست. و یا شاید بتوان گفت، این خدای تمام نداری ها و عقده های مردم هندوستان است.
روزنامه سفر هند
... نشان از آموزش صحیح و عمقی در هند و سرمایه‌گذاری بر روی نسل آینده دارد. چراکه آموزش در چنین مکان‌هایی همراه با لمس و ادراک محیط شهر و در بطن اجتماع صورت گرفته و به صورت آموزش نظری صرف نمی‌باشد.
روزنامه سفر هند
آنچه که معماری ترکیبی هند را از معماری ایران متفاوت می کند، عظمت و بزرگی بسیار بناهای آن است که با کمترین تزئین و یا مصالح سنگ و عمدما در سه رنگ قرمز، سیاه و سفید ساخته شده اند.
روزنامه سفر هند
تکرار و تنوع از ویژگی های بارز معماری و هنر هند است. متفاوت بودن هر ستون با ستون دیگر، در تمام معابد و مساجدی که تا کنون دیده ایم ویژگی معماری این تمدن است که بر خلاف آن چیزی است که در ایران می بینیم.
روزنامه سفر هند
اینکه انسان شهری امروزی چگونه توانسته در کنار حیوانات زندگی کند خود جای بحث دارد ولی این همزیستی موجب گشته مناظر شهرهای هند متفاوت از منظر شهر های بی روح و ماشینی باشد و حیوانات به عنوان عناصر ویژه، منظری خاص، پیوسته و زنده ایجاد کنند.
روزنامه سفر هند
در شهر ساحلی بمبئی به بازدید از مسجد جامع این شهر رفتیم. مسجدی که به دلیل ویژگی های خاص حس و حال متفاوتی پیدا کرده بود. گذشته از پلان نامنظم و متفاوت، ویژگی ای که این مسجد را از دیگر مساجد متمایز می کرد،