كدخبر: ۱۷۱۷
تاريخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۹
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
روزنامه سفر هند
گزارش روز دوم سفر
از نکات منحصر به فرد و جالب روز دوم سفر، بازدید از باغی بود که در ضلع شمال شرقی مجموعه قطب منار واقع شده بود. این مجموعه را علائم راهنمای گردشگری نصب شده، باغ مغول (Mughul Garden) می نامید. اما این باغ تا حدود زیادی از ساختار باغ ایرانی تبعیت می کرد.
روز دوم، با بازدید از مسجد قوت الاسلام و قطب منار آغاز گردید. پس از تشکیل اولین سلسله حکومت مسلمانان در هند، بنای مسجد قوت الاسلام، از طریق تغییر کاربری یک معبد توسط شمس الدین التتمش احداث گردید.
این بنا که ظاهرا تلاش داشته از طریق معماری نشان دهنده تفوق قدرت مسلمانان بر گروه های دیگر دینی باشد، مجموعه ای است از مسجد، باغ و مناری بلند که در مقیاسی بزرگ احداث شده اند. منار قطب، به نام قطب الدین (که از اولین مبلغان دین اسلام در هندوستان بوده است) با ارتفاع بیش از 70 متر در حیاط مسجد قوت الاسلام واقع شده است.

 

عکس از احسان دیزانی

علاوه بر این منار، منار ناتمام دیگری نیز در حیاط این مسجد وجود دارد که ظاهر بنابوده با ارتفاع دوبرابر منار قطب احداث گردد که با پایان یافتن عمر سلطان وقت، بنای آن نیمه کار ماند.


عکس از احسان دیزانی

مسجد قوت الاسلام دارای حیاطی مستطیل شکل است که توسط شبستان ها احاطه شده است. نقوش خط فارسی بر روی سنگ ها در بخش های مختلف ابنیه این مجموعه به چشم می خورد. این مجموعه بنا، در کنار باغ هایی قرار گرفته اند که با سبک های مختلفی جلب توجه می کنند.
مسجد کوچک دیگری نیز در کنار این مجموعه قرار دارد که گروه نماز ظهر و عصر را در آن اقامه نمود و سپس توضیحاتی توسط دکتر منصوری درباره فلسفه و هنر اسلامی و اثرات آن بر معماری مساجد از صدر اسلام تا دوره های بعدی ارائه گردید و بر سادگی مساجد اولیه به عنوان تأکید بر شعار لااله الا الله اشاره نمود.
پس از این بازدید، گروه به سمت آرامگاه قطب الدین حرکت نمود. ورود به این آرامگاه، نظیر سایر مراکز زیارتی هند، با پای برهنه صورت می گیرد. پس از بازدید از این آرامگاه، صرف ناهار در کنار این مجموعه صورت گرفت. بازگشت از آرامگاه در معابر شلوغ و تجاری اطراف و بافت فرسوده آن، با حرکت به سمت یکی از آب انبارهای دهلی همراه بود. این آب انبار که هنوز مقدار کمی آب درون خود داشت، بدون سقف و به صورت سرباز درون زمین حفر شده بود.


عکس از احسان دیزانی

مقصد بعدی گروه، مجموعه باغ لودی بود. این باغ که امروزه به صورت پارک شهری تعریف شده است، نمونه ای از تنوع گیاهی و جانوری در هند را نشان می دهد که به ویژه به خاطر فصل مناسب بازدید، دربرگیرنده انواع متنوعی از گونه ها بود. در این مجموعه ساختمان های معبد اسکندر، دروازه و معبد شش گنبد واقع شده بودند که نمونه هایی از معماری قرن ده و یازده هند بودند.


عکس از رسول رفعت

مرکز شهر دهلی، و به عبارت دقیق تر میدان کنو مجموعه دیگری بود که مورد بازدید قرار گرفت. این میدان، فضای باز بزرگی بود که ایستگاه مرکزی مترو دهلی در میان آن قرار داشت و در حاشیه آن، واحدهای تجاری با برندهای ویژه مستقر شده بودند. زون اطراف این میدان نیز عمدتا در برگیرنده مراکز اداری و وزارت های خانه ها و بانک ها هندی بود. در نزدیکی این میدان نیز، دروازه هندوستان قرار داشت که از آثار معماری به جا مانده از دوران استعمار انگلستان به حساب می آید. در این میدان، گروه برای حدود یک ساعت در خصوص مفهوم نظم در جامعه هندوستان به بحث و تبادل نظر پرداخت. به این ترتیب روز دوم با صرف شامی خوشمزه و بازگشت به هتل پایان یافت تا گروه برای حرکت در صبح روز سوم به سمت شاندیگار آماده شود.

دریافت 1: تعرف الاشیاء باضدادها
 
 


عکس از رسول رفعت

در مجموعه قطب منار، دو مسجد کاملا متفاوت در کنار هم خودنمایی می کنند. یکی مسجد قوت الاسلام که چنان که از نامش پیداست بنا بوده نمایش گر شکوه و عظمت اسلام باشد. اما اکنون ویرانه ای از این شکوه بر جای مانده، و دیگری مسجدی در نهایت سادگی و بی پیرایگی که یادآور مسجد رسول اکرم در صدر اسلام می باشد. گذر زمان از اولی تنها نشانه ای از گذشته ساخته، اما از دیگری فضایی زند که علی رغم سادگی و کوچکی همچنان پذیرای نمازگذاران می باشد. شاید دلیل زنده بودن مسجد کوچک مجموعه قطب منار را باید در وفاداری به آموزه های پیامبر اسلام در باره عبادتگاه مسلمانان دانست.
دریافت از : رضا کسروی

دریافت 2: چهارباغ
 

عکس از رسول رفعت

از نکات منحصر به فرد و جالب روز دوم سفر، بازدید از باغی بود که در ضلع شمال شرقی مجموعه قطب منار واقع شده بود. این مجموعه را علائم راهنمای گردشگری نصب شده، باغ مغول (Mughul Garden) می نامید. اما این باغ تا حدود زیادی از ساختار باغ ایرانی تبعیت می کرد. با این تفاوت که در محل تلاقی دو محور اصلی باغ، صفه ای بود که درخت انجیر معابدی را به عنوان عنصر اصلی مجموعه معرفی می کرد. این صفه در حقیقت جایگزین کوشک یا حوض آب در باغ های ایرانی شده بود و در مقابل، کوشک به ضلع شمالی باغ و روی یکی از محورهای اصلی منتقل شده بود. با توجه به تاریخ ساخت این مجموعه، به نظر می رسد انتصاب باغ به مغول ها به روشنی قابل رد خواهد بود. با این حال، این پرسش که تحول ایجاد شده در این باغ نسبت به باغهای ایرانی از چه ریشه و منشاءی سرچشمه گرفته است، موضوعی است که نیازمند تحقیق، بحث و بررسی بیشتر خواهد بود.
دریافت از : کیوان خلیجی

دریافت 3: قناعت

شهر دهلی بافته ای متنوع از کل های کوچکی است که هر کدام متعلق به طبقه ای خاص از مردم شهر است. مرفه، فقیر، زاغه نشین، خیابان نشین و محله های متنوع دیگر که «ثروت» بافت کالبدی آنها را از هم قابل تشخیص می کند.
آنچه اعجاب بیننده را بر می انگیزد، نوع نگاه به زندگی و قناعت مردم این کشور در پایتخت است. نحوه برخورد با زندگی دنیایی و شاید امید به تناسخ و زندگی مجدد در باور و اندیشه مردم شهر فضا و بافت محله زندگی آنها را تشکیل داده است. غنی در کنار فقیر، زاغه نشین در کنار قصر نشین بدون هیچ اعتراضی زندگی می کنند.


عکس از احسان دیزانی

سوال این است که چه اندیشه ای این بافته ی پیچیده (شهر دهلی) را اینگونه به هم تنیده نگاه داشته است. مردم این شهر به زندگی چگونه می نگرند؟! پاسخ این همه تنوع در سطح زندگی چیسست؟!
دربافت از : رسول رفعت
نظرات بینندگان:
سید محمد باقر منصوری : با عرض سلام و خسته نباشید و اشاره به خالی بودن جای ما،روزنامه ی خیلی خوبی شده، مخصوصا قسمت دریافت که واقعا جالبه. عکس هم چند تایی بیشتر بذارید بد نیست
به همه خیلی خوش بگذره،
* نام:
ايميل:
* نظر: