كدخبر: ۱۷۲۱
تاريخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۶
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
روزنامه سفر هند
گزارش روز پنجم سفر
قدرت ذهن اعطایی است جهت رهایی انسان از تعلقات دنیوی است ، آن چیزی که انسان هندو از آن در آفرینش تعلقات نمادین بهره می برد...
روز یکشنبه مورخ 28/12/90 ساعت 5:30 بامداد با اتوبوس دهلی را به قصد شهر لاک نو ترک کردیم. حدود ساعت 10 در فضای سبز بازی توقف کردیم و صبحانه خوردیم. بعد از ورود مجدد به اتوبوس، گزارشهای سرگروه های پژوهشی از موضوعات مقالات همسفران ارائه گردید و به دنبال آن، تصحیح و راهنمایی دکتر منصوری برای روند مقالات پژوهشی انجام شد. سپس به دلیل کمبود زمان، ناهار داخل اتوبوس صرف شد.

ترسیم از عاطفه سریری

حدود ساعت 6 بعد از ظهر، گروه به شهر لاک نو رسید. لاک نو مرکز شیعیان هند و از مراکز ایالات است. تا زمان رسیدن به هتل حدود یک ساعت، اتوبوس در بافت شهری لاک نو حرکت کرد و تضاد و نابرابری اجتماعی و اقتصادی در بخش های مختلف شهر مشاهده گردید.
بعد از رسیدن به هتل و مستقر شدن افراد، ساعت 8 بعد از ظهر به سوی پارک امبدکار به راه افتادیم. این پارک چند هکتاری در دو فاز در سالهای 96 و 2005 ساخته شده است. فضای متفاوتی که در این پارک مشاهده گردید، بیشتر به فضاهای نمادین و سمبولیک شباهت داشت تا پارکی که جوابگوی نیازهای انسانی باشد. انواع مجسمه ها و سالن های مختلف، در فضای باز بزرگی که سنگ پوش شده بود پراکنده بودند.
 

عکس از احسان دیزانی

ساختمانی استوپا مانند نیز که جزء فضای اصلی این پارک است، سالنی است که برای نمایش مجسمه ها و نقشه های پارک استفاده می شود. مهمترین نکته ای که در خصوص این پارک به نظر می رسید، منظر شبانه آن است. در طول ساعات روز با توجه به اقلیم گرم لاک نو و عدم استفاده از درخت و کفپوش سنگی پارک، به نظر می رسد نتوان از این فضا استفاده زیادی بارد. حال آنکه در ساعات شب، نورپردازی پارک چهره نسبتا زیبایی به آن داده است.
بازگشت از پارک به هتل در ساعت 10 شب و صرف شام، پایان بخش روز پنجم سفر به هندوستان بود.

دریافت 1: منظر سرزمینی
امروز که از شهر دهلی به سمت لاک نو حرکت کردیم، در راه با منظری ویژه مواجه شدیم. منظری که یقینأ تنها در بستر هند شکل می گیرد و مختص این زمینه می باشد. پیوستگی از مهمترین خصوصیات راه محسوب می شود، به صورتی که مرز میان شهرها و روستاها و فضاهای میان آنها مشخص نمی باشد، گویی شهر هرگز به پایان نمی رسد، مردم همه جا مشغول به زندگی هستند و حتی اگر ورودی برای شهر طراحی شده باشد، آنچنان به آن بی توجهی می کنند که مفهوم آن از بین می رود.
 

عکس از احسان دیزانی

مردم آنچنان راحت و بی آلایش به زندگی روزمره خود مشغول هستند که تفاوتی میان شهر و حومه آن احساس نمی شود. طبیعت همواره حضور دارد و درخت عنصری است که هرگز از جلوی چشمان انسان محو نمی گردد. هیچ مکانی خالی از گیاه نیست و تمام زمین ها زیر کشت هستند. در این میان دین نیز فراموش نشده و لابه لای درختان، معابد گوناگون هر از چندی خودنمایی می کنند. از طرفی خبری از تابلوهای بزرگ و حفاظ های ممتد جاده آن نیست. بناهای لوکس و تزئینی ساخته نشده اند و از مجتمع های تفریحی بین راهی اثری وجود ندارد. هرچه هست طبیعی است و مردمی، با همان خصوصیات ساده و واقعی. تمامی این خصوصیات باعث شده که منظر راه های سرزمین هند کلیتی باشد بدون هیچ گسست و نبود هر یک از عناصر لوکس و مصنوعی، موجب تقویت هرچه بیشتر این پیوستگی و انسجام منظر سرزمینی هند باشد.
دریافت از : شروین گودرزیان

دریافت 2: تعلقات نمادین هندوان
قدرت ذهن اعطایی است جهت رهایی انسان از تعلقات دنیوی است ، آن چیزی که انسان هندو از آن در آفرینش تعلقات نمادین بهره می برد...
دریافت از: میثم خلیل پور

دریافت 3: منظر اضداد
همنشینی معنادار تضادها در منظر امروز هندوستان، آنچنان آشکار است که به درستی می توان آن را سرزمین افسانه ای و باورنکردنی نامید. همچنان که یکی از معروفترین عبارات در مورد این سرزمین به کار می رود عبارت از Incredible India به معنای سرزمین عجایب است که نمایانگر ویژگی های منظرین این کشور نیز می باشد. شدت تنوع در ساختارهای اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی و آیینی به حدی است که تضادهای منظرین پلان اول این سرزمین را شکل می دهد. همزیستی هندوها و مسلمانان، فقرا و اغنیا، سنت و مدرنیته نگاه هر تازه واردی را به خود جلب می کند.
دریافت از : گوران عرفانی

دریافت 4: منظر به مثابه بستر روایت تاریخ
در کشورهای دارای تاریخ مبارزاتی برای استقلال و برقراری عدالت، برگزاری انتخابات و تصویب قانونی اساسی، نقطه عطفی در تاریخ آن ها محسوب می شود. اگر چه پرداختن به اهمیت این موضوع، در حوزه علوم انسانی قرار می گیرد، اما مدیریت کلان کشور سهم مهمی در برنامه ریزی و سرمایه گذاری در شهرها حول چنین موضوعاتی که به هویت مشترک منجر می شود، ایفا می کنند.
در روزهای اول سفر و در بازدید از سه شهر دهلی، شاندیگار و لاک نو، عزم دولت مردان و مدیران شهرهای هند برای نمود این ارزش ها در کالبد شهر نظر ما را به خود جلب کرد. طراحی و ساخت گردش گاه شهری، حول مقبره گاندی در دهلی، اهمیت مبارزات و لزوم بزرگداشت این قهرمان ملی را از او به تمام کودکان این شهر با فضاسازی آموزش می دهد.
 

عکس از مونا لواسانی
 
در موزه دادگاه عالی شاندیگار، نمایش یکی از پنج نسخه اصلی اولین قانون اساسی هند به همراه اسناد مربوطه دیگر به نوعی تلاش برای دستیابی به این آرمان مشترک را گرامی می دارد. و در شهر لاک نو (مرکز ایالت اوتارپرادش)، پارکی که به سال 2005 با بودجه ایالت و به دستور فرماندار ایالت ساخته شده - علی رغم تمام ایرادات طراحی و تخصصی که به آن وارد است- در جای جای خود با تندیس بزرگمردان تاریخ معاصر هند، افتخارات، داشته ها و هویت مشترک یک ملت را گوشزد می کند. همین روایت تاریخ با فضاسازی در باغ مجموعه آکشاردام نیز دیده شد.
 

عکس از مونا لواسانی

وجود چنین اماکنی در شهر علاوه بر تقویت خوانایی منظر و معنای مکان، نقشی تعلیمی برای شهروندان در تشکیل هنجارها و تقویت حافظه تاریخی مشترک آن ها داشته و به گردشگران خارجی نیز این مهم را گوشزد می کند که مردمان این سرزمین به اهمیت داشته های خود، واقف بوده و خود را با این ارزش ها به جامعه جهانی معرفی می کنند.
این نکته ای است که در شهرهای ایران علی رغم تأکید بر حفظ ارزش های مشترک و تاریخ مبارزه علیه سلطنت از دوران مشروطه تا انقلاب اسلامی، هنوز نمود کالبدی درخوری پیدا نکرده است.
دریافت از :مونا لواسانی

دریافت 5: شهر لاک نو
ورود به شهر لاک نو، با مشاهده شلوغی و انبوه دوچرخه و ریگشا (موتور سیکلتهای اتاق دار) با پشت نویس ثابت (Horn Please) با عنصر جدید گاو همراه بود.
با وجود کوچکی شهر، نزدیک به چهل دقیقه طول کشید تا به مرکز شهر رسیدیم و از آن جا به بعد به نظر می آمد وارد شهر دیگری شده ایم. آرامش و فضاهای نورپردازی شده لوکس در حالتی به چشم می آمد که دیگر اثری از ازدحام دوچرخه و عابران نبود. جابه جا شدن در طول مسیر حرکت با اتوبوس، گروه را با نوع سومی از بافت نیز مواجه کرد. در این بخش ها، ساختمانهای مسکونی با دیوارهای کوتاه، بزرگ ولی نسبتا متراکم به چشم می خوردند و حرکت تعدادی عابر پیاده نیز در پیاده روها به نظر می آمد. همجواری این سه گونه بافت کاملا متفاوت که تقریبا با نقاط عطف مشخصی در کنار یکدیگر واقع شده بودند، نکته ای بود که در ابتدای ورود به شهر لاک نو جالب توجه بود.
* نام:
ايميل:
* نظر: