كدخبر: ۱۷۲۳
تاريخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۵
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
روزنامه سفر هند
گزارش روز هفتم سفر
نزدیک می‌شویم به آغاز سال ... که اتفاق افتاد. "لحظه‌ای که از لحاظ طبیعی همانند دیگر لحظه‌هاست" به قول آقای دکتر منصوری، اما تفاوت می‌کند شاید از این لحاظ که همزمان می‌شود با موج فراوانی که از طریق دعاهای عدة کثیری در لحظه‌ای خاص ایجاد می‌کند، ... "یا مقلب‌ القلوب و الابصار، حول حالنا الی احسن الحال"

نوروز در آگرا...
ساعت 8:30 روز سه شنبه 1 فروردین 91، حرکت به سمت باغ مهتاب در ضلع شمالی تاج‌محل، مکانی مناسب و دارای پتانسیل‌های فراوان دید و منظر، به سمت تاج‌محل، ...
باغ مهتاب، آرام، بی‌صدا، دنج، چون سکویی برای تماشای تاج‌محل،‌ در این باغ گرد هم آمدیم برای انجام مراسم نوروز، ...
یک ساعت مانده به سال تحویل، عده‌ای عکس می‌گیرند، با پس زمینه تاج‌محل، همه در پی فراهم کردن سفره هفت‌سین، ...
دور هم نشسته‌ایم، مراسم پیش از تحویل سال، قرائت قرآن با صدای محمد جمشیدیان، صحبت‌های دکتر منصوری که اشاره داشت به آیاتی که خوانده شد، به "تغییر و تحول" که در آیات قرآن در مورد روز قیامت و تحولی که انسان را درگیر می‌کند، که در مقیاس کوچکتر می‌تواند مصداق آن همین اتفاق تحویل سال در کنار تاج‌محل باشد که اتفاق جدیدی است، شرایطی که قبلاً تجربه نشده بود. پس از آن گروه سرود میثم خلیل‌پور و عبداله خیری و امید کیمیایی که "یا مقلب القلوب" با صدای زیبا اجرا کردند.


نوروز 1391، آگرا، عکس از علی آتشین بار

نزدیک می‌شویم به آغاز سال ... که اتفاق افتاد. "لحظه‌ای که از لحاظ طبیعی همانند دیگر لحظه‌هاست" به قول آقای دکتر منصوری، اما تفاوت می‌کند شاید از این لحاظ که همزمان می‌شود با موج فراوانی که از طریق دعاهای عدة کثیری در لحظه‌ای خاص ایجاد می‌کند، ... "یا مقلب‌ القلوب و الابصار، حول حالنا الی احسن الحال" 
در ادامه مراسم روز اول نوروز برگزیدگان دور اول مسابقه عکاسی سفر پژوهشی هند معرفی و تشویق شدند.
در ادامه بازدید از بنای تاج محل طبق برنامه گروه از سر گرفته شد. و پس از بازدید گزوه از بنا و باغ تاج محل، گروه شهر آگرا را به مقصد شهر جیپور ترک کرد و در ساعات پایانی شب به هتل پردیس در شهر جیپور رسید.
گزارش از عاطفه سریری


عکس از احسان دیزانی


دریافت 1: توسعه فرهنگی هند
پنج سال قبل که در سفری 14 روزه چند شهر اصلی هند را دیده بودم چند نکته آزاردهنده آن شاخص بود :
1. کف پیاده روها که با آب دهان فرش شده بود و تکه های چوب زرد و قرمز که مرد و زن در حاشیه راه و در حال گذر در دهان می جویدند و پی در پی آب غلیظ رنگینی را بر زمین می پاشیدند. 
2. 2. همزیستی مسالمت آمیز سگ، خوک ، گاو و انسان در خیابانهایی که همه در در کنار آن زندگی می کردند و از یک ظرف آب می نوشیدند. این صحنه با مختصر تغییراتی حسب شرایط محلی در بسیاری از نقاطی که من بازدید کردم قابل رویت بود. هر یک از این خانواده ها بت خود (خدا) را در میان درختی که سرپناهشان بود جای داده بودند و ان را تکریم و سجده می کردند. 
3. موجی از بچه ها و زنهای ژولیده و کثیف که دشت و لباس توریستها را از هر سو می کشیدند تا سکه ای گدایی کنند. این صحنه چنان رقت بار بود که انسان شرمنده خود می شد. 
امسال برای بار دوم سه شهر هند را تا امروز دیده ام. کمتر نشانی از این صحنه ها بر جای مانده است. برخی مکانهایی که با وضوح تمام خاطرات نامطلوب آنها در ذهنم بود را با دقت زیاد بازدید کردم. میزان تغییرات شگرف بود. در جامعه ای با جمعیت بیشمار چگونه این حد از تغییر صورت گرفته است؟ هر تغییر جزیی در تعداد افراد این جامعه بزرگ ضرب می شود. به نظر می رسد برنامه ای بنیادی در شکل دهی این تربیت و رشد در جریان باشد.
دریافت از : شهره جوادی

دریافت 2: تجلی خداوند در معابد
در بازدیدهایی که از معابد هندوها داشتیم یکی از نکات جالب و قابل تأمل نحوه تجلی خداوند در معابد و تفاوت عمده آن با مساجد بود.
یک هندو می تواند خدا را در هر قالب که می خواهد تصور کند و بپرستد.در قالب حیوانات، نیاکان، نیروهای طبیعی و تجسمات الهی. هندوها برای هر یک از جنبه های خداوند نمادی را به صورت عینی تجسم می کنند، به عنوان مثال میمون را مظهر وفاداری و گانش را مظهر کسب و روزی می دانند. اما مسلمانان به عکس فقط به یک خدا اعتقاد دارند و تجسم خدا را به هر شکل و ترکیبی نهی می کنند و برای خداوند متعال صفاتی را قائلند که در اسماء مبارکه ظاهر می شوند.
مساجد محلهایی ساده و بی پیرایه هستند؛ اما معابد هندو نوعی بازار مکاره روحانی است که در آن مجموعه ای از الهه ها با مارهای چنبره زده بر سرشان، خدایان شش بازو، فیل های بال دار، میمون ها و دوشیزگان رقاص هستند که بت پرستی در آنجا شکل طبیعی تجلی خداست.
دریافت از : عبدالله خیری

دریافت 3: اینجا هندوستان است 
آنکس را می‌ستایم که ستایش‌کنندگان وصف کمالش نتوانند کرد و روزی‌خوران از شمردن نعمت‌های بی‌پایانش عاجزند. در برخورد اول با کشور هند، آرامش، نظم،‌ بی‌نظمی، تنوع، یکدستی و هزاران آیتم دیگر که شاید در هیچ جای دنیا به این شکل آنها را اینطور در کنار یکدیگر نتوان حس کرد، مغز انسان را پر می‌کند. پس از گذشت اندک زمانی هرکدام از این گزینه‌‌ها جای خود را در ذهن می‌یابند و تازه می‌توان شروع به فهم قضیه کرد. هند کشوری نیست که یک مذهب و یک رویکرد روی ساختار شهری آن تأثیر گذاشته باشد؛ حضور مذاهب مختلف و همنشینی آنها در کنار یکدیگر از سویی حس خوب توافق و مصالحه را در انسان ایجاد می‌کند و از سوی دیگر خطر بی‌پایه و اساس بودن و امکان تخریب از طرف بالادستان را بالا می‌برد.
از طرفی بسیاری ار فضاهای معماری را می‌بینی که نه با فضا و حال و هوای هندوستان سازگار است و نه با حال و هوای معماری هند، ضمن اینکه از عناصری در آنها استفاده شده که رنگ و بوی تشریفات خاص در آنها بیشتر است تا مردم‌واری و انسان‌محوری، از جمله این فضاها پارک «امبدکار» در لاکنو است. ابعاد بسیار بزرگ فضاها،‌ نورهای متعدد رو به آسمان، ستون‌های بسیار بلند، مجسمه‌های عظیم و هزینه‌های متحیر کننده،‌ همه و همه در کنار موقعیت سیاسی شهر لاکنو سؤال‌های ذهنمان را چندین و چند برابر کردو در این موارد ذهن پژوهشگر دیگر به دنبال طرز فکر معماران و بالادستان اینگونه شهرها نیست،‌حتی به دنبال نیاز مردم هندوستان نیز نمی‌گردد، گاهی اوقات دستان پشت پرده پاسخ این سؤالات هستند ...
اینجا هندوستان است.
دریافت از : پژمان رئیسیان

دریافت 4: خداوندگار واقعی هند
"آخرین آرزوی من این است که در آرامش بمیرم و با آخرین نفسم نام خدا را بر زبان آورم." (ماهاتما گاندی)
هند سرزمین خدایان است. گویی همه چیز در هند دست به دست هم داده اند تا مردم این سرزمین به زندگی فقیرانه خود خوشنود باشند. راهنمایان دینی مردم را به پاکی، مهربانی و دوستی و در نهایت زندگی بهتر پس از مرگشان ارشاد می کنند. امید به زندگی برتر پس از مرگ برای زندگی فقیرانه آنها بهترین مژده است.
استعمارگران با درک این واقعیت سالیان درازی هند را استثمار کردند تا اینکه در نیمه اول قرن بیستم گاندی با شعار مبارزه بدون خشونت در نهایت پیروز شد. گاندی خود را پیرو همه خدایان و ادیان هند می دانست و خود، پیروان بی خطر برای استعمار را به انقلابیونی تمام عیار ضداستعماری مبدل نمود. گاندی را می توان یکی از بزرگترین مبارزان ضداستعماری قرن بیستم دانست. چرا که بزرگترین جمعیت تحت استعمار را رهایی بخشید.
دریافت از : احسان دیزانی



دریافت 5: گونه شناسی مطاف در اندیشه هندویی، اسلامی و مدرن هندی
طواف بخشی از ادای فریضه مذهبی در آیینهای گوناگون هندی است. فرد مؤمن در فضای اطراف زیارتگاه در گردشی حول آن با مطوف خود ارتباط برقرار می کند. در چند نمونه ای که تا این لحظه سفر مشاهده شد تفائتهایی بین سه نوع زیارتگاه هندویی، اسلامی و مدرن هندی به نظر رسید:
در زیارتگاه هندویی چون معبد آکشارداهام، مطاف در ارتفاعی پایین تر از معبد و سکویی آن قرار دارد و با نوعی جابجایی مطوف، مطاف و زائر خود، تسلط و شکوه را به زائر یادآوری می کند.
اما در طواف مقبره های اسلامی هند مثل تاج محل و یا مقبره همایون، مطاف بالاتر آمده و همسطح مقبره قرار می گیرد. اینجا طواف کننده در فاصله نزدیک مقبره زیارت می کند و تسلط بنا را فقط در باغ اطراف آن می بینیم اما در مطاف آن دیگر خبری از تسلط نیست.
در نوع مدرن زیارتگاه های هندی مطاف باز هم بالاتر می آید. در مقبره گاندی نه تنها مقبره پایین تر از مطاف رفته است بلکه برای طواف مسیر مشخص شده و شروع و پایانی برای آن تحمیل شده است. ۀنچه از مطوف در اینجا مانده است تنها نمادها و عناصر یادمانی هستند و یک بنای عظیم. به نظر می رسد در نوع مدرن با طراحی خاص تفکرات آیینی هندی زیر سوال برده شده و تغییرات اساسی در نمود مفاهیم صورت گرفته است.
دریافت از : سارا ردایی


 
مقبره گاندی، عکس از رسول رفعت


دریافت 6: عرس مبارک!
چند روز پیش آگهی جالبی در میان انبوه آگهی هایی که بر روی دیواری از مقبره کمال قطب الدین نظرم را جلب کرد. بر روی کاغذ سفیدی نوشته شده بود:
عرس مبارک
تاریخ عروسی 21 ربیع الثانی مصادف با 15 مارچ 2012 بود. برنامه های این جشن عبارت بودند از:
1- قرآن خوانی بعد از طلوع خورشید
2- چادر پوشی بعد از غاز مغرب
3- غاز ولنگر
4- محفل قوالی
خلاصه اینکه مجلس بی پیرایه بود و بدین وسیله اعلام عمومی شده بود. حتی شماره موبایل هم ذکر کرده بودند، احتمالا جهت محکم کاری!
دریافت از : شهرزاد خادمی

دریافت 7: توسعه فضای سبز در هندوستان
هندوستان سرزمین پرباران با هوای نسبتا مرطوب است که زمینه را برای رشد گیاهان گوناگون و به خصوص درختان فراهم می کند. لذا در چنین شرایطی ایجاد فضای سبز اولویتی ندارد. از سوی دیگر، نابسامانی هایی همچون زاغه نشینی و آلودگی محیطی باید در اولویت اصلی توجه قرار گیرد. با این حال مشاهده می شود که کاشت و نگهداری درخت های مختلف در پیرامون محورهای شهرها و جاده ها مورد تأکید بوده، به خصوص که از انواع قیم ها برای حفظ و نگهداری درختان جوان استفاده می شود. همچنین برخی شرکت های تجاری در ازای ساخت و نصب قیم دور درخت حق ارائه تبلیغ بر روی قیم ایجاد شده را یافته اند.
موضوع اخیر نشان می دهد علی رغم عدم احساس کمبود فضای سبز در محیط و منظر عمومی هند، سیاست های توسعه فضای سبز همچنان مورد توجه قرار دارد. شاید این امر بدان جهت است که حجم انبوه فضای سبز همچون یک عامل پالاینده منظر، نابسامانی های محیط شهرها و روستاهای هند را با کمترین هزینه در خود حل نموده و کمرنگ می کند.
دریافت از : مهرداد سلطانی

عکس های برگزیده اولین مسابقه عکاسی سفر هند



 
عکس اول: تجلی- سیدامیرمنصوری



 
عکس دوم: نگاه- گوران عرفانی



عکس سوم: نقش- صالح شکوهی

نظرات بینندگان:
سیده زهرا مردانی : سلام...عید همگی مبارک باشه.مطالب ارسالی عالیه،خصوصاً مسابقه عکاسی ایده فوق العاده ایه.سفر خوشی رو آرزو می کنم براتون.جای ما رو هم خالی کنید.
ناشناس : سلام به همگی. بسیار بسیار عید رو به همه تبریک می گیم ! ان شاء الله سال بسیار شاد و سلامتی باشه برای همه امسال... و استثایی، همون قدر که آغازش استثنایی بود.
سید محمد باقر منصوری : مسابقه عکاسی فکر خیلی خوبیه! با کمی تاخیر عید رو به همگی تبریک می گم.
* نام:
ايميل:
* نظر: