كدخبر: ۱۷۲۴
تاريخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۵
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
روزنامه سفر هند
گزارش روز ششم سفر
این سرزمین باوجود تمام رنگ ها،صداها، رفتارها و منش های به ظاهر عجیب چندان هم عجیب وناآشنا نیست. در معبدهایش احساس بیکانگی نمی کنم و زندگی خیابانی مردمش مرا به تعجب نمی اندازد. ما و هندی ها بیش از آنکه در صورت زندگی متفاوت باشیم ، در جهان بینی انتخابی برای ادامه زندگی به هم شبیه هستیم.
روز شش ام سفر مورخ 29/10/90 آخرین روز از سال 90 را در لاک نو می گذرانیم. این شهر جمعیت زیادی از مسلمانان را در خود جای داده و شاید به همین دلیل حکومت نواب که در قرن های 18 و 19 شکل گرفته پایتخت خود را اینجا قرار داده است. این حکومت حکمرانان شیعه ای داشته اند که به شیعه و ایران علاقه زیادی داشتند و در سال 1874 که پایتخت از فیض آباد به لاک نو متنقل شد بنابر علاقه ای که به شیعه داشتند، فضاهای معماری مذهبی زیادی در این منطقه به وجود آمدند که بیشتر به نام امام باره هستند. بناهایی که امروز مشاهده کردیم بیشتر از این جمله بناهای مذهبی بودند.
در ابتدا از مجموعه مسکونی انگلیسی ها دیدن کردیم. در سال 1874 شجاع الدین این مجموعه را بر ای سکونت انگلیسی ها ساخت. پس از آن به دیدن امام باره ای رفتیم معروف به امام باره بزرگ که برای امام حسن ساخته شده و در آن مراسم مذهبی انجام می گیرد.


عکس از فرنوش مخلص
بازدید بعدی ما امام باره چوتا یا امام باره ی کوچک بود که برای امام حسین ساخته شده است. از آنجا از فضاهای درون شهر گذشته و به مسجد جامع لاک نو رسیدیم.


عکس از فرنوش مخلص

ساعت 2 به هتل برگشتیم تا برای ساعت 4 آماده حرکت به سمت آگرا شویم. بدین ترتیب روز پایانی سال 1391 در مسیر به سمت آگرا پایان یافت تا سال جدید در آگرا تحویل شود.


عکس از فرنوش مخلص

گزارش از جنت رحمت پناه
دریافت 1: لاکنو هندوستان
توسعه مشارکتی، بوم آورد و تدریجی از مشخصه های برنامه های توسعه هند است. دولتمردان هندی در یک برنامه معقول با پرهیز از توسعه نمایشی و تبلیغی و با اتکا به آموزش و پرورش و پیش گرفتن برنامه های تحقق پذیر با آهنگی آهسته و حفظ اصالتهای اقتصاد کشاورزی، استقلال سیاسی و فرهنگ اجتماع به رشد کشور همت گماشته اند. سفر به لاکنو، مرکز ایالت اوتارپرادش در بخش مرکزی-شرقی هند این تصویر را با تردید مواجه کرد. 
لاکنو شهری پرجمعیت با مردمی فقیر است؛ مانند همه شهرهای دیگر هند. دو مجموعه لوکس هر یک مشتمل بر پارکی وسیع با صرف هزینه های گزاف با کارهای سنگی و مجسمه های بزرگ گران قیمت در حاشیه رودخانه شهر ساخته شده که ورود به آنها با پرداخت ورودیه ممکن است. اگر چه گفته می شود بانوی استاندار بانی این مجموعه در دور بعدی انتخابات سقوط کرد، اما این سوال باقی است که تعارض این اقدام با ساخت اقتصادی-اجتماعی لاکنو از یک سو و استراتژی توسعه هندی از سوی دیگر چگونه برای مدیریت شهری و ایالت اوتارپرادش توجیه شده است؟
یک نگاه به تاریخ این شهر سوال مشابه ای را مطرح می کند : اقامتگاه استعمارگران انگلیسی در باغی باشکوه که جزء مایملک محمد علی شاه حاکم وقت لاکنو بود در اوایل قرن 19 بنا شده است. در اواخر قرن 19 دو مجموعه آئینی-زیارتی امامباره بزرگ و کوچک مشتمل بر حسینیه، مقبره و مسجد با معماری عظیم و پرشکوه ساخته می شود. در کشوری که استعمار حضور رسمی و علنی دارد تکریم یکی از دهها مذهب رایج چه معنایی دارد؟
در پارکهای جدید لاکنو شخصیتهای ملی و تاریخی در کنار نمادهای اسطوره ای هند مشروعیت بخش این اقدام است و در مجموعه های پیش گفته، اسطوره های دینی و آئینهای شیعی. هدف ساخت این یکی در شرایط فقر مردم لاکنو محل تامل است و آن یکی در ذیل حاکمیت استعماری انگلیس. فاعتبروا یا اولی الابصار.
دریافت از : سید امیر منصوری

دریافت 2: نوروز 1391
ساقیا آمدن عید مبارک بادت 
و آن مواعید که کردی مرواد از یادت 
در شگفتم که در این مدت ایام فراق
برگرفتی ز حریفان دل و دل میدادت
برسان بندگی دختر رزگوی بدرآی
که دم و همت ما کرد ز بند آزادت
شادی مجلسیان در قدم و مقدم توست
جای غم باد مران دل که نخواهد شادت
انتخاب شعر از علی آتشین بار



عکس از پدیده عادلوند

دریافت 3: مسجد جامع و نقش دوگانه در شهر
دید از بالا و درک سیلوئت شهر نقش مهمی در ادراک شهر برای شهروندان دارد. در نظام ساختار شهرهای هند نکته جالب توجه درک این اهمیت و قرار گرفتن نقاط عطف اصلی شهر در ارتفاع نسبت به سایر است. در دو شهر دهلی و لاک نو مساجد جامع به عنوان نقاط عطف و استراتژیک شهر قرار دارند، در این میان ایجاد صفه هایی با کاربری حیاط مقابل مسجد به عنوان نظرگاه نقش دوگانه ای را به مساجد داده است. در کنار فضایی جمعی برای مسلمین نظرگاهی برای شهر نیز محیا ساخته اند.
دریافت از : آیدا آل هاشمی

دریافت 4: دیار آشنا
این سرزمین باوجود تمام رنگ ها،صداها، رفتارها و منش های به ظاهر عجیب چندان هم عجیب وناآشنا نیست. در معبدهایش احساس بیکانگی نمی کنم و زندگی خیابانی مردمش مرا به تعجب نمی اندازد. ما و هندی ها بیش از آنکه در صورت زندگی متفاوت باشیم ، در جهان بینی انتخابی برای ادامه زندگی به هم شبیه هستیم. هر دوی ما ملت هایی هستیم که برای حیات خود به نیروهای ماوراء طبیعی باور و وابستگی داریم وهمین وابستگی است که موجب بی اهمیت شدن بسیاری از قوانین عقلانی می شود. از این زاویه اگر نگاه کنیم، معابد هندو و سیک را شکلی دیگر از مساجد خودمان خواهیم یافت؛ زیارتگاه روحانیون جینی در نظرمان کثیف و عجیب نخواهد بود اگر شیوه زیارت خودمان را در امامزاده ها و بوسیدن آن ضریح ها را به خاطر آوریم.
ما هر دو ملتهایی هستیم که هنگام خشکسالی دست به سوی آسمان بلند می کنیم.
دریافت از : سمانه رحمدل

دریافت 5: امام‌باره در لاکنو
شهر لاکنو که به عنوان شهر مسلمان‌نشین هند نیز شناخته می‌شود، شاهد اماکنی برای برگزاری مراسم جمعی مذهبی و آیینی مسلمانان است، فضاهایی جمعی که در مراسم ماه محرم و دیگر مراسم مذهبی برای گردهمایی مسلمانان شهر از آنها استفاده می‌شود.
از جمله این فضاها که در دیگر شهرهای هند کمتر به چشم می‌خورد امام‌باره‌ها هستند، مکان‌هایی که در نمای بیرونی خود معماری و هنر هند را القا می‌کنند، اما در بدو ورود به آن فضایی با کیفیت متفاوت تجربه می‌شود؛ فضایی که ته‌مایه هنر هندی داشته و اساس آن تا حد زیادی مشابه معابد هند است، اما در اینجا به جای استفاده از خدایان در غاب‌های دیوار، رنگ و لعاب اسلامی و شیعی به آن زده شده و عناصر اسلامی در آن به کار رفته است. عناصر و ترئیناتی وارداتی و شتابزده که در آن از ظرافت و دقت معماری اسلامی خبری نیست، و نیز حتی برگرفته از هنر بومی خود نیز نمی‌باشد.



علیرغم آنچه که در بالا آمد، امام‌باره‌ها در فضای داخل تا حدی حس و حال فضای داخلی حسینیه‌های ایران را داشتند که شاید به دلیل استفاده از عناصر مشترک (عَلَم‌ها، چراغ‌ها و ...) و نیز متبرک بودن به نام امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است.
دریافت از : زهرا عسکرزاده 

دریافت 6: منظر فقر
منظر کشور هندوستان بسیار متأثر از شاخصه های مردمی و انسانی فضاها است. به حدی که شاید درک هند در کشور هند با حذف کنشگران انسانی فضاها به آسانی میسر نباشد. البسه رنگارنگ، نژادی با ظاهر منحصر به فرد، و عادات اجتماعی- آیینی ویژه، منظر مردمی را به جنبه ای تأثیرگذار در ادراک جنبه های مختلف منظر هند تبدیل کرده است.



ادراک منظر فقر در ارتباطی مستقیم با کنشگران انسانی فضاها بسیار متأثر از همین جنبه های منظر ساز است. ناظر در عین دریافت حس ناخوشایند روبرو شدن با زندگی فقیرانه انسانی دیگر به واسطه دریافت های تازه بصری منظرین متأثر می گردد.
 
 
دریافت از : مریم اکبریان

چند کروکی از همسفران

 
ترسیم از عاطفه سریری



ترسیم از محمد جمشیدیان



ترسیم از آیدا آل هاشمی



ترسیم از آیدا آل هاشمی



ترسیم از آیدا آل هاشمی
نظرات بینندگان:
سید محمد باقر منصوری : کروکی ها عالی! خیلی خوب!
* نام:
ايميل:
* نظر: