كدخبر: ۱۷۲۸
تاريخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۲
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
روزنامه سفر هند
گزارش روز نهم سفر
بارز ترین جلوه تنوع اعتقادی در هند حضور حداکثری فضاهای مذهبی ادیان مختلف در فضاهای شهری است. گاه مجموعه ای از مسجد، معابد و کلیسا در کنار هم (برای نمونه در خیابان چندی چوک دهلی) یک نفطه عطف شهری را شکل می دهند و گاه در قالب یک نشانه منفرد شهری بروز می یابند.
صبح، به دلیل خستگی بچه ها، تا ساعت 11 استراحت داده شد تا هر کدام از بچه ها به کارهای خصوصی و شخصی خود رسیدگی کنند (این موضوع در جلسه ی شب قبل از سوی همسفران پیشنهاد و تصویب شد). حدود ساعت 11 به سمت تالار البرت به راه افتادیم. موزه آلبرت مکانی است که در قرن 19 به دست یک معمار انگلیسی، سرسوشین جاکوب، ساخته شده و آثار معماری انگلیسی کاملا در آن هویداست. در این موزه، سلسله ها و شمایل خدایان، به تصویر کشیده شده است. علاوه بر این مینیاتورهایی که افسانه های سرزمین هند را نمایش داده است، و نیز آثاری از فرش های ایرانی نیز در این مکان دیده می شود.
مکان دومی که از آن بازدید شد، مجموعه جنترمنتر بود. رصدخانه ای که در قرن نوزده ساخته شد و البته نظایر آن در شهرهای دیگر هند چون دهلی نیز وجود دارد. پس از بازدید از این رصدخانه، ناهار نیز در این مجموعه صرف شد.
پس از آن از بافت شهری جیپور بازدید شد. این بازدید از نکات جالب توجه در این بافت، ورود به دو خانه بود. الگوی معماری در این خانه ها، شامل یک فضای آتریوم مانند مرکزی، در دو طبقه که اتاقها را در اطراف شکل گرفته اند. در این خانه ها، سطح چندان بالایی از رفاه مشاهده نمی شد. پس از بازدید از این خانه ها، از یکی از مدارس دینی در درون بافت بازدید شد. این مدرسه که الگویی شبیه به مکتب خانه های سنتی ما داشت، دانش آموزان را برای تبلیغ اسلامی پرورش می داد. با ورود گروه به این مدرسه، یکی از دانش آموزان به زبان هندی، شروع به سخنرانی در خصوص الله و وحدت او در دین اسلام کرد.
بازدید از بافت با حرکت درون کوچه ها ادامه یافت. حضور حیوانات نظیر گاو، میمون، سنجاب و سگ در فضاهای عمومی شهر به طور ویژه ای جلب توجه می نمود، هرچند که برای ساکنان کاملا عادی و پذیرفته شده به نظر می رسد. پس از این به معبد کریشنا برخوردیم. این معبد برای برگزاری مراسمی آیینی با گل تزئین شده بود.
 

 
پس از انجام این بازدید، فرصتی برای خرید در این بافت به همگروهان داده شد. و پس از اقامه نماز وارد اتوبوس شده و به سمت اجمیر روانه شدیم.
گزارش از عاطفه سریری

دریافت 1: آموزش علوم سیاسی در مدارس کشور هند
در کشور ما، موضوع آموزش در حوزه علوم انسانی، از موضوعاتی است که بسیار مورد بحث قرار گرفته است. با این وجود، به ویژه در مدارس، الگوی آموزش علوم انسانی با مشکلات بسیاری مواجه است. یکی از این مشکلات، ضعف در تعریف مفاهیم بنیادین در حوزه علوم اجتماعی و تعلیمات مدنی است. به عنوان مثال، کتب تعلیمات مدنی در مدارس راهنمایی، عمدتا به بیان برخی از مفاهیم ابتدایی نظیر جامعه، گروه و خانواده محدود می شود و بسیاری از مفاهیم پایه ای نظیر سیاست، حقوق شهروندی، عدالت، آزادی و برابری در این آموزش ها به طور جدی مورد بحث قرار نمی گیرند.



عکس از مریم طالبی

بازدید امروز در بافت شهر جیپور و برخورد چهره به چهره با ساکنان این شهر این امکان را فراهم آورد تا با تعدادی از آن ها وارد صحبت شویم. یکی از این افراد، دختر مدرسه ای (راهنمایی)، بود که کتابی تحت عنوان علوم سیاسی در دست داشت. هرچند این کتاب به خطی ناآشنا برای ما (هندی) نوشته شده بود، مشاهده فهرست آن به درک محتوای کتاب کمک نمود. چنان که در تصویر نشان داده شده است، حوزه علوم سیاسی در غالب یک کتاب درسی مستقل، مفاهیم اساسی ای نظیر عدالت، آزادی، شهروندی و نظایر آن را در مدارس کشور هند تدریس می گردد.
دریافت از :صـالح شکـوهی

دریافت 2: از یک تا سه هزار
بارز ترین جلوه تنوع اعتقادی در هند حضور حداکثری فضاهای مذهبی ادیان مختلف در فضاهای شهری است. گاه مجموعه ای از مسجد، معابد و کلیسا در کنار هم (برای نمونه در خیابان چندی چوک دهلی) یک نفطه عطف شهری را شکل می دهند و گاه در قالب یک نشانه منفرد شهری بروز می یابند. علی رغم نفاوت شکلی و کالبدی معابد مذاهب مختلف، رفتارهای جاری در اماکن مذکور از گونه ای شباهت در معنا و شیوه بروز برخوردارند. به نحوی که تلقی مذهب از آنها دشوار به نظر می رسد.


عکس از احسان دیزانی 

در سومین روز از سال نو یکی از بازدیدهای شهر جیپور به یک معبد ویشنو اختصاص یافت که می توان از آن به عنوان بستر ظهور طیف گسترده‏ای از رفتارهای فردی و گروهی مذهبی یاد کرد. در این نشانه حول یکی از ستون‏ها گروهی از اروپائیان سفیدپوش مشغول مراقبه بودند. کمی جلوتر مردی دستار به سر به شمایل الهه چشم دوخته بود و آن طرف تر یک دسته پیرزن هندو غرق در رنگ‏های شاد البسه شان سرودی مذهبی را با شادمانی زمزمه می کردند. فراوانی تجربه فضاهای اینچنینی در هند مبین آن است که تمام ابعاد زندگی مردم این کشور معطوف به جهان بینی است. این سطح از پیوند دین با زندگی به تعدد رفتارهای آیینی می انجامد که تجلی فضاهای مختلف مذهبی در شهرها را دامن می زند.
دریافت از : لیلی سلطانی

دریافت 3: تقویت مذاهب
با مشاهدة مساجد و معابد «هند» ترکیب مذاهب و تأثیرپذیری آنها از یکدیگر به نور دیده می‌شود. در هنگام ورود به امام‌باره یا حسینیه، غرفه‌هایی دیده می‌شود که همین غرفه‌ها در معابد هندوها و جینی‌ها وجود دارد، البته با این تفاوت که به جای مجسمه برهما و شیوا و ... از ماکت‌های مسجدالحرام و مسجدالاقصی و ... استفاده می‌شود. حمد و ستایش خداوند از طریق آواز و موسیقی و ورد خوانی، مورد دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد. قوالی در بارگاه‌های صوفیه توسط مسلمانان شباهت ماهوی زیادی با آداب نیایش و خواندن اذکار توسط سایر مذاهب همچون دعاخوانی در معابد سیک دارد.
دریافت از : لیلا رضاپور

دریافت 4: آثار ایرانی موزه آلبرت هال 
روز نهم سفر، از موزة آلبرت هال جیپور بازدید کردیم که معماری آن زیر نظر سونیتن جکوب در 1876 میلادی انجام شده است. در آن آثاری از هنر و تمدن هند، ایران، نپال، اروپا، ژاپن، مصر و برمه دیده می‌شود.
تعدادی آثار هنری ایرانی در این موزه مشاهده می‌شود که اغلب آنها مرتبط با جنگ هستند، اشیایی مثل کلاه خود، شمشیر، تفنگ. کلاه خودی که در اینجا نگهداری می‌شود به فرم «دیو» ساخته شده، دیوی با دو شاخ. دیگر اثری از ایران که در این موزه قرار دارد شمشیری استیل است که تزئینات مختصری از طلا روی آن انجام شده است. همچنین تفنگی مربوط به قرن 17 میلادی که در ایران ساخته شده است.



گذشته از آثار ایران، اثر دیگری که توجه را جلب می‌کند قلیانی نقره‌ای است ساخت پنجاب است که از بدنة آن شاخ و برگ‌هایی خارج شده و نکتة جالب دیگر، سرشلنگ آن است که به شکل دست یک خانم، همراه با جواهراتی در انگشتان ساخته شده است، این قلیان مربوط به قرن 20 میلادی بوده و دارای قلمزنی و مشبک روی بدنه است.
دریافت از : سیما کواکبی



دریافت 5: هندوستان- راجستان- جیپور
جیپور مرکز ایالت راجستان هندوستان و مفصل ارتباطی بسیار مهم ناحیه شمالی این کشور است. این شهر دارای منابع معدنی غنی و کشاورزی و باغ¬داری دارای رونق بسیار زیاد است. شهر جیپور اولین شهر طراحی شده در هند است. بافت شهر در تضاد با شهر های دیگر هند به نظر می رسد و نظم خاصی در قسمت مرکزی شهر (پینک سیتی) حاکم است. کالبد طراحی شده بافت با عناصر معماری و تک بناهای خاص و دارای ارزش معماری از ویژگی¬های بافته¬ی شهری هند است.


جیپور، پینک سیتی، عکس از رسول رفعت

آنچه در ارتباط با این شهر مورد سوال قرار می گیرد انگیزه، خواستگاه و چرایی چنین طرحی برای بافت شهر و معماری منحصر به فرد اجرا شده در آن بر خلاف دیگر شهرهای کشور هند و نظم هندسی حاکم بر آن در تضاد با شهر های ارگانیک این شبه قاره است.
دریافت از : رسول رفعت
* نام:
ايميل:
* نظر: