كدخبر: ۱۷۳۵
تاريخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۲۹
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
روزنامه سفر هند
گزارش روز شانزدهم سفر
... نشان از آموزش صحیح و عمقی در هند و سرمایه‌گذاری بر روی نسل آینده دارد. چراکه آموزش در چنین مکان‌هایی همراه با لمس و ادراک محیط شهر و در بطن اجتماع صورت گرفته و به صورت آموزش نظری صرف نمی‌باشد.
دومین روز بازدید از شهر بمبئی با یک بازدید کوتاه از یک فروشگاه لوکس آغاز شد. سپس به سوی باغ های معلق (Hanging Garden) حرکت کردیم. این باغ ها، در واقع دو پارک بودند که در ارتفاعی قرار داشتند و نظرگاه زیبایی را به سوی شهر و ساحل ایجاد می کردند. گلکاری های موجود در این پارک ها بسیار زیبا و متنوع بود و از طرفی حضور خاک به عنوان کف پوش معابر نقش مطلوبی را در انسانی شدن فضا ایفا می کرد. پس از آن راهی جاده کلابا شدیم. این جاده در واقع راهی بود که دو جزیره را به یکدیگر متصل می کرد و امروزه به یکی از مراکز مهم قدیمی و تجاری شهر بمبئی تبدیل شده است. پس از کمی قدم زدن در باف شهر، برای صرف ناهار به یک رستوران حلال رفتیم. پس از خوردن ناهار، از خسروباغ بازدید کردیم. خسرو باغ مجموعه ای مسکونی مخصوص پارسیان یا همان زرتشتیان هند است. در این مجوعه علاوه بر خانه های مسکونی، یک آتش کده نیز وجود داشت. پس از صحبت با برخی از ساکنان و پرس و جو در ارتباط با آیین ها و مراسم مخصوص پارسیان، سوار اتوبوس شدیم و در بافت مدرن بمبئی حرکت کردیم. ساختمانهای بلند و آسمان خراش ها که در جای جای شهر قرار گرفته اند، چهره شهر را بسیار متفاوت کرده اند. در راه ساختمان پارلمان و معبد تری میر هیوی یانک که از بزرگترین معابد پرستش خدای گانش است را دیدیم. سپس به منطقه بسیار جدید شهر که به نام مخفف BKS شناخته شده است رفتیم. این مجموعه شامل ساختمان های مدرن و جدید بود که اغلب آن ها کاربری های اداری و دولتی داشتند. البته چند هتل و فروشگاه بسیار بزرگ را نیز شامل می گردید. پس از این حدود ساعت 11 شب راهی شهر اورنگ آباد شدیم. مسیر حرکت فرصت مناسبی برای بررسی نتایج دومین دور مسابقه عکس سفر بود.
دور دوم مسابقه عکس سفر، در دو بخش «آزاد» و «زندگی اجتماعی در هند» برگزار گردید و ضمن تقدیر از برندگان، در طول مسیر حرکت از بمبئی به اورنگ آباد میزگردی برای نقد آثار توسط داوران دومین دوره مسابقه (دکتر منصوری، گوران عرفان ی و پژمان رئیسیان) صورت پذیرفت. بدین صورت دومین روز بازدید از بمبئی به پایان رسید.
گزارش از شروین گودرزیان


بازدید گروه از مجموعه خسروباغ، عکس از احسان دیزانی

دریافت 1 : بمبئی، شهر بی‌خدایان
در مقایسه با سایر شهرهایی که تا کنون دیده‌ایم، بمبئی شهری است که از منظری با نمودهایی بسیار متفاوت برخوردار است.
علی رغم تنوع ادیان در بمبئی (رواج هشت دین متفاوت در بین مردم) و گرایش هشتاد درصد مردم به آیین هندو؛ بارزترین نمود شهر حضور حداقلی معابر و اماکن قدیمی در شهر و تبلور حداکثری نشانه های شهری جوامع سرمایه‌مدار و فعالیت عمومی و دولتی از قبیل مجتمع‌های لوکس تجاری، بیمارستان، ساختمان‌های اداری و ... است.
بمبئی شهری است اقتصادمحور که گویا نیازی به پشتیبانی گانش (خدای ثروت) ندارد. این در حالی است که در شهرهای قبلی، گانش جزء لاینفک تمام فضاهای عمومی و حتی خصوصی از معبد و هتل گرفته تاا مغازه و خانه بوده است. 


منظر شهر بمبئی، عکس از زهره شیرازی

این نمود ظاهری که امکان قرائت لایه‌ای از منظر شهر و فرانمودهای جاری در حیات آن را امکان‌پذیر ساخته زمانی قابل تفسیر است که بدانیم بمبئی از طریق مرزهای آبی و واردات اقتصادی، دروازه ارتباط هند با سایر جوامع و بستر تبادل اندیشه‌های مختلف بوده است.گویی حضور انگلیسی‌ها در شهر علاوه بر به ارمغان آوردن جلوه‌های زندگی غربی و دیکته کردن الگوهای غیربومی، باورهای مردم را نیز به چالش کشیده است. با چنین نگرشی تغییر ماهیت نشانه‌های شهری در بمبئی قابل تفسیر است.
دریافت از : لیلی سلطانی 

دریافت 2 : آموزش در محیط شهر
در اکثر اماکن تاریخی و همچنین در خیابان‌ها گروهی از دانش‌آموزان با اونیفرم مشخص اکثراً در رده سنی 7 تا 14 سال دیده می‌شود. وجود پارک‌های آموزشی که در آنها رویدادهای تاریخی و سیاسی و مذهبی ، مدل‌سازی صوتی و بصری شده است، نشان از آموزش صحیح و عمقی در هند و سرمایه‌گذاری بر روی نسل آینده دارد. چراکه آموزش در چنین مکان‌هایی همراه با لمس و ادراک محیط شهر و در بطن اجتماع صورت گرفته و به صورت آموزش نظری صرف نمی‌باشد.
دریافت از : لیلا رضاپور

دریافت 3 : باغ مقبره‌های هند، منظر قدرت‌نما
باغ مقبره‌های شهرهای آگرا و دهلی هر کدام به خودی خود منظری را می‌سازند که همه عوامل کالبدیشان در جهت نمایاندن و به رخ کشیدن قدرت و ابهت صاحبان مقابر سامان‌دهی شده، تا ایجاد حس احترام و تقدس فرد مدفون. این شاید به این دلیل باشد که در عوامل و عناصر محترم ساختن یک منظر بیش از حد اغراق شده است. در مقایسه با باغ‌های‌مقبره‌های ایران بالا بردن بیش از حد عظمت کوشک و در کل منظر باغ حس القای شوکت و ابهت به مخاطب بسیار بیشتر بروز می‌یابد. عواملی چون بردن مقبره روی صفه ای بلند، بالا بردن ارتفاع بنای مقبره، زیاد بودن حجم معماری بنا نسبت به مقیاس محوطه باغ، عظیم ساختن صفه، تقسیمات شدید در محوطه‌سازی باغ، بالا بردن سلسله مراتب ورود به بنا، باز کردن فضاهای سبز برای جلوه هر چه بیشتر بنای مقبره و عظیم نشان دادن فضای باز باغ؛ همه به گونه ای اغراق شده در صدد بالا بردن مقام فرد مدفون است؛ که به گونه‌ای خسته کننده و با مراتب زیاد شدیدا بر مقام فرد تأکید می‌کند. این سلسله مراتب هم در فضای باز و برای رسیدن به بنای مقبره، و هم در خود بنا با هرچه فاصله گرفتن از سطح زمین تأکید می‌شود.این خصوصیات که شاید در کل از ویژگی‌های معماری هند باشد، در این مورد خاص (باغ مقبره‌ها) سبب شده که منظر باغ مقبره‌های هندی بیشتر از اینکه محترم، مقدس و زیارت‌گونه باشند، مناظری باشند به رخ کشنده، قدرت‌نما و خودنما به مخاطبان.
دریافت از : محمدجمشیدیان


محور اصلی باغ مقبره همایون، عکس از رسول رفعت



مقبره همایون، عکس از محمد جمشیدیان
 
* نام:
ايميل:
* نظر: