كدخبر: ۱۷۸۶
تاريخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۲۸
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
روزنامه سفر هند
گزارش روز هفدهم سفر
آنچه که معماری ترکیبی هند را از معماری ایران متفاوت می کند، عظمت و بزرگی بسیار بناهای آن است که با کمترین تزئین و یا مصالح سنگ و عمدما در سه رنگ قرمز، سیاه و سفید ساخته شده اند.
در ادامه سفر پژوهشی هند، روز هفدهم سفر در تاریخ 11 فروردین سال 1391 ساعت 7 صبح از بمبئی به اورنگ‌آباد رسیدیم. غارهای آجانتا در 130 کیلومتری اورنگ‌آباد قرار دارد و 2 ساعت طول کشید تا به آنها برسیم. از محل پارکینگ تا محل فروش بلیط و شروع مسیر بازدید 4 کیلومتر فاصله است که این مسیر را با اتوبوس داخل سایت طی کردیم. بازدید از غارها و طی کردن مسیر آن حدود 2 ساعت طول کشید. غارهای آجانتا از صخره‌ای به شکل نعل اسب کنده‌کاری شده‌اند و زمان ساخت اولین غارهای آن به 200 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. این مجموعه شامل 29 غار بودایی است که کامل شدن آن چندین قرن طول کشیده است. این غارها به مدت 9 قرن به عنوان سالن دعا و معبد بودایی‌ها و محل زندگی راهبان آن بوده است. این مجموعه جای بزرگ‌ترین و با اهمیت‌ترین نقاشی‌های بودایی است و نمونه‌ای از هنر ترکیبی نقاشی و پیکرتراشی است. در غارهای شماره 1 و 2 تالارهای اجتماعات وسیعی وجود دارد که سقف آن با طرح‌های زیبایی نقاشی شده است و دیوارها و ستون‌های آن زندگی بودا و مناسک آن را روایتگری می‌کنند. یکی از غارهای مهم این مجموعه غار شماره 10 است که محل زیارت عموم بوده است. در مقابل ورودی به جای مجسمه بودا که نماد مذهب بودا است قرار گرفته. از ورودی تا استوپا در دو طرف، دید بیننده با ردیف ستون‌های طرفین آن به استوپا جلب می‌‌شود. این غار کاملاً شبیه باسیلیکاها است که دارای سقفی با ارتفاع زیاد و به نسبت آن عرض راهروی کم است که حس قدرت و عظمت را بیشتر تداعی می‌کند. در غارهای شماره 24 و 25 نیز همین طرح تکرار شده است با این تفاوت که بر روی بدنه استوپا، پیکر بودا نیز حکاکی شده است. ستون‌های طرفین آن نیز به جای نقاشی با پیکرتراشی آذین شده است. ارتفاع سقف آن به نسبت کمتر و دندانه دندانه و مضرس است. این مجموعه در حال حاضر به موزه و محل نمایش نقاشی‌ها و روایتگری زندگی بودا تبدیل شده است.
بعد از ظهر به هتل رسیدیم و بعد از استراحت و خوردن ناهار، جلسه پژوهشی سفر تشکیل شد که گروه سوم و چهارم از مقالات پژوهشی اعضای سفر مورد بررسی قرار گرفت و با اعلام برنامه بازدید روز بعد، جلسه به اتمام رسید.
گزارش از فرنوش مخلص


انجمن سفرهای پژوهشی منظر در مقابل غارهای آجانتا، عکس از احسان دیزانی
دریافت 1: بمبئی شهری متفاوت!
بمبئی شهری متفاوت با دیگر شهرهای هند است، اما شبیه به شهرهای مدرن امروزی. در این شهر دیگر خبری از رنگهای تند در شهر که ناشی از لباس‌های سنتی مردم، نمای خارجی بعضی ساختمان‌ها و دستفروش ها که شهر را پر از رنگ می¬کنند نیست، اینها دراین شهر جای خود را به رنگهای نسبتا خنثی و تک رنگ فروشگاه های مدرن و خیابانها می‌دهد.
موضوع دیگری که باعث تفاوت می‌شود مقیاس است. مقیاس خرد شهرهای دیگر چون اجمیر و ادیپور که به واسطه نظام شهری میدان های شهری کوچک ، ارتفاع کم ساختمانها و بناهای دارای مقیاس انسانی بوجود آمده بومی در اینجا بواسطه خیابانها و میدانهای وسیع و ساختماهای بلند و همچنین عرصه های بوجودآمده در کنار دریا تبدیل به مقیاسهای غیر انسانی شده است.
عاطفه سریری


ساحل چاپاتی در شهر بمبئی، عکس از شروین گودرزیان
دریافت 2: غارهای آجانتا
این مجموعه شامل 26 غار است که از قرن دوم قبل از میلاد تا قرن ششم میلادی ساخته شده و در سال 1819 به صورت تصادفی کشف شده است. اهمیت این غارها به خاطر نقاشیهای دیواری آن است که توسط بهترین نقاشان و هنرمندان با رنگهای قرمز، طلایی، زرد، سبز و سیاه تصویر شده است. این نقاشیها روی سقف ها و دیوارها تصویر شده که تصاویر دیواری مربوط به روایتهایی از زندگی بوداست و بر سقف ها نقوشی از گل و مرغ نمایان است.
گذشته از این تصاویر، در غارها مجسمه های بودا در ابعاد کوچک و بزرگ و همچنین استوپاها که محل نگهداری خاکستر بودا بوده است نیز به چشم می خورد. بهترین نمونه آثار نقاشی این مجموعه مربوط به غارهای 1، 2، 16، 17 و 1 است و بهترین نمونه مجسمه ها مربوط به غارهای 1، 4، 17، 19، 24 و 26 می باشد.
مریم قندهاریون

دریافت 3: معماری در سیطره قدرت
معماری هند یک معماری شناسنامه ای و خاص منطقه هند نیست، بلکه ترکیبی از معماری و هنر ایرانی، آسیای میانه و خود هند است. اما آنچه که معماری ترکیبی هند را از معماری ایران متفاوت می کند، عظمت و بزرگی بسیار بناهای آن است که با کمترین تزئین و یا مصالح سنگ و عمدما در سه رنگ قرمز، سیاه و سفید ساخته شده اند. بناهای بزرگ هند نه به دلیل جمعیت زیاد آن و جنبه کارکردی و یا کاربری خاص آن ها، بلکه برای به نمایش گذاشتن قدرت و حکومت، حاکم وقت به مردم زیردست ساخته شده اند. این سیاست در باغ ها، طبیعت را در معنای باغ ایرانی به حداقل رسانده است، در مسیرهای حرکتی شهری، لبه های شهری بسیار بلند و عظیم را ایجاد کرده است و در خارج شهر در بالاترین نقطه قرار دارد که باز حاکمیت خود را بر زیردستان و نمایش قدرت را نشان می دهد. در ایران بناهای با عظمتی ساخته شده اند که دارای کاربری مشخصی مانند مسجد برای تشکل های اجتماعی و مذهبی است که با تزئینات اسلیمی و هنر اسطوره ای مزین شده اند و کاخ ها نیز با تمام بزرگی و عظمت خود، در درون باغ و با طبیعت غالب بر آن، قرار دارند. اما رنگ و تزئینات در هند کاملا ریشه مذهبی و اعتقادی دارد و تنها تجلی تزئین و زیبایی رنگ را در مذهب معنا می کنند. آنچه از نظر تنوع تزئینات، هر چند بسیار کم، در بناها دیده می شود به دلیل مذاهب متفامت در هند است. اما بناهای آن در هر گروه مذهبی و اعتقادی که باشند، همچنان بزرگ و در خدمت اراده یک حاکم ساخته شده اند.
فرنوش مخلص

دریافت 4: تضاد من با خودم- من نه منم...
هند، کشور تنوع و تفاوت و گاهی تضاد در عرصه های مختلف است. در دیدگاه به زندگی، مذهب، ثروت، زیبایی شناسی و بهداشت و سلامت و طبقات اجتماعی موجود طیف وسیعی از تفاوت و تضاد مشهود است.
اساتید بسیاری چون مولوی در فرهنگ ما و بودا در فرهنگ هندی، تضاد را یکی از آموزنده ترین خصوصیات زندگی برای بشر می دانند. تضاد استادی است که ذهن را مشتاق جستجوی حقیقت می کند. علاوه بر تفاوت ها و تضادهایی که در این سفر دیدیم، آنچه تجربه کردیم شاید عامل جستجوی ما گردد. در فاصله یک الی دو ساعت از تمیزترین راهروها و اتاقهای هتل های پنج ستاره شهر تا نشستن بر زمین معابر مرکزی شهر و پس کوچه های زاغه نشینی را تجربه کردیم. از کامل ترین سلف سرویس غذایی برای صبحانه تا به اشتراک گذاشتن غذای کنسروی در داغ ترین ساعت روز در حاشیه خیابانی شلوغ دو گونه تجربه کاملا متفاوت را برایمان فراهم کرد. گاه مسیر پیاده روی در تنگترین و شلوغ ترین کوچه های شهر و گاه در سایه درختی قدیمی و زیبا بر تخت شاهی تکیه زدیم. ابتدایی ترین اثر این تجربه امکان نوسان انتظارات انسانی است که در شرایط مختلف از یک فرد ثابت بروز می کند. حساسیت ذهن ما در مورد معیارهای آسایش نسبت به ظواهر محیطی به سادگی زیر سوال می رود و شخصیت ظاهری ما را از عادت های محیطی شکل گرفته در هم می شکند.
و با کمی تأمل به جستجوی درک شخصیت حقیقیمان فارغ از ظواهر محیط ترغیب می شویم.
من کسیتم؟
هدا کاملی

چند کروکی از همسفران














* نام:
ايميل:
* نظر: