كدخبر: ۱۷۹۲
تاريخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۲:۲۱
print نسخه چاپي
send ارسال به دوستان
روزنامه سفر هند
گزارش روز بیست و سوم سفر
جلسه با خیر مقدم رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران به اعضای گروه آغاز شد. سپس دکتر منصوری مختصری در خصوص فعالیت های پژوهشکده نظر توضیحاتی ارائه کرده و به عنوان نمونه ای از فعالیت های این مرکز نمونه هایی از ماهنامه نظر و مجله علمی-پژوهشی باغ نظر را به خانه فرهنگ اهدا نمودند.
امروز آخرین روز از سفر پژوهشی به کشور هند بود. حدود ظهر بود که پس از طی مسیری نسبتا طولانی و سخت با قطار، برای بار دوم به دهلی رسیدیم. شهری که آغاز و پایان سفر را رقم زد. پس از استراحتی کوتاه در هتل و صرف نهار، وقت آزادی به بچه ها داده شد تا با توجه به تمایلات شخصی به گشت و گذار در شهر و یا خرید آخرین یادگاری های این سفر به یاد ماندنی سپری شود. پس از این وقت آزاد، به عنوان آخرین برنامه سفر، همگی راهی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو شدیم تا دیداری هم با سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور هند داشته باشیم.
جلسه با خیر مقدم رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران به اعضای گروه آغاز شد. سپس دکتر منصوری مختصری در خصوص فعالیت های پژوهشکده نظر توضیحاتی ارائه کرده و به عنوان نمونه ای از فعالیت های این مرکز نمونه هایی از ماهنامه نظر و مجله علمی-پژوهشی باغ نظر را به خانه فرهنگ اهدا نمودند. سپس انجمن سفرهای پژوهشی معرفی شده و در مورد سفرهای پیشین صورت گرفته به کشورهای مختلف و نیز مسیر طی شده در این سفر 24 روزه به کشور هند توضیحاتی ارائه کردند. روزنامه سفر هندوستان در سایت پژوهشکده (nazaronline.ir) نیز توسط آقای رفعت نمایش داده شد و کمی در مورد 4 ویژه نامه مقالاتی که توسط اعضای سفر در حال پژوهش است اطلاعاتی داده شد.
پس از آن جناب آقای خواجه پیری در خصوص فعالیت هایی که در دفتر فرهنگی در حال انجام است توضیحاتی دادند. یکی از فعالیت های این مرکز تولید نسخ خطی و ترمیم نسخه های آسیب دیده با مواد کاملا گیاهی است. قران های نفیس هند پس از جمع آوری تبدیل به میکروفیلم شده وبه صورت CD و یا از طریق ایمیل برای علاقمندان ارسال می گردد. در ادامه جلسه دکتر غزوه یکی از شاعران به نام ایران زمین با شنیدن کلمه باغ نظر شعری در این باره برایمان خواندند و نیز با توجه به شب شهادت حضرت فاطمه زهرا شعری نیز درباره آن حضرت قرائت فرمودند.
البته بنا بر این بود که اعضای سفر علاوه بر شرکت در مراسم پر فیض دعای کمیل، دیداری نیز با سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور هند داشته باشند که با توجه به سرگردانی طولانی مدت در خیابان ها به علت آشنا نبودن راننده سفر به مسیر و تاخیر یک ساعت و نیمه در رسیدن به جلسه متاسفانه هیچکدام حاصل نشد. اما از نسخ خطی و آثار موجود در خانه فرهنگ بازدید کردیم، به علاوه با توجه به حضور دختران جناب آقای خواجه پیری در جلسه و تحصیل ایشان در رشته معماری، باب گفتگویی در خصوص این رشته بین بچه ها و ایشان باز شده و اطلاعاتی در خصوص تدریس این رشته در دانشگاه های کشور هند، فعالیت ها و پروژه های صورت گرفته و ... برایمان ارائه شد. بنا شد این جلسه بابی باشد برای آشنایی های بیشتر و حفظ ارتباط و تبادل اطلاعات.
در انتها پس از صرف شام در کنار سفیر جمهوری اسلامی ایران، راهی هتل محل اقامتمان در شهر دهلی شدیم تا آخرین شب به یاد ماندنی را هم در کشور هند و در کنار دوستانی که بهترین روزهای سال را در کنار هم به بهترین خاطرات تبدیل کردیم سپری کرده و برای پرواز فردا و بازگشت به کشور عزیزمان ایران آماده شده و در انتظار روزهای بهتر باشیم...
اوقات خوش آن بود که با دوست بسر رفت / باقی همه بی حاصلی و بی خبری بود

آرزو شیردست

دریافت 1: آخرین روز سفر
امروز سفر به آخر رسیده و با کوله¬باری از تجربیات که در غالب فهم فردی و فهم جمعی می¬توان آن را تعریف کرد به دیار خود بازمی¬گردیم. فهم فردی هر یک از ما بسته به چارچوب قضاوت شخصی و دریچه¬ای که از آن به جهان پیرامون¬مان می¬نگریم متمایز از فهم دیگری است. و اما فهم جمعی که خیرات بسیاری در آن نهفته است و باعث رشد شخصی نیز می¬گردد، ارزشی به مراتب بیشتر از فهم فردی دارد. این گونه از فهم صرفا با اراده محقق نمی¬شود، بلکه نیاز به مهارت و تجربه زیادی دارد. در واقع هر چه پیوند ما با جمع بیشتر شود، این فهم با تصاعد هندسی افزایش پیدا می¬کند. به بیان دیگر هر کس با یک قطره در دریا شریک می¬شود. امیدوارم در افزایش فهم جمعی کوشیده باشیم.
سیما کواکبی

دریافت 2: راک گاردن
در باغ راک گاردن، مجموعه¬ای از کارهای هنری که با سنگ انجام شده بود دیده می¬شد. در هر قسمت تنوع در به کار گیری سنگ و ترکیبی متنوع از طرح آن وجود داشت. اما نکته¬ای که مهم است این است که قدرت انسان فقط در بناهای عظیم با ارتفاع¬های زیاد نمایان نمی¬شود. بلکه در این کار، توانایی ذهن بشر و نیروی خلاقیت او و در نهایت برتری او در جهان هستی آشکار می-شود.
لیلا رضاپور


عکس از علی آتشینبار
دریافت 3: هند گاندی و هند امروز
رویای گاندی همواره ایجاد هند نوینی بود که نمونه ای از آرمان-های اجتماعی او را به دنیا عرضه می کرد. گاندی مخالف پیروی هند از جوامع صنعتی و تکنولوژیک غرب بود که می توان ریشه این موضوع را علاقه شدید وی به نظریات جان راسکین دانست. گاندی بر ضد تمام آرمان های قبلی برخواسته بود. گاندی عقیده داشت که ارزش¬های انسانی را علم نباید تعیین کند و در کل صنعتی شدن و قدرت را بر خلاف مصالح اکثریت می¬دانست. هند گاندی بر اساس 600 هزار دهکده¬اش بنا می¬شد که هر یک از این دهکده ها کاملا خودکفا بوده و مایحتاج خود را تأمین می¬کردند. گاندی خواستار بستن کارخانه¬های نساجی و جانشین کردن آن¬ها با چرخ نخ¬ریسی بود. بیانیه اقتصادی وی این بود: «ابزار قدیمی سنتی یعنی گاوآهن و چرخ نخ¬ریسی وسیله رفاه و خرد ما بوده-اند. ما باید به سوی سادگی¬های کهن برگردیم». از نظر گاندی مهم¬تر از همه الگویی بود که رهبران بر پیروانشان عرضه می-کردند. هیچ¬یک از مصلحان اجتماعی هم¬عصر او زندگی خود را با چنان دقتی با اندیشه خود منطبق نکرده بودند. گاندی انسان را در جامعه¬ای بی¬طبقه و برابر می¬خواست. زیرا نابرابری¬های اجتماعی و اقتصادی خشونت می¬پروراند. اما تصویری که از هند امروز مشاهده کردیم کاملا متضاد با اندیشه¬های گاندی بود. هند امروز، هند اتمی و هند نابرابری¬های اجتماعی و اقتصادی بود. هندی که در آن نه تنها تلاشی برای رسیدن به آرمان¬ها و اهداف رهبر فقیدش نمی¬شود، بلکه در جهت مخالف به پیش می¬رود و افتخار آن تبدیل شدن به یک قدرت اتمی و صنعتی است.
محمد جمشیدیان
* نام:
ايميل:
* نظر: