برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Thursday, 2 July , 2020
امروز : پنج شنبه, ۱۲ تیر , ۱۳۹۹ - 12 ذو القعدة 1441
یک نما، یک نظر
مهمترین نما از فیلم کیارستمی

یک نما، یک نظر

این عکس، مهمترین نما از فیلم است. در قاب، کودک به عنوان نقطه‌ای اشاره‌شونده، تحرکی معنادار برای مخاطب ساخته و مضمون فیلم را در دستیابی به مقصد بیان می‌کند.

۰۶ تیر ۱۳۹۹

هرمنوتیک مولانا
قسمت چهارم

هرمنوتیک مولانا

هرمنوتیک مولانا مبتنی بر وحی دل و یقین است. اگر حقیقتی که در اثر هنری است، نتیجه تجلی حقیقت بر دل و خیال هنرمند باشد، نباید دیگران را به تناقض رهنمون شود.

۲۳ خرداد ۱۳۹۹

رنگ های نمادین در هنر ایران
رنگ، عنصری نمادین و سخنگو در هنر ایرانی

رنگ های نمادین در هنر ایران

مرور آثار باستانی ایران نشان میدهد، رنگ همواره نمادی مهم و سخنگو برای ساخت و آفرینش اثر هنری بوده که ظرفیت آن را داشته تا برای معنابخشی به کار گرفته شود.

۱۱ خرداد ۱۳۹۹

زبان‌شناسی مولانا
قسمت سوم

زبان‌شناسی مولانا

مولانا در زبان‌شناسی خود، سه افق زبانی را معرفی می‌کند. زبان حس که زبانی عاریتی است. زبان دل که وسیله‌ای برای دانستن است و زبان حق که حقیقت زبان است.

۰۹ خرداد ۱۳۹۹

هستی شناسی و معرفت شناسی مولانا
قسمت دوم

هستی شناسی و معرفت شناسی مولانا

هستی‌شناسی مولانا و به تبع آن، معرفت‌شناسی‌ او، با سایر متفکران شرقی و غربی تفاوت دارد و بسیار شبیه اندیشه سهروردی است. وی وجود را به «نور» تشبیه می‌کند.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

نقش اجتماعی هنر در زندگی شهری در یک قرن گذشته
مجسمه فردوسی

نقش اجتماعی هنر در زندگی شهری در یک قرن گذشته

مجسمه فردوسی به عنوان نمونه ای از یک اثر هویت بخش، فارغ از بستر مفهومی آن و به جهت نقش اجتماعی خود، عامل تعلق خاطر و همبستگی ادرکی در میان جامعه مخاطبش است.

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

مولوی و نقد هنری
قسمت اول

مولوی و نقد هنری

احیای یک حکمت اصیل و فلسفه هنری در لباسی از زبان معاصر امری ضروری است. آثار و اندیشه‌های مولوی امکان استخراج و استنباط نظریه‌های هنر و نقد هنری را داراست.

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

هر میدان، یک مجسمه؟!
نصب مجسمه ها در فضاهای غیرمتمرکز

هر میدان، یک مجسمه؟!

باید ضابطه "هر میدان، یک مجسمه" را تغییر داده و با آوردن مجسمه به حاشیه میادین که کارکردی جز فلکه ندارند، بر مسئله نصب مجسمه‌ در فضای غیرمتمرکز فائق آییم.

۲۸ فروردین ۱۳۹۹

ظرفیت‌های مکانی بالکن‌
معماری امروز، ایوان را از دست داد و بالکن را نفهمید.

ظرفیت‌های مکانی بالکن‌

با جایگزینی آپارتمان تقلیدی به جای خانه سنتی؛ ایوان که خانه را از موهبت آسمان برخوردار و فضای درون و بیرون را مرتبط می‌ساخت، جای خود را به بالکن‌ داد.

۲۵ فروردین ۱۳۹۹