برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Saturday, 4 July , 2020
امروز : شنبه, ۱۴ تیر , ۱۳۹۹ - 14 ذو القعدة 1441
یک نما، یک نظر
مهمترین نما از فیلم کیارستمی

یک نما، یک نظر

این عکس، مهمترین نما از فیلم است. در قاب، کودک به عنوان نقطه‌ای اشاره‌شونده، تحرکی معنادار برای مخاطب ساخته و مضمون فیلم را در دستیابی به مقصد بیان می‌کند.

۰۶ تیر ۱۳۹۹

هرمنوتیک مولانا
قسمت چهارم

هرمنوتیک مولانا

هرمنوتیک مولانا مبتنی بر وحی دل و یقین است. اگر حقیقتی که در اثر هنری است، نتیجه تجلی حقیقت بر دل و خیال هنرمند باشد، نباید دیگران را به تناقض رهنمون شود.

۲۳ خرداد ۱۳۹۹

زبان‌شناسی مولانا
قسمت سوم

زبان‌شناسی مولانا

مولانا در زبان‌شناسی خود، سه افق زبانی را معرفی می‌کند. زبان حس که زبانی عاریتی است. زبان دل که وسیله‌ای برای دانستن است و زبان حق که حقیقت زبان است.

۰۹ خرداد ۱۳۹۹

هستی شناسی و معرفت شناسی مولانا
قسمت دوم

هستی شناسی و معرفت شناسی مولانا

هستی‌شناسی مولانا و به تبع آن، معرفت‌شناسی‌ او، با سایر متفکران شرقی و غربی تفاوت دارد و بسیار شبیه اندیشه سهروردی است. وی وجود را به «نور» تشبیه می‌کند.

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

نقش اجتماعی هنر در زندگی شهری در یک قرن گذشته
مجسمه فردوسی

نقش اجتماعی هنر در زندگی شهری در یک قرن گذشته

مجسمه فردوسی به عنوان نمونه ای از یک اثر هویت بخش، فارغ از بستر مفهومی آن و به جهت نقش اجتماعی خود، عامل تعلق خاطر و همبستگی ادرکی در میان جامعه مخاطبش است.

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

مولوی و نقد هنری
قسمت اول

مولوی و نقد هنری

احیای یک حکمت اصیل و فلسفه هنری در لباسی از زبان معاصر امری ضروری است. آثار و اندیشه‌های مولوی امکان استخراج و استنباط نظریه‌های هنر و نقد هنری را داراست.

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

لزوم توجه به هنرهای بومی و اصیل ایران
لزوم تجدیدنظر بنیادی در سیاست های هنری

لزوم توجه به هنرهای بومی و اصیل ایران

آزادی در بیان هنری بدیهی است، اما در شرایط هنری کشور دیرزمانی است که به هنرهای بومی و اصیل ایران کم‌توجهی شده و هنر وارداتی غرب تایید و تقلید شده است.

۱۴ بهمن ۱۳۹۸

نقد عکس «مصطفی حسونا» از جوان فلسطینی در مرز غزه
تحلیلی بر عکس جوان فلسطینی

نقد عکس «مصطفی حسونا» از جوان فلسطینی در مرز غزه

عکسی رنگی با کادر افقی از جوانی فلسطینی گرفته شده که با یک دست، پرچم به دست گرفته و با دست دیگر مشغول سنگ انداختن با فلاخن است. در اطراف او دو خبرنگار با جلیقه‌های ضدگلوله و افراد دیگری مشاهده می‌شوند (تصویر۱). جوان بالاپوش خود را به کمر بسته و بالاتنۀ ورزیده‌اش در حال چرخاندن […]

۱۹ آبان ۱۳۹۸

مصاحبه با ایمان ملاجعفری در مورد نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر
نقد و بررسی یک طرح شهری

مصاحبه با ایمان ملاجعفری در مورد نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

«نکتۀ مهم این است که اگر مردم کلانشهری مثل تهران را در مواجهه با این آثار از طریق این رسانه قرار دهیم، باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؛ یعنی انتظار داریم چه اتفاقی در مردم بیفتد؟ مثلاً انتظار داریم برخوردشان با هنر مناسب‌تر شود یا انتظار داریم با سلیقۀ زیبایی‌شناسی مردم ارتباط پیدا کند، یا اینکه می‌خواهیم مردم از دیدن آثار لذت آنی ببرند. الزاماً نمی‌توان گفت که تأثیری که روی ساکنین شهر می‌گذارد یک تأثیر مثبت بلندمدت است. من قطعاً می‌گویم که بی‌تأثیر نیست ولی تأثیر چندانی هم ندارد».

۲۴ تیر ۱۳۹۸

تفسیری بر دیوارنگار “ما پیروزیم” شهر رشت
عدم ارتباط تصویری و معنایی بین شخصیت‌های تصویر

تفسیری بر دیوارنگار “ما پیروزیم” شهر رشت

تصویر، یک نقاشی واقع‌گرای رنگی است که در آن دوازده کودک و مرد در دو ردیف به مخاطب نگاه می‌کنند. در پس‌زمینه چند صحنه پلان بندی شده آشنا وجود دارد و در آخرین پلان آسمان آبی دیده می‌شود وپایین آسمان، نارنجی شده است. شاید با دیدن این تصویر، سوالاتی که برای مخاطب به وجود می‌‌ید این باشد که اگر قرار است این جمع به پیروزی های بزرگ و فتح الفتوح در سوریه و فلسطین دست یابند، چرا توان برقراری ارتباط با یکدیگر و گروه‌های اجتماعی خارج از کادر را ندارند و چرا تاثیر افراد خارج کادر(فاطمیون، زینبیون، حزب الله ....) در پیروزی‌های گذشته، حال و آینده را نادیده گرفته اند؟

۰۳ تیر ۱۳۹۸