برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Saturday, 30 May , 2020
امروز : شنبه, ۱۰ خرداد , ۱۳۹۹ - 8 شوال 1441
قسمت سوم

زبان‌شناسی مولانا

مولانا در زبان‌شناسی خود، سه افق زبانی را معرفی می‌کند. زبان حس که زبانی عاریتی است. زبان دل که وسیله‌ای برای دانستن است و زبان حق که حقیقت زبان است.

۰۹ خرداد ۱۳۹۹

نقد و بررسی یک طرح شهری

مصاحبه با ایمان ملاجعفری در مورد نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

«نکتۀ مهم این است که اگر مردم کلانشهری مثل تهران را در مواجهه با این آثار از طریق این رسانه قرار دهیم، باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؛ یعنی انتظار داریم چه اتفاقی در مردم بیفتد؟ مثلاً انتظار داریم برخوردشان با هنر مناسب‌تر شود یا انتظار داریم با سلیقۀ زیبایی‌شناسی مردم ارتباط پیدا کند، یا اینکه می‌خواهیم مردم از دیدن آثار لذت آنی ببرند. الزاماً نمی‌توان گفت که تأثیری که روی ساکنین شهر می‌گذارد یک تأثیر مثبت بلندمدت است. من قطعاً می‌گویم که بی‌تأثیر نیست ولی تأثیر چندانی هم ندارد».

۲۴ تیر ۱۳۹۸

مروری بر نقاشی‌های دیواری غیررسمی

گرافیتی در ایران، تجربه‌ای محدود

از نقاشی دیواري به منزله شيوه‌اي براي ارسال پيام‌هاي اجتماعی، سياسی و شکلی از تبليغات استفاده می‌شود. این دیدگاه‌هاي متفاوت و گاه متعارض نسبت به نقاشی دیواري سبب شده است که نقاشی دیواري به منزله پدیده جدید طی دو دهه اخير مورد توجه قرار گيرد؛ تا جایی که سياست مقابله جاي خود را به سياستی مثبت داده است.

۱۹ تیر ۱۳۹۸

نقد یک پروژه شهری، مصاحبه با حجت امانی در مورد نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

«نمی‌توان گفت که این آثار هنر شهری هستند، بلکه می‌توانیم بگوییم که اینها در واقع یادآور و تذکردهندۀ هنر فاخر ایرانی و توجه دوباره به این هنرها و معرفی‌ آنها به نسل جدید هستند. این آثار تنها می‌توانند به عنوان یک اعلان محیطی قلمداد شوند. هنر شهری باید به صورت تعاملی باشد؛ یعنی مخاطب بتواند با آن اثر دیالوگ داشته باشد، بتواند در آن اثر شرکت کند و بین اثر هنری و محیطی که قرار می‌گیرد و افرادی که از آن محیط عبور می‌کنند یا در آن مکان زندگی می‌کنند، رابطه برقرار کند؛ یک رابطۀ گفتاری و دیداری. تصویری که به صورت اعلان درآورده شده است، با اینکه به فضای تجسمی کمک می‌کند، اما نمی‌توان آن را «هنر شهری» نامید».

۱۸ تیر ۱۳۹۸

خیال و واقعیت در مجسمه‌های مشاهیر

مقبولیت مجسمه سعدی ساختۀ ابوالحسن صدیقی

اولین بار مجسمه‌ای از سعدی توسط انجمن آثار ملی به ابوالحسن صدیقی – معروف به میکل‌آنژ شرق- سفارش داده می‌شود و در سال ۱۳۳۱ مجسمه تمام ایستاده وی در شیراز نصب می‌شود. چهره‌پردازی سعدی توسط استاد صدیقی به دنبال مطالعه احوالات و آثار سعدی بود که پس از ارایه چندین طرح در نهایت انجمن آثار ملی متشکل از صاحب‌نظران حوزه ادب و فرهنگ طرح نهایی را تصویب کردند و تا امروز نیز به عنوان سندی قابل ارجاع از چهره سعدی برای دیگر هنرمندان به ویژه مجسمه‌سازان مطرح است.

۱۲ تیر ۱۳۹۸

عادات بصری و تقدس خوشنویسی

نگاه به خط در غالبی مصرفی و تزئینی با واکنش‌هایی در سطح جامعه مواجه شده است. به خصوص در مواردی که از این خط برای تزئین کفش و اقلامی مشابه بهره‌برداری می‌شود. آیا می‌توان چنین حرکاتی را تلاش برای تقدس‌زدایی از خط نستعلیق و کاهش ارزش فرهنگی آن در سطح جامعۀ ایرانی دانست؟

۱۰ تیر ۱۳۹۸

عدم ارتباط تصویری و معنایی بین شخصیت‌های تصویر

تفسیری بر دیوارنگار “ما پیروزیم” شهر رشت

تصویر، یک نقاشی واقع‌گرای رنگی است که در آن دوازده کودک و مرد در دو ردیف به مخاطب نگاه می‌کنند. در پس‌زمینه چند صحنه پلان بندی شده آشنا وجود دارد و در آخرین پلان آسمان آبی دیده می‌شود وپایین آسمان، نارنجی شده است. شاید با دیدن این تصویر، سوالاتی که برای مخاطب به وجود می‌‌ید این باشد که اگر قرار است این جمع به پیروزی های بزرگ و فتح الفتوح در سوریه و فلسطین دست یابند، چرا توان برقراری ارتباط با یکدیگر و گروه‌های اجتماعی خارج از کادر را ندارند و چرا تاثیر افراد خارج کادر(فاطمیون، زینبیون، حزب الله ....) در پیروزی‌های گذشته، حال و آینده را نادیده گرفته اند؟

۰۳ تیر ۱۳۹۸

مخاطب به مثابه بیماری روی تخت جراحی

تفسیر دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج)

تصویر، یک نقاشی واقع­گرای رنگی است که در آن چهار مرد و دو زن به مخاطب خیره شده­اند. در پس­زمینه، سقف سالنی دیده می­شود که منابع نوری دایره شکل و خطی در وسط آن چشم بینده را به خود می­‌کشد. مرد و زن­هایی که در تصویر هستند هر کدام کلیشه­‌هایی که یادآور یک شغل هست […]

۲۶ خرداد ۱۳۹۸

نقش عوامل محیطی، معماری و مخاطب در ایجاد هنر شهری

مجسمه در محیط یا بر محیط؟

آنچه مجسمه را قابل تبدیل به یک مصداق هنر شهری می‌کند، توجه به شاخص‌ها و وجوه بسترساز اثر، مقیاس و ابعاد آن، موضوع، سبک و ارزش‌های ایدئولوژیک اثر است.

۱۸ خرداد ۱۳۹۸