برنامه آتی نظرگاه
نشست "جایگاه طرح جامع در مدیریت امروز شهر تهران" | سه شنبه 31 اردیبهشت ماه 1398 | از ساعت 17
Monday, 27 May , 2019
امروز : دوشنبه, ۶ خرداد , ۱۳۹۸ - 23 رمضان 1440
شناسه خبر : 147
  پرینتخانه » مبانی نظری منظر تاریخ انتشار : ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۴ | 227 بازدید |

مقایسه نماد گرایی در منظرسازی مدرن چین و ژاپن

با وجود شباهت های زیاد بین باغ سازی سنتی چین و ژاپن، باغ ژاپنی نمادگراتر ومینی مالیست‌تر شده باغ چینی است .

نویسنده: مجید ادب / دانشجوی کارشناسی ارشد منظر دانشگاه تربیت مدرس
مشاور : مهرداد سلطانی/ پژوهشگر دکتری معماری دانشگاه تهران
استاد راهنما : دکتر سید امیر منصوری/استادیار دانشگاه تهران

[email protected]
[email protected]

بیان موضوع
باغسازی ژاپنی از باغسازی چینی ریشه گرفته است و شباهت های بسیاری بین ویژگی‌های باغ سازی این دوکشور وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به سمبلیک بودن، ارگانیک بودن، طبیعت‌گرا بودن و…. نام برد . ولی با مشاهده باغ‌ها و منظرسازی‌های چینی در دوره مدرن می‌توان ادعا کرد که در چین بیشتر نمایش طبیعت به گونه‌ای وحشی و بکر ملاک اصلی عمل قرار گرفته است و سعی بر آن است که در آنها احساس قرارگیری در یک محیط طبیعی به مخاطب دست دهد و سمبلیسم و نمادگرایی صرفاً در جزئیات منظرسازی آنها به چشم می‌خورد که می‌توان به نوع آرایش درختان، قرار دادن تخته سنگ‌ها در قسمت‌های مشخصی از باغ اشاره کرد و همچنین در این منظرسازی اکثر عناصر طبیعی مانند آب و درخت را مستقیماً به کار می‌گیرد . اما در منظرسازی ژاپنی این نمادگرایی به اوج خود می‌رسد و تا نهایت ممکن مینی مالیستیک (Minimalistic) می‌شود و احساس قرارگیری در یک محیط طبیعی بکر و وحشی در آنها وجود ندارد. در باغ ژاپنی عناصر صرفاً‌ به نمادی از طبیعت تبدیل می‌شود و حتی عناصر طبیعی نیز در آن جا استحاله گردیده، به گونه ای که مثلاً حتی شن و ماسه به عنوان نماد آب استفاده می‌شود و گاهی یک تک درخت نماد یک پوشش گیاهی می‌شود. در واقع در منظرسازی ژاپنی احساس آرامش جایگزین احساس قرارگیری در یک طبیعت بکر و وحشی می‌شود و به سمت نمادگراتر شدن و مینی مالیستی شدن پیش می‌رود.

فرضیه
با وجود شباهت های زیاد بین باغ سازی سنتی چین و ژاپن، باغ ژاپنی نمادگراتر ومینی مالیست‌تر شده باغ چینی است .

نتیجه احتمالی
با مقایسه نماد ها و سمبل ها در منظر سازی این دو کشور به این نتیجه خواهیم رسید که در ژاپن نماد ها اهمیت بیشتری نسبت به طبیعی جلوه دادن باغ ها و منظر سازی ها دارند در صورتیکه در چین ضمن حفظ محیط طبیعی به حالت اصلی خود سعی می کند که نماد ها را در جزئییات قرار دهد و علاوه بر آن منظر سازی ژاپنی متکی بر ایجاز و مینیمال کردن عناصر برای رسیدن به محیطی ساکت و آرامش بخش می باشد در صورتیکه در منظرسازی چینی عکس آن دیده می شود و سعی بر ایجاد پوشش های گیاهی و بوجود آوردن حس قرارگیری در دل طبیعت است .
کلیدواژگان : منظرسازی ، مدرن ، ژاپن ، چین ، سمبلیک ، مینی مالیست

*این مقاله برگرفته از سفر علمی پژوهشکده نظر به چین، در تابستان ۱۳۸۹ است.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.