برنامه آتی نظرگاه
کارگاه نظریه های نو شماره 39 | نظریه، منشاء همه چیز | دوشنبه 15 بهمن ماه 1397
Sunday, 17 February , 2019
امروز : یکشنبه, ۲۸ بهمن , ۱۳۹۷ - 12 جماد ثاني 1440
شناسه خبر : 166
  پرینتخانه » باغ سازی و باغ ایرانی تاریخ انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۱ | 68 بازدید |

باغ چینی؛ منظر قدیم، شهر جدید

استفاده از شیوه ی باغ سازی چینی و یا عناصر و متیف های آن در سطوح و مقیاس های مختلف در معماری منظر مدرن شهر های چین همچنان قابل مشاهده است.

رسول رفعت/ دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهران
مشاور : مهرداد سلطانی/ پژوهشگر دکتری معماری دانشگاه تهران
استاد راهنما : دکتر سید امیر منصوری/استادیار دانشگاه تهران

[email protected]
[email protected]

بیان موضوع 
در مقاله حاضر نحوه تاثیر باغ سازی سنتی چینی در منظر پردازی جدید شهرهای این سرزمین درسه مقیاس کلان، میانی و خرد بررسی و برای هر کدام موارد و مصادیقی ارائه خواهد شد. در مقیاس کلان برنامه‌ریزی سایت می تواند براساس مفاهیم و عناصر باغ‌سازی چینی انجام پذیرد.. مثال این مورد طراحی منظر طبیعی دریاچه وست لیک (west lake) در شهر هانگزو و محورهای پیاده‌ی لبه‌ی دریاچه(hobin road) در تلفیق با شهر است، که استفاده از معنای طراحی باغ چینی در طراحی جدید مد نظربوده است (تلفیق قدیم و جدید). در مقیاس میانی، محدوده‌هایی از شهر طی برنامه‌ریزی مدیریت شهری نیاز به طراحی مجدد و یا احداث پروژه های جدید دارند. در این موارد مشاهده می گردد که کل پروژه و یا قسمتی از آن با الهام از منظر سازی سنی طراحی گردیده و یا بازسازی می شود. محور اصلی منطقه‌ی تانگ در شهرشیان و یا حیاط موزه‌ی سوژو اثر آی.ام.پی از نمونه‌های این طراحی است. در این نمونه‌ها عناصر نمادین باغ‌سازی چینی با پلان طراحی به خوبی تلفیق شده و صرفاً استفاده‌ی موردی و شکلی معرف یک باغ پست مدرن چینی نبوده است.در مقیاس خرد نحوه تاثیرگذاری سبک باغ چینی در طراحی امروزی، محدود به استفاده از عناصر و موتیف‌های سنتی بدون توجه به پلان برنامه‌ریزی و طراحی منظرین موضوع و فقط به صورت نمادین می‌باشد که ابتدایی‌ترین پاسخ به یک منظره‌پردازی به اصطلاح پست مدرن چینی است.

فرضیه
استفاده از شیوه ی باغ سازی چینی و یا عناصر و متیف های آن در سطوح و مقیاس های مختلف در معماری منظر مدرن شهر های چین همچنان قابل مشاهده است.

نتیجه احتمالی
استفاده از عناصر و مفاهیم باغ سازی سنتی چینی در منظره‌پردازی جدید در مقیاس‌های گوناگون مورد تاکید است. به نظر می‌رسد دلیل این جریان نمادین بودن باغ چینی است و اینکه عناصر نمادین در جریان نوگرایی و تغییرات فرهنگی کمتر دچار استحاله می‌شوند و استفاده از مفاهیم معنایی و نمادها تداوم می‌یابد، ولو به صورت تقلید شکلی و بدون توجه به معنای آن.

واژگان کلیدی: باغ چینی، منظرشهری، منظر چینی، پست مدرن چینی

*این مقاله برگرفته از سفر علمی پژوهشکده نظر به چین، در تابستان ۱۳۸۹ است.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.