برنامه آتی نظرگاه
نشست "احیای لاله زار | تعظیم کدام گذشته | چهارشنبه 24 مهرماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Wednesday, 16 October , 2019
امروز : چهارشنبه, ۲۴ مهر , ۱۳۹۸ - 17 صفر 1441
شناسه خبر : 1788
  پرینتخانه » اخبار, مصاحبه, معماری تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ | 190 بازدید

جامعۀ معماری ما مدگرا است

در حال حاضر چیزی که در جامعۀ امروز ما دنبال خواهد شد مُد است؛ این امر که از آن به‌ عنوان جامعۀ مدگرا یاد می‌شود بسیار زودگذر است و ماندگاری نخواهد داشت تا به یک سبک تبدیل شود

یک طراح معماری گفت: «در حال حاضر چیزی که در جامعۀ امروز ما دنبال خواهد شد مُد است؛ این امر که از آن به‌ عنوان جامعۀ مدگرا یاد می‌شود بسیار زودگذر است و ماندگاری نخواهد داشت تا به یک سبک تبدیل شود و اثری کیفی و ماندگار را ارائه دهد».

جامعۀ معماری ما مدگرا است

سیدمحمدصادق یزدان‌پرست در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آثار معماری ماندگار گفت: «میزان پاسخ‌گویی یک اثر معماری به پارامترهایی‌ که در آن موثر هستند مانند تعاملات و ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی، مسائل اقلیمی، نحوۀ پیش‌بینی خلاقیت کاربران در استفاده از یک فضا در آینده، پاسخ به نحوۀ نگه‌داری یک فضا در آینده و هم‌چنین خدماتی که می‌تواند سهل و یا سخت به یک کاربر ارائه دهد بستگی دارد؛ هرقدر که میزان این پاسخ‌گویی‌ها بیشتر باشد و یک مخاطب به‌ عنوان فردی که کاربر فضا محسوب می‌شود، رضایت خاطر از نحوۀ استفاده داشته‌ باشد، می‌توان گفت قاعدتاً این معماری تبدیل به اثری ماندگار خواهد شد».

وی افزود: «هم‌چنین نباید معماری را با مجسمه‌سازی و تولید یک فُرم عجیب‌و‌غریب اشتباه بگیریم؛ معماری به‌ وجود می‌آید تا یک فرد بسته به نیازی که دارد که این نیاز در بین افراد متفاوت است می‌تواند آن‌چیزی که مطلوبش خواهد بود را از فضا به‌ دست آورد».

این طراح معماری عنوان کرد: «با توجه به مختلف‌بودن پارامترهای کیفی یک معماری می‌توان گفت جمیع اطلاعات در کنار هم قرار می‌گیرند تا بررسی شوند که چه‌ مقدار از این کیفیت دلخواه و مطلوب در یک اثر حاصل شده است؛ که این عوامل به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شوند؛ مثلاً شرایط اقلیمی و یا هزینۀ نگه‌داری، هم‌چنین مصرف انرژی یک بخش است؛ رضایت درخصوص نحوۀ استفاده کاربر با توجه به تنوع فعالیت‌هایی که می‌تواند در بستر آن فضا انجام دهد، هم‌چنین مسئلۀ منظر و زیبا‌بودن از نظر فُرمی و شکلی که این قاعدتاً در بازه‌های زمانی حاصل اطلاعات هنری و فرهنگی گروه زیستی است که مخاطب آن فضا قرار می‌گیرند، اعتقادات و شاخصه‌های پذیرندۀ آن‌ها نسبت به اثری که به‌ عنوان اثر معماری استفاده می‌شود. هر چقدر این پارامترها پاسخ‌گیری بیشتری در این زمینه داشته ‌باشند قاعدتاً مطلوبیت و کیفیت فضا زیاد خواهد شد و ماندگاری بیشتری خواهد داشت».

یزدان‌پرست اظهار کرد: «در حال حاضر بخش عمده‌ای از مردم جامعۀ ما به ‌دنبال این هستند که فقط سرپناه داشته ‌باشند و در قید‌وبند مُد و سبک‌های معماری خارجی و داخلی نیستند؛ اما اگر از این دغدغه که مربوط به اکثر مردم می‌شود رد شویم، افرادی‌ که شرایط زندگی مطلوبی دارند و دارای یک فضا به اصطلاح چهار‌دیواری برای خودشان هستند، اولین امری‌ که ذهن آن‌ها را مشغول خواهد کرد جلوه‌گری ساختمان است، فضایی که زیبا باشد دارای ساخت‌وساز و نورپردازی خاصی باشد؛ اما نسبت به این‌که با چه متریالی این عوامل امکان‌پذیر شده و چه بازدهی برای فرد به‌ همراه خواهد داشت از نظر من دغدغه‌ای نخواهد بود».

وی ادامه داد: «اگر بخواهیم در هنر معماری به مفهوم مُد بنگریم باید بگویم مُد پیوسته در حال تغییر است؛ هم‌چنین دغدغه‌ای که در بین معماران جوان وجود دارد، تلاش‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد و جوایزی که در این زمینه اهدا می‌شود. به‌ نظر می‌رسد ممکن است در آینده دغدغه‌هایی از نظر اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی در حوزۀ طراحی ورود پیدا کند و روی شکل‌گیری معماری ما اثر مثبت بگذارد».

این طراح معماری بیان کرد: «در حال حاضر تعداد آثاری که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد که در حال معنی‌دار‌شدن هستند برمی‌گردد به سلیقۀ مردم که نگاه آن‌ها به چه سمتی است؛ هر قدر تعداد این آثار بیشتر شود و به مردم اطلاع‌رسانی شود که معماری حرفه‌ای تخصصی است و با هنر نقاشی متفاوت است و برای ساخت‌وساز یک ساختمان باید با آگاهی، مدیریت و یک سری حساسیت‌های فرهنگی، اجتماعی به این مسئله توجه کنند که همه این عوامل نویدبخش جریان‌ساز‌شدن معماری خواهد بود».

یزدان‌پرست خاطرنشان کرد: «از نظر من در امر معماری باید از عجله پرهیز کرد و با وجدان بیدار و تأملی بیشتری نسبت به معماری تصمیم بگیریم و کار کنیم».

وی دربارۀ شکل‌گیری رویکردهای معماری عنوان کرد:«مسائل محیطی، اجتماعی و اقتصادی تا مسائل مذهبی، هم‌چنین برداشت‌های عرفی نیز از عواملی محسوب می‌شود که در شکل‌گیری یک رویکرد تغییری موثر است».

این طراح معماری اظهار کرد: «گاهی در خلق یک اثر معماری دغدغه‌های عُرفی آن‌قدر مهم می‌شوند که طراح باید دغدغه‌های دیگر را نسبت به این دغدغه سازمان‌دهی کند؛ هم‌چنین مسائل محیطی در این امر دخیل است، مشخصاً چیزی که در حال حاضر به‌ عنوان معماری پایدار از آن یاد می‌شود سعی می‌کنند به‌گونه‌ای از آن در طراحی فضا و ساختمان استفاده کنند که به مسائل اقلیمی و محیطی بهترین پاسخ را بدهد و کم‌ترین نیاز را در جهت استفاده از انرژی‌های تجدید‌ناپذیر داشته‌ باشد».

یزدان‌پرست گفت: «در برخی موارد اقتصاد پروژه نیز جهت پروژه را تعیین می‌کند نسبت به هزینه و تأثیر آن سازمان‌دهی فرم و فضا شکل می‌گیرد؛ هم‌چنین گاهی این جریان حاصل باورها و نگاه اجتماعی خواهد بود بسته به این ‌که حوزۀ نفوذ هر پروژه تا چه حدی است و در این زمینه دغدغه‌هایی از سمت طراح دنبال می‌شوند که به چه جمع‌بندی قرار است برسد و این می‌تواند متفاوت باشد».

وی خاطرنشان کرد: «از نظر من سبک واژه‌ای است که با خود بار معنایی به‌ همراه دارد، سبک‌ها به‌ دلیل این‌که در بازه‌ای زمانی به‌ وجود می‌آیند و حاصل یک سری پردازش‌ها  و تکست‌های نظری طرح می‌شوند، مقبولیت پیدا می‌کنند و در آن بازه دنبال می‌شوند که ما از آن به‌ عنوان یک سبک یاد می‌کنیم».

این طراح معماری ابراز کرد: «باتوجه به این‌که دغدغه و چالش اقلیم امری است که همیشه وجود دارد، هم‌چنین پاسخ به مسائل اقلیمی که نحوۀ حضور ما را در یک بستر و کانتکس جهت‌دار و معنی‌دار می‌کند این امر همیشگی و غیرقابل انکار نیست؛ به‌عنوان مثال معماری گذشته ما که مصداقی از همین مسأله است».

یزدان‌پرست عنوان کرد: «طراحان برای رسیدن به شرایط آسایش و پاسخ به آن حتماً در نحوۀ  تعامل پویا با محیط و اقلیم بسیار آگاهانه فکر می‌کنند و بعد طراحی را انجام می‌دهند».

وی خاطرنشان کرد: «درحال حاضر ما در تعریف پروژه‌ها دچار مشکل هستیم؛ اگر تصمیم بر این باشد برای این مشکلات اقدامی صورت بگیرد ما باید از رأس و پایۀ تمام آن‌چه که در حوزۀ ساختمان و معماری تأثیرگذار هستند به‌ صورت جامع نگاهی بیاندازیم؛ می‌توان گفت ما در طرح‌های جامع خود هم‌چنین نحوۀ تأییدیه و طرح‌های تفضیلی، نحوۀ مدیریت شهری دچار ایرادات بسیار جدی هستیم و ریزش این موارد تا انتهایی ‌که به یک طراح معماری برسد ادامه پیدا می‌کند و ما هم بسته به نیازهایمان این ساختار را بهم می‌زنیم؛ از نظر من اگر قرار به صورت‌گیری اقدامات در جهت بهبود این وضعیت باشد باید از بالاترین سطوح تصمیم‌گیری در حوزۀ صنعت ساختمان و توسعۀ شهر تا کوچک‌ترین جزء آن، همه باید در این امر حاضر باشند؛ از یک کارگر ساده تا یک تولیدکنندۀ مصالح گرفته تا موثرترین امر یعنی وجدان کاری که از نظر من این تصمیم‌گیری‌ها باید با وجدانی بیدار انجام شود».

این طراح معماری اظهار کرد: «من در جایگاه تدوین و تفسیر معماری اسلامی نیستم؛ زیرا یک چالش نظری است که در حال حاضر بین برخی صاحب‌نظران داخلی کشور خودمان مطرح است از نظر من ما در واقع چیزی به‌نام معماری اسلامی نداریم اما معماری در سرزمین‌های اسلامی داریم که این معماری بسته به ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و هم‌چنین زیرساخت‌های یک تمدن شکل خود را در زمان‌های مختلف به‌ نوعی بروز می‌دهد».

یزدان‌پرست عنوان کرد: «معماری ما حاصل نحوۀ حضور، نگاه و زندگی ما در همین جامعه است؛ برای مثال باید بررسی کنیم در حال حاضر از لحاظ فرهنگی  دارای چه جایگاهی هستیم و همین جایگاه را معماری ما در جامعه خواهد داشت».

وی خاطرنشان کرد: «از نظر من باید آگاهانه نسبت به محیط  طراحی کرد، دغدغه‌های اقتصادی را مد نظر قرار دهیم؛ هم‌‌چنین بتوانیم تعریف درستی از سبک زندگی خود ارائه دهیم و بسیاری مسائل دیگر که این عوامل را تحت تأثیر قرار خواهند داد».

این طراح معماری افزود: «گاهی حتی سطوح کلان تصمیم‌گیری ما در این زمینه با هدف خیر انجام می‌شود که به‌عنوان مثال می‌خواهیم مردم را مسکن‌دار کنیم و مسکن‌هایی به نام مهر می‌سازیم و این امر را تجربه می‌کنیم که این تجربه در کشورها و تجربه‌های فرهنگی دیگر به‌نوعی دچار شکست شده، هزینه‌های هنگفت در این زمینه و پروژه‌هایی که به انتها نرسیده‌اند که بسیاری از موارد دیگر به آن افزوده می‌شود که مشکلی جدید و بزرگ‌تر را به‌عمل خواهد آورد».

منبع: ایسنا

0/5 ( 0 نظر )
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.