• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

آسفالت و سیمای شهری تهران

رضا کسروی نویسنده: رضا کسروی
شنبه 2 بهمن 1400
در منظر شهری, منظر
A A
0

آسفالت در ایران معاصر

نقش آسفالت در سیمای تهران معاصر چیست؟ دو روایت از اولین جایی که در ایران آسفالت شد وجود دارد. روایت اول استفاده از آن را به مناسبت ورود ملک فیصل اول پادشاه عراق در سال 1310 به تهران و در میدان توپخانه و روایت دوم نیز سابقه آن را به دستور رضاشاه برای کف ­سازی خیابان کاخ (فلسطین فعلی) می ­رساند.

در هر دو روایت معلوم است که ورود آسفالت به ایران به عنوان یک مصالح نوین را باید در هماهنگی با مدرنیزاسیون دوران پهلوی اول تحلیل کرد. به تدریج تثبیت جایگاه ایران به عنوان تولید کننده مهم نفت، ماده اصلی آسفالت یعنی قیر را به وفور در اختیار قرار داد و بدین­ ترتیب آن را بدل به یک مصالح مدرن سهل الوصول کرد که تا به امروز همواره نماد کارایی مدیریت شهری در ایران نزد بسیاری از مردم و مسئولان کشور بوده است (تصویر 1).

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

اینکه ظهور آسفالت به مثابه یک مصالح مدرن با منظر شهری ما چه کرد موضوعی است که باید از دریچه رویکرد منظر یعنی مسئله ادراک بدان پرداخت. عمومیت یافتن استفاده از آسفالت در خیابان ها و تعمیم آن حتی به پیاده روها و پارک ها را باید تلاشی برای رها کردن ساکنان شهر از حس لامسه به منظور تاکید هرچه بیشتر بر دریافت بصری از شهر دانست. یکنواختی، رنگ خنثی و گستره وسیع استفاده از آن، راه انتقال بخش مهمی از اطلاعاتی را که می توانست از طریق پا وارد دستگاه ادراکی انسان شود کور می­ کند.

کافی است راه رفتن در یک محیط روستایی اطراف تهران را با پیاده روی در خیابان فلسطین مقایسه کنیم. تنوع بافت‌ های زمین، مصالح نرم گلی، سیلت و ماسه، انعطاف­پذیری علف ها، بی­ نظمی سنگ ­های پراکنده در راه­ ها که کم و بیش زیر گام ها حس می شود همه بیانگر وجود یک گسست حسی بین شهر تهران و اطراف آن است.

امروزه تامین دسترسی خودرو ما را به استفاده از مصالح جدید مثل آسفالت سوق داده است اما این نیاز غیر قابل انکار نباید باعث شود که ما با تعمیم نادرست آن به همه جا، یکی از پنج حس یا پنج راهی را که برای ادراک شهر داریم مخدوش کنیم. خاک تهران همچون شیب آن یا دید به ارتفاعات شمال آن و … یکی از عناصر منظر تهران است و پوشاندن اغراق آمیز آن در زیر آسفالت یا چمن یا هر مصالح دیگری به معنی محروم کردن مخاطب منظر از ادراک دارایی ها منظرین­اش است.

آسفالت و سیمای شهری تهران
تصویر 1: به نقل از ایرنا: در تشریح دستاوردهای معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در زمینه تولید و اجرای آسفالت، از تولید و پخش حدود ۶۴۵ هزار تن آسفالت طی سال گذشته خبر داد. وی یادآورشد: معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران طی سال های اخیر با ارتقای میزان تولید کارخانه های آسفالت سازمان مهندسی و عمران شهر تهران نه فقط در تامین آسفالت موردنیاز پایتخت، بلکه در کنترل قیمت این محصول استراتژیک اثرگذار بوده است. عکس از ایرنا.
برچسب ها: آسفالتتهرانسیمای شهری
نوشته قبلی

بافت فرسوده یکی از معظلات منظر شهر

نوشته بعدی

فرونشست زمین تهدیدی مغفول برای سلامت فیزیکی، روانی و شهری مردم

رضا کسروی

رضا کسروی

دکتری معماری منظر، طراح معماری در مهندسین مشاور

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
فرونشست زمین تهدیدی مغفول برای سلامت فیزیکی، روانی و شهری مردم

فرونشست زمین تهدیدی مغفول برای سلامت فیزیکی، روانی و شهری مردم

ریشه به تیشه منظر تاریخی اهواز...

تیشه به ریشه منظر تاریخی اهواز...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم