پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مونوگرافی: ناحیۀ باند شانگهای

چکیده: ناحیۀ باند شانگهای در سال ۱۹۳۰، محل ساختمان‌ها، مراکز تجاری و مالی شهر بوده است. امروزه هم بلند ترین بناها و بزرگترین بانک‌های جهانی و ساختمان های تجاری شهر در ناحیه باند قرار گرفته‌اند

ناحیۀ باند شانگهای در سال ۱۹۳۰، محل ساختمان‌ها، مراکز تجاری و مالی شهر بوده است. امروزه هم بلند ترین بناها و بزرگترین بانک‌های جهانی و ساختمان های تجاری شهر در ناحیه باند قرار گرفته‌اند. در این مکان حس مستعمراتی فضایی به فرد القا می شود حسی که در دیگر مکان‌های شهر به این شدت قابل درک نیست. در انتهای شمال باند سفارت بریتانیا و روسیه قرار گرفته است. به طور کلی ساختمان‌های که در کنار باند قرار گرفته‌اند سبک‌های مختلف از قبیل گوتیک، باروک و رومانتیک رار در بردارند و ترکیب آنها بلوار منحصر بفردی را به وجود می‌آورد که شبیه به نیوریورک در سال ۱۹۲۰ و داک لیدریول است.
امروزه، باند هنوز مکانی مختص به تعداد زیادی از هتل‌ها ، بارها و بانک‌ها می‌باشد و طبیعت آن در طی این سالها تغییر نکرده است ولی محیط اطراف آن (منطقه پودونگ در آنسوی رودخانه) تغییرات زیادی به همراه داشته است. بانک‌ها و ساختمان‌های اداری خط افق باند را تحت سلطه خود قرار داده اند.

مونوگرافی: ناحیۀ باند شانگهای
 تصویر یک : تغییر اندک چهرۀ منظر شهری ناحیۀ باند ( چهرۀ امروز – چهرۀ دیروز باند در اویل قرن بیستم)

امروز، این فضا به یک فضای جمعی شهری تبدیل شده است که علاوه بر توریست‌ها که به خاطر جاذبه‌های توریست در کناره غربی باند قرار گرفته‌اند و دید و منظری که نسبت به منطقه پودونگ دارد، اهمیت پیدا کرده است. حضور شهروندان شانگهای در اینجا کاملا چشمگیر است. این بلوار از مردمی با همه سنین مختلف پر می‌شود که برنامه‌های مختلف از قبیل ورزش‌های تای چی و رقص در آن اجرا می‌شود. این بخش در واقه رویکرد اقتصادی ـ اجتماعی ـ فرهنگی را تواماً دار است.

مونوگرافی: ناحیۀ باند شانگهای
تصویر دو : منظرۀ ناحیه پودونگ از کناره باند.

اقتصادی از این جنبه مطرح است که فعالیت‌های اقتصادی در ساختمان‌های آن جاری است، اجتماعی از این جهت، که حضور جمعیت فراوان در فضای جمعی میزان برخورد های اجتماعی را افزایش داده است. از دیگر جاذبه‌های این بخش مرکزی دیواره‌های شهری است که به سرزندگی این بخش می‌افزاید که حتی در مبلمان شهری نیز به شیوه‌های مختلف کاربرد فضای سبز را نشان می‌دهد، این خود نشانگر برنامه‌ریزی شهری زنده‌ای است که برای شانگهای در نظر گرفته شده است. ترکیب مردم، فضای سبز، دیدهای گسترده به عناصر طبیعی، نماهای کلاسیک و آسمان خراش‌ها دورنمای زیبایی به بخش از شهر بخشیده است. اینجا از فضای خاص و جالب توجهی در مرکز شهری شانگ‌های حکایت می کند که به صورت هدفمند برنامه‌ریزی شده است.

مونوگرافی: ناحیۀ باند شانگهای
تصویر سه : حضور گسترده توریست ها در کنار ساکنین شهر .

سردبیر : گوران عرفانی
نویسنده : جنت رحمت‌پناه
*برگرفته از سفر علمی پژوهشکدۀ نظر به چین در تابستان ۱۳۸۹ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *