پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

فرضیه‌های رد شده منشاء بوی نامطبوع پایتخت

چکیده: گزارشی ازعوامل محتمل تولید و انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران تهیه شده است که پس از بررسی برنامه 5 ساله سوم شهر تهران زمان طرح در صحن شورا مشخص می شود.

هنوز منشأ بوی نامطبوع پایتخت مشخص نشده است. چهارشنبه 12 دی ماه بود که انتشار بوی نامطبوع در بخش وسیعی از تهران، شهروندان را نگران کرد. همان زمان قرار شد کمیته‌هایی برای منشأ‌یابی این بو تشکیل شود اما هنوز نتایج گزارشات این کمیته‌ها منتشر نشده است. در شورای شهر تهران، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا مسئولیت پیگیری این بو را بر عهده گرفت.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران هم این هفته یک بار دیگر این موضوع را یادآوری کرد و تأکید کرد تا منشأ این بو اعلام نشود، مردم همچنان نگران خواهند ماند. استاندار تهران در گفت‌وگویی منشأ بوی نامطبوع تهران را شیرآبه‌های زباله‌های آرادکوه دانست که پس از تکذیب از سوی مدیران شهری، از موضع خود عقب‌نشینی کرد و حرف خود را پس گرفت اما گزارش مدیریت شهری در خصوص بوی نامطبوع پایتخت به اتمام رسیده و پیش‌بینی می‌شود پس از بررسی برنامه پنج ساله سوم شهرداری، در صحن قرائت شود.

فرضیه‌های رد شده منشاء بوی نامطبوع پایتخت
زهرا صدراعظم نوری: گزارش‌هایی در این خصوص از سوی اداره کل محیط‌ زیست شهر تهران که مأموریت تهیه این گزارش را داشت، تهیه شده و به ابعاد مختلف این پدیده پرداخته شده است که بر اساس اطلاعات به دست آمده، جمع‌بندی‌های لازم را انجام و گزارش را در صحن ارائه می‌کنیم.  او ادامه می‌دهد: در جریان تهیه این گزارش، بسیاری از فرضیه‌های گذشته رد شده و دیتاهای جدیدی نیز به‌دست آمده‌اند اما این اتفاق می‌تواند مشابه اتفاقی باشد که در اصفهان رخ داد و تانکری که موادی از آن نشت کرده بود، برای مدتی آثار مواد انتشاریافته در شهر باقی ماند. صدراعظم نوری اضافه می‌کند: نشت گاز، ترکیدگی فاضلاب، زباله‌های آرادکوه، فرضیه‌هایی هستند که در این گزارش رد شده‌اند.

او در پاسخ به این پرسش که فرضیه‌ی دیگری نیز مطرح است که این بو مشابه بویی است که قبل از زلزله کرمانشاه، در این شهر به مشام خورده بود، می‌گوید: این موضوع در گزارش ما مطرح نشده است. صدراعظم نوری به اطلاعات مرکز کنترل کیفیت هوا در روز این اتفاق اشاره می‌کند و می‌گوید: در این ساعات میزان آلاینده‌های برخی گازها از جمله CO2، CO، SO2 افزایش پیدا کرده بود که قابل تأمل است.

او در خصوص اینکه چنین حوادثی نشان می‌دهد تهران چقدر برای تصمیم‌گیرانش ناشناخته‌ است، ادامه می‌دهد: اینکه سازوکارهای لازم برای تصمیم‌گیری‌ها در زمان بحران وجود ندارد، مشخص است که باید به سمت تکمیل اطلاعات خود در حوزه مدیریت بحران برویم. رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص زمان ارائه این گزارش در صحن شورا می‌گوید: در حال حاضر اعضای شورا درگیر تصویب برنامه پنج ساله هستند و امیدواریم پس از پایان تصویب برنامه پنج ساله، گزارش خود را ارائه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب