پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

منظر غیر طبیعی درختان شهر تهران

چکیده: هرس های زیاد و نادرست درختان باعث تغییر فرم طبیعی آنها شده و گاهی باعث از بین رفتن برخی از درختان کهنسال می گردد و آشیانه برخی پرندگان را نیز از بین می برد.

هرس درختان تهران

دلیل گره های زیاد و شکل و فرم غیر طبیعی (غیر زینتی) تهران چیست؟

این روز ها افزایش سرانه فضای سبز شهری موضوع مهمی در محافل علمی و مجامع اجرایی در شهر تهران می باشد. تمرکز مسئولین و صاحبان اختیار در این امر تنها و تنها بر افزایش تعداد درختان و سرانه فضای سبز شهر بوده و افزایش حجمی آن را عاملی بر دستیابی به بهبود شرایط زندگی شهر نشینان و ارتقا کیفیت خدمات ارائه شده توسط شهر به ساکنان می دانند. از سویی محدودیت منابع مالی و افزایش قیمت زمین همچنین دشواری تهیه و نگهداری فضاهای سبز شهری، تامین و توسعه این فضاهای پر اهمیت را با مشکل مواجه کرده است.

این امر درحالی است که در روند توسعه و بهبود کیفیت فضاهای سبز شهری کمتر به انتخاب نوع درختان، منظر حاصل از کاشت آن ها و شرایط نگهداری و رشد آن توجه شده است. به این ترتیب درختان (غیر زینتی) در قسمت های مختلف شهر کاشته می شوند، با صرف هزینه های گزاف کود دهی شده و رشد می کنند، بعد از مرحله رشد و رسیدن به دوره تکامل این درختان هرس شده و برای ایجاد منظر مورد نیاز تغییر شکل پیدا می کنند.

این در حالی است که اگر درختان بر اساس نیاز، با آگاهی از شرایط رشد انتخاب گردند به صورت طبیعی مطابق آنچه در طبیعت دیده می شوند زیبا هستند و نیازی به هرس های زیاد ندارند. لازم به ذکر است که عمل هرس کردن و از بین بردن شاخه های خشک اگر به صورت درست و مطابق نیاز درخت صورت گیرد، نه تنها باعث رشد بهتر درخت شده بلکه با حذف شاخه های خشک و اضافه به زیبا تر شدن آن کمک کرده و باعث شکل های غیر طبیعی و پر از گره نخواهد شد.

اما متاسفانه این چرخه نادرست (انتخاب درختان بدون توجه به منظر آتی، کاشت در مکان نامناسب، کوددهی بیش از حد نیاز و نهایتا هرس نا مناسب) تا جایی ادامه پیدا کرده است که امروزه شاهد وجود درختانی پر از گره ناشی از هرس های متوالی و شکل و حجم هایی به دور از شکل طبیعی درختان در جای جای شهر می باشیم.

منظر غیر طبیعی درختان شهر تهران
تصویر1: منظر غیر طبیعی درختان بزرگ راه

لازم به ذکر است که هرس های زیاد و نادرست درختان نه تنها باعث تغییر شکل و فرم طبیعی آن ها شده گاهی باعث از بین رفتن برخی از درختان کهنسال می گردد همچنین آشیانه برخی پرندگان را نیز از بین می برد. گواه این امر کاهش تعداد بسیار زیاد پرندگان در شهر می باشد.

بر همین اساس لازم است در وهله نخست نوع درختان بر مبنی منظر آتی و شکل و حجم نهایی حاصل از رشد آن گونه در طول سالیان انتخاب گردد به عبارتی جانمایی به درستی صورت گیرد، در وهله بعدی لازم است میزان کود دهی برای رشد و نمو درختان بر اساس میزان نیاز به رشد درخت و نوع گیاه صورت گیرد.

واضح است که تنها در این صورت درختان با کمترین نیاز به هرس سالیانه همان گونه که در طبیعت دیده می شوند، بدون تغییر شکل و گره های زیاد حاصل از هرس نادرست، منظر بکر و زیبایی را به شهر و شهروندان ساکن شهر هدیه کرده و شهروندان قادر خواهند بود تا از خدمات بی دریغ فضاهای سبز شهری و منظر زیبای حاصل از آن بهره مند گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرزانه آزادی

فرزانه آزادی

پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تربیت مدرس
میزان مطالعه مطلب