پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تعجیل معاون حمل و نقل برای کسب درآمد از عوارض کار دست حناچی داد!

چکیده: هر چقدر مدیریت شهری در صدد انکار طرح اخذ عوارش بر می آیند، ابعاد جدیدتری از پروژه ای که قرار بود بعد از بررسی در صحن علنی شورا عملیاتی شود؛ روشن می شود.

به جرات می توان گفت ارائه طرح اخذ عوارض از 5 تونل شهری و یک بزرگراه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تیر خلاصی بود که معاون پر حاشیه شهردار تهران به سمت مدیران اصلاح طلب و پیروز حناچی شهردار تهران شلیک کرد.تیری که به نخستین چالش جدی شهردار چهارم شهر تهران با شهروندان، رسانه و منتقدان خود روبه رو شد.

واگنش منتقدان، رسانه ها و شهروندان به این خبر کوتاه که توسط خبرگزاری مهر در ابتدا منتشر شد، آنقدر زیاد بود که در صدر خبرهای شبکه های مجازی اعم از توئیتر ، ایستاگران، تلگرام و حتی رسانه های سایبری قرار گرفت و چند روزنامه نیز در رابطه با ارائه این طرح از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به معاونت توسعه و برنامه ریزی و اداره کل حقوقی جهت بررسی و کارشناسی گزارش های مفصلی نوشتند.

بعد از سرعت انتشار این خبر بود که برخی از اعضای شورای شهر اعم از علی اعطا و حجت نظری اعلام کردند که هنوز این طرح به کمیسیون های مربوطه شورا ارسال نشده است. حتی حجت نظری ابراز امیدواری کرد که در صورت مطرح شدن آن در صحن علنی شورا اعضا آن را رد خواهند کرد.

تعجیل معاون حمل و نقل برای کسب درآمد از عوارض کار دست حناچی داد!

اما در این میان نیز بودند اعضایی که با نشان دادن واکنش تند نسبت به اخذ عوارض در تونل های شهری توئیت هایی را منتشر کردند.
در این میان مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران نیز اعلام کرد که هنوز این طرح به تایید نظر شهردار تهران نرسیده است. این بیانه نشان می داد که چنین طرحی از سوی معاونت برای کارشناسی بیشتر ارائه شده است اما هنوز پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران تصمیمی در این رابطه نگرفته است.

به هر حال طرح اخذ عوارض در بزرگراه ها و تونل های شهری پایتخت در گذشته نیز از سوی برخی از اعضای شورای شهر چهارم مطرح شده بود که در همان زمان نیز با واکنش های تندی از سوی سایر اعضا روبه رو شد. در این دوره مدیریت شهری نیز اجرای چنین طرحی در زمانی که پیروز حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران بود یک بار دیگر مطرح شد، اما با توجه به اینکه بهره بردار اصلی بزرگراه ها و تونل های شهری در نهایت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است، بار دیگر این مساله این بار از سمت محسن پور سیدآقایی مطرح شد.

به نظر می رسد که معاون شهردار تهران کار نامه خود را در عوارضی کردن ورود به محدوده طرح ترافیک و همچنین محدوده زوج و فرد کارنامه درخشان و به دور از حاشیه ای می داند که اکنون به دنبال مطرح کرد و در نهایت اجرای آن در 5 تونل شهری و یک بزرگراه شهر تهران است.

موضوعی که به شدت با واکنش دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران روبه رو می شود. محمد علی کرونی با انتقاد از ارائه چنین طرحی از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با خبرگزاری مهر به صراحت اعلام کرده است: به جای مطرح کردن موضوعاتی مانند پولی شدن تردد در تونل ها و معابر خاص، به دنبال تحقق درآمدهای قابل وصول باشیم.

کارشناسان حوزه حمل و نقل شورای شهر تهران بر این باورند که؛ به جای پیگیری درآمدهای قابل وصول مانند مجتمع های ایستگاهی مترو، فاینانس های مترو و پارک حاشیه ای و بدون مشورت با کمیسیون صرفا با مطرح کردن موضوع پولی کردن تردد در تونل ها به دنبال انحراف اذهان از کاستی ها و نواقص عملکردی و ایجاد مشکلاتی نظیر طرح ترافیک هستند.

بررسی ها نشان می دهد: هزار میلیارد درآمد مجتمع های ایستگاهی مترو، دو فاینانس ۳۴۰ میلیون یورویی مترو، و حداقل ۳۰۰ میلیارد پارک حاشیه ای اولویت هایی هستند که معاونت حمل و نقل می تواند برای کسب درآمد به دنبال تحقق آن باشد.

اما سوال اصلی این است با توجه به اینکه منابع درآمد پایدار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران کاملا مشخص است، چرا محسن پور سیدآقایی به جای محقق کردن این منابع مالی بیشتر به دنبال اخذ پول از شهروندان به شکل های مختلف است؟ یک با ربا عوارضی کردن عجولانه طرح ترافیک و بار دیگر نیز اخذ عوارض از 5 تونل شهری و یک بزرگراه؟ به زبان ساده تر پشت پرده این تمایل آقای معاون در کسب درآمد ان هم مستقیم از جیب شهروندان تهرانی چیست؟

آنطور که خبرگزاری مهر افشا کرده است، به تازگی بخش های جدیدی از این لایحه منتشر شده که بر اساس آن مشخص می شود در صورت نهایی شدن این لایحه و تایید شهردار پیشنهاد آغاز این لایحه از ۱۵ فروردین سال ۹۸ خواهد بود. جزئیات بیشتر حکایت از آن دارد؛ پیشنهاد شهرداری برای هزینه تردد از تونل رسالت ۱۰۷۰ تومان، تونل نیایش ۱۰۶۰ تومان، تونل شهدای غزه ۱۹۷۰ تومان، بزرگراه صدر برای هر تردد ۹۵۰ تومان است.

انتشار خبر اخذ عوارض در تونل های شهری چالش بزرگی را برای پیروز حناچی رغم زده است. به نظر می رسد که وی در همین ابتدای راه هنوز نتوانسته معاونان خود را همسو با برنامه ها و دغدغه های خود کند و به همین دلیل است که به یکباره عملکرد یکی از مدیران ارشد شهرداری تهران برای حناچی هزینه های زیادی را به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *