پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

شهرداری چه اقدامی برای حفظ میراث ناملموس اصفهان کرده است؟

چکیده: اصفهان دارای 91 اثر ناملموس ثبت شده است که در این زمینه پیشتاز است اما شهرداری برای شناساندن و حفظ این میراث تاکنون اقدامی صورت نداده است.

اصفهان که به خاطر تعداد بیشماری از میراث ملموس، عنوان نصف جهان را از آن خود کرده است در سالهای گذشته با اقدام خوبی که از سوی مدیریت شهری صورت گرفته و برگزاری اجلاس بین المللی میراث ناملموس در اصفهان بود توانست توجه همگان را به این موضوع جلب کند که این شهر تاریخی و باستانی به غیر از اثار شگرف هنری و معماری ملموسش دارای هنرهای ناملموسی است که همواره از دیده همگان به دور مانده بود ودر این راستا فهرستی از آثار ناملموس اصفهان در آورد و به ثبت کشوری رساند.

هرچند از آثار ثبت شده کشوری تعدادی از آن به ثبت جهانی رسیده است و بسیاری از آثار ناملموس دیگر هست که علیرغم پرارزش بودن اما به جهت ناشناخته بودن آن به ثبت نرسیده است.

شهرداری چه اقدامی برای حفظ میراث ناملموس اصفهان کرده است؟

اما آنچه قابل توجه و تامل است اینکه این کار پرارزشی که یک زمانی آغاز شد و بسیار خوب استقبال شد چرا امروز و با روی کار مدیریت شهری فعلی این مهم رها شده است. اصفهان که دارای چنین گنجینه غنی از میراث ناملموس است و با شناساندن و حفظ این میراث که سالهای پیش و در پی برگزاری اجلاس بین المللی ناملموس زنگ خطر و هشدار فراموش شدن و از بین رفتن برخی از این میراث غنی داده شد،‌ چرا اقدامی صورت نگرفته است. مگر شهرداری اصفهان به دنبال توسعه پایدار نیست مگر بدنبال راه های درآمدزایی نیست مگر شهرداری اصفهان به دنبال جذب گردشگر نیست مگر نمی خواهد از ظرفیت های موجود اصفهان برای رونق و ترقی اصفهان استفاده کند چرا از این ظرفیت غنی و گنجینه پر ارزش آن استفاده نمی کند.

چرا مدیریت شهری فعلی به جای اینکه خود کار را از صفر شروع کند و کارنامه جدیدی و پرباری بسازد از اقدامات شایسته ای گذشته بهره نبرده است و راه آنها را ادامه نداده است که چه بسا با مطالعه و ادامه اقدامات شایسته ای که در مدیریتهای گذشته صورت می گرفته است به جای اینکه یک کار را از ابتدا شروع کند از ادامه راه پیش به روی توسعه شهری و جهان شهر شدن اصفهان که با داشتن میراث ناملموس غنی دست یابی به آن راحت تر است،‌بهره نمی برد.

از جمله میراث ناملموس اصفهان می توانیم به “نمدمالی سمیرم”، “مهارت ارغوان‌بافی نجف‌آباد”، “خاتم اصفهان”، “سفالگری شهرضا”، “کوفی‌گری/کوفته‌گری، مهارت طلاکوبی روی فلز” و “گوژکاری (جُنده‌کاری)، گونه‌ای قلم‌زنی در اصفهان”، “ملیله‌سازی اصفهان”، “دانش بومی برنج‌کاری در لنجان”، “دانش بومی کاشت هندوانه دیمی در کویر چاله سنبک شهرستان آران‌و‌بیدگل” در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور و “فن و مهارت ساخت اسطرلاب مسطح”، در فهرست ملی نیازمند پاسداری فوری میراث‌فرهنگی ناملموس به‌ ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب