پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

ورود دفاتر خدمات الکترونیک به حوزه ایمنی ساختمانهای بلند مرتبه پایتخت

چکیده: عدم رعایت استانداردهای لازم ایمنی در ساختمانهای بلند مرتبه تهران، یکی از معضلاتی است که شهرداری بعد از فرو ریختن پلاسکو در دو سال قبل با آن روبه رو شده است.

ایمن سازی ساختمان های بلند در شهر تهران معضلی است که هر چند در دو دهه اخیر از سوی کارشناسان شهرسازی و معماری به آن پرداخته شده است، اما رسیدگی اضطراری به این مساله از دو سال قبل و بعد از حادثه پلاسکو در دستور کار شهرداری تهران به صورت جدی قرار گرفت.

طبق این ضرورت شهرداری تهران در ابتدا اقدامبه شناسایی ساختمان های بلند شهر تهران که از زمان ساخت آن بیشتر از 5 دهه می گذشت کرد تا شاهد حادثه ای به ناگواری فروریختن ساختمان پلاسکو نباشد. البته نهضت ایمن سازی ساختمان های ناایمن شهر تهران تنها مربوط به ساختمان های بلند مرتبه نبود بلکه ساختمان های قدیمی با قدمت تاریخی نیز در کنار ساختمان های تارجی و اداری قدیمی مورد توجه قرار گرفت. به همین دلیل با همکاری دستگاه قضایی و دادستان شهر تهران این ساختمان ها شناسایی و اخطارهای لازم با هدف ایمن سازی آن از سوی شهرداری تهران داده شد.

ورود دفاتر خدمات الکترونیک به حوزه ایمنی ساختمانهای بلند مرتبه پایتخت

 

هر چند تعیین استانداردهای ایمنی ساختمان های بلند مرتبه برعهده سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهر تهران است، اما نظارت این سازمان بر رعایت قوانین و مقررات ایمنی به ویژه ایمنی ساختمان در مقابل حریق در پایان کار از سوی کارشناسان آتش نشانی انجام می شود. موضوعی که باعث می شود تا یا مالکان به دلیل حجم بالای تخلفات به سراغ ایمن سازی مورد تاکید آتش نشانی نرفته و یا اینکه قید گرفتن پایان کار را برای ساختمان های خود می زنند.

امروز یکی از مهمترین دستور العمل های حوزه شهرسازی و معماری با حضور پیروز حناچی از آن رونمایی شد. دستور العملی که هم تکلیف ساختمان های بلند مرتبه قدیمی شهر تهران را روشن می کند و هم نظارت را بر ساختمان های جدید فاقد ایمنی و یا ساختمان هایی که به تازگی مجوز ساخت را از شهرداری تهران دریافت می کنند، را بیشتر می کند.

پیروز حناچی نیز اعتقاد دارد ایمن سازی ساختمان های بلند مرتبه در تهران معضل دیگری است که شهرداری تهران با آن مواجهه است. به رغم آنکه برج ها و ساختمان های بلند باید مجوز ایمنی را براساس استانداردهای تعیین شده از سازمان آتش نشانی دریافت کنند، اما گاها دیده می شد که مالکان و سرمایه گذاران بدون رعایت کامل این استانداردها اقدام به ساخت ساختمان های بلند مرتبه ای می کردند که به دلیل مشکلات ایمنی اقدام به دریافت پایان کار از شهرداری نکرده و شهروندان را با مشکلات زیادی روبه رو می کرد.

این در حالی است که گزارش های یک سال اخیر سازمان آتش نشانی حکایت از آتش سوزی در ساختمان های جدید بلند متربه شهر تهران به دلیل عدم رعایت استانداردهای ایمنی دارد. موضوعی که شهردار تهران نیز از ان به عنوان یک مشکل بسیار بزرگ که با عث حدر رفتن سرمایه شهروندان می شود؛ یاد می کند.

بررسی ها نشان می دهد یکی از مشکلات شهرداری تهران در مقابل ایمن سازی ساختمان های بلند مرتبه مربوط به بناهایی است که قبل از ابلاغ آیین‌نامه ملی ایمنی ساخته شده و بسیار آسیب پذیر هستند. به همین دلیل دستورالعمل جديد ضوابط ايمنی و آتش‌نشانی بیشتر به مشکل ساختمان هایی می پردازد که پیش از آن آیین‌نامه ساخته شدند که چیزی در حدود ۲۵۷ ساختمان بلندمرتبه (۱۲ طبقه و بالاتر) را شامل می‌شود که طبق این دستورالعمل به موضوع شناسایی و کنترل نقشه‌های ساختمان‌ها و آموزش کارکنان این بناها پرداخته می شود.

ورود دفاتر خدمات الکترونیک به حوزه ایمنی ساختمانهای بلند مرتبه پایتخت

 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بر این باور است درسی که مدیریت شهری از حادثه پلاسکو گرفت، این بود که بسیاری از ساختمان هایبلند متربه شهر تهران در مقابل حادثه حریق معضل دارند به همین دلیل سعی شد تا این تهدید را برای ارتقای ایمنی ساختمان‌ها تبدیل به فرصت شود. محاسبات عبدالرضا گلپایگانی حکایت از شناسایی ۲۷۰ ساختمان به مانند پلاسکو در دو سال اخیر دارد به همین دلیل برای ایمن سازی این بناها در مقابل آتش سوزی کارشناسان معاونت شهرسازی اقدام به تدوین دستور العمل ایمنی کردند.

ساختمان‌هایی مانند آلومینیوم و ساختمان‌های دهه ۴۰ و ۵۰ ساخته شده اند و یا حتی ساختمان های بلند مرتبه ای در طول یک دهه اخیر در تهران ساخته و به بهره برداری رسیده اند از نظر ایمنی مشکلات زیادب دارند. به همین دلیل طبق ای ندستور العمل شهرداری تهران حتی برای 3 هزار و 200 ساختمان بالای ۸ طبقه نیز برنامه‌ریزی‌های خاصی در حوزه تامین ایمنی انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *