پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

چرا شهرداری برای تخلفات راهنمایی رانندگی باید عوارض بگیرد؟

چکیده: شبکه معابر بخشی از فضای عمومی است و قیمت‌گذاری درباره آن خلاف منافع و حقوق عمومی شهروندان است. چرا شهرداری برای تخلفات راهنمایی و رانندگی باید عوارض بگیرد؟

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران الهام فخاری در جریان بررسی ماده ۵۴ برنامه سوم در یکصدو پانزدهمین جلسه شورا گفت: در این ماده وظایف شهرداری برای مدیریت عرضه و تقاضای سفر و ساماندهی حمل و نقل بار و مسافر را روشن شده است و در بند پنج این ماده آمده است، لوایح نظام قیمت‌گذاری استفاده از زیرساخت‌های شهری (شبکه معابر و پارکینگ) و وضع عوارض برای کاهش مخاطرات محیط زیستی، ایمنی و کاهش ظرفیت زیرساخت‌های حمل و نقل در جریان ترافیک شامل تردد خودروی دودزا، توقف غیرمجاز، سد معبر، پارک دوبله، توقف در حریم تقاطع، توقف در پیاده‌رو به منظور مدیریت تقاضای سفر و ارائه به شورا جهت تصویب در سال اول برنامه تدوین شود.

حجت نظری پیشنهاد حذف این بند را داد و الهام فخاری هم به عنوان موافق این حذف را تایید کرد. ایراد فخاری به قمیت‌گذاری در مورد شبکه معابر بود در این خصوص گفت: شبکه معابر بخشی از فضای عمومی شهر است و قیمت‌گذاری درباره آن خلاف منافع و حقوق عمومی شهروندان است.

چرا شهرداری برای تخلفات راهنمایی رانندگی باید عوارض بگیرد؟

مورد دیگری که فخاری به آن معترض شد، در نظر گرفتن عوارض برای سد معبر، پارک دوبله و توقف در حریم تقاطع و پیاده‌رو بود که در ادامه گفت: سد معبر ضوابط عوارض مشخص خودش را دارد. پارک دوبله و توقف غیر مجاز هم  شامل عوارض نمی‌شود. این دو جریمه مشخص و قانونی در نظام تخلفات و جرائم راهنمایی و رانندگی دارد.

با وجود این توضیحات قانع کننده، با این پیشنهاد مخالفت شد؛ یازده نفر رای منفی دادند، پنج نفر موافق بودند و یک نفر هم رای نداد. بهاره آروین، علی اعطا، مرتضی الویری، شهربانو امانی، سید ابراهیم امینی، سید آرش حسینی میلانی، ناهید خداکرمی، محمد سالاری، زهرا صدراعظم نوری، زهرا نژادبهرام و محسن هاشمی رفسنجانی اعضایی بودند که با حذف این بند مخالفت کردند.

بعد از این مخالفت فخاری توضیحات بیشتری را درباره این بند در جمع خبرنگاران داد و افزود: لایحه قیمت‌گذاری زیرساخت‌های شهری، قیمت‌گذاری در شبکه معابر را حکم می‌کند. شبکه معابر یعنی فضاهای رفت وآمدی  و همه خیابان‌های شهر. این لایحه دقیقا حکم برنامه‌ای می کند و شهردای موظف است حکم را اجرا کند. حتی این بند مشخص نکرده است منظور از شبکه معابر در مورد معابری است که در آینده با مدل اقتصادی و  با مشارکت بخش خصوصی ساخته می‌شود یا نه. این شبکه عام است و حکم کلی است. برای توجیه‌اش هم می‌گوید وضع عوارض برای کاهش مخاطرات محیط زیستی، ایمنی و …. این عوارض می‌تواند برای کاهش مخاطرات محیط زیستی، ایمنی و … قابل قبول باشد اما برای توقف غیر مجاز نمی‌شود عوارض گرفت.

رییس کمیته اجتماعی شورا تاکید کرد: پارک دوبله و غیر مجاز جز تخلفات راهنمایی و رانندگی است و نمی‌تواند عوارض به آن تعلق بگیرد. ساز و کار گرفتن این عوارض و مرجع تشخیص آن را هم مشخص نکرده است. وقتی می‌گویید عارضه یعنی این اجازه را می‌دهید که پارک کند و بابت این که فضای عمومی را اشغال می‌کند باید به من شهرداری پول بدهد. اگر تخلف می‌کند باید پلیس برخورد کند و انتقال خودرو اتفاق بیافتد. با این بند به تخلفات مشروعیت می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب