پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

سهم بالای مناطق در تامین درآمد شهرداری تهران

چکیده: در حال حاضر مناطق بزرگترین مراکز کسب درآمد برای شهرداری تهران هستند. به همین دلیل شهردار اعتقاد دارد که نباید انگیزه کسب درآمد را در آنها از بین برد.

نگرانی در اداره شهر تهران در سال 98 را می توان در صحبت هایی که شهردار تهران در جمع مدیران شهری بیان کرده، به خوبی فهمید. رشد تورم، مشکلات اقتصادی، کاهش درآمد پایدار شهرداری ها و بسیاری موارد دیگر طبق پیش بینی هایی که پیروز حناچی انجام دادهاست، می تواند به عنوان موانع بزرگ بر سرراه شهردار تهران قراربگیرد.

به همین دلیل برنامه ریزی در تمام امور اداره شهر، راهکاری است که وی در پیش پای مدیران شهری قرار می دهد. بررسی عملکرد مالی شهرداری تهران در یک دهه اخیر در جذب منابع مالی پایدار از جمله مطالعاتی است که می تواند در برنامه ریزی مدیران شهری در تامین منابع مالی شهرداری در سال آینده می تواند تاثیرگذار باشد.

آنطور که پیروز حناچی عنوان کرده است؛ در سال 91 که 80 درصد از درآمد شهرداری به ساخت و ساز وابسته بود پیش بینی می شد که اين سطح از ساخت و ساز و چنین درآمدی ادامه نخواهد یافت و شهرداری در سال های بعد به مشکل خواهد خورد. این در حالی است که در شرایط کنونی نیز به رغم درامدهایی که شهرداری تهران دارد، اما کفاف تامین هزینه بری از طرح ها و برنامه های این مجموعه را نمی دهد.

سهم بالای مناطق در تامین درآمد شهرداری تهران

در حال حاضر می توان گفت که مناطق بزرگترین مراکز کسب درآمد برای شهرداری تهران است به همین دلیل شهردار تهران اعتقاد دارد که نباید انگیزه کسب درآمد را در این مجموعه ها از بین برد.

راهکار حناچی برای ایجاد انگیزه در مناطق این است که درصدی از آن به خود منطقه برگردد. در مقابل نیز باید مدیران شهری هب دنبال راهکاری باشند تا هزینه های جاری خود را کاهش دهند.

زیان دهی سازمان های زیر مجموعه شهرداری تهران، موضوع دیگری است که شهردار تهران نسبت به آن گلایه مند است. مثالی که او در این رابطه می زند، در خصوص عملکرد سازمان ورزش شهرداری تهران است.سوالی که حانچی مطرح می کند، این است که اگر به بخش خصوصی 300 مرکز ورزشی برای فعالیت بدهیم آیا هزینه های جاری آن مراکز را هم باید ما تامین کنیم؟ چرا برخی از بخش های شهرداری که خود باید درآمدزا باشند، از بودجه شهرداری استفاده می کنند؟

کارشناسان شهری بر این باورند که در کنار راهکارهایی که شهردار پایتخت به مدیران شهری پیشنهاد می دهد، اگر دو لایحه مهم درآمدهای پایدار و مالیات بر ارزش افزوده در مجلس تصویب شود، بسیاری از مشکلات مالی شهرداری تهران حل خواهد شد و اگر هم تصویب نشود، مدیران شهری مجبور به اتخاذ روش هایی برای تامین بودجه مور نیاز خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *