پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

ثبت 20 عنوان اثر ناملموس در فهرست ملی میراث کشور

چکیده: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان از ثبت 20 عنوان پرونده پیشنهادی آثار ناملموس و معنوی استان در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.
مهدی جمال، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان امروز و در گفت‌وگویی افزود: در جلسه کمیته ثبت آثار ناملموس کشور که امروز و با حضور اعضا کمیته عالی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شد، ثبت 20 عنوان اثر ناملموس استان سمنان در فهرست میراث ملی کشور مورد موافقت قرار گرفت. وی افزود: هفت عنوان اثر از شهرستان سرخه، شیوه سنتی کاشت گل نرگس سمنان و 12 عنوان اثر از شهرستان مهدی‌شهر، پس از بررسی و تایید نهایی اعضا اصلی کمیته واجد ارزش حفاظت و صیانت به عنوان مواریث، آئین‌ها، سنن و شیوه‌های سنتی پخت، فرآوری و تهیه غذاها و نان‌ها شناخته شد.
ثبت 20 عنوان اثر ناملموس در فهرست ملی میراث کشور
مسئول دفتر ثبت میراث تاریخی ملی و جهانی و امور بین‌الملل استان سمنان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی  و گردشگری استان سمنان نیز گفت: پس از ثبت یک اثر ناملموس در فهرست میراث ملی کشور، ضرورت دارد همه ساله نسبت به برگزاری جشنواره‌های استانی و محلی در پیوند با احیا و زنده نگه داشتن آئین، سنت یا شیوه سنتی آماده‌سازی یک نوع خوراک در گستره محلی، روستا، شهر یا شهرستان اقدام شود.
هانی رستگاران افزود: تشکل‌های مردم نهاد نیز می‌بایست با فعالیت‌ها در این حوزه‌ها، نسبت به معرفی و شناسایی این دسته از آثار و مواریث ارزشمند معنوی که محصول ارزش‌گذاری و همت گذشتگان است، تلاش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *