پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تضاد بین مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان و پارکینگ های اعطایی در جوازهای ساخت و ساز

چکیده: اداره ثبت اسناد کشور تاکید بسیار بر روی ابعاد پارکینگ در مبحث چهارم می نماید که گاهی منجر به حذف پارکینگ جواز شده و مشکلاتی را برای سازندگان به وجود می آورد.

چگونه می توان از سردرگمی سازندگان در مورد تعداد پارکینگ های تامین شده در جواز جلوگیری کرد؟

با توجه به موضوع کمبود توقفگاه در پایتخت و نیاز مردم به پارکینگ، تامین پارگینگ در آپارتمانها از موضوعات اساسی است. پارکینگ های مربوط به هر ساختمان در جواز صادره ازسوی شهرداری درج می شود و سپس توسط مهندسین نقشه بردار نظام مهندسی در مرحله اول تایید و توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور به تایید نهایی می رسد.

با توجه به مشکلات بسیاری که راجع به پارکینگ ها وجود دارد و گاهی کار به منازعه بین همسایگان یا مالکان می رسد، اداره ثبت اسناد و املاک کشور به تازگی تاکید بسیار بر روی ابعاد مندرج در مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان می نماید، که این موضوع گاهی منجر به حذف پارکینگ های جواز می شود که در این مرحله مشکلات زیادی برای سازندگان به وجود می آورد.

تضاد بین مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان و پارکینگ های اعطایی در جوازهای ساخت و ساز
تصویر 1: نمونه توضیحات نوشته شده در صفحه اول نقشه های تفکیکی

فرض کنیم تعداد 5 پارکینگ برای یک مجتمع مسکونی توسط شهرداری تایید شده و هزینه های مربوط به آن نیز توسط سازنده پرداخت شده است. سازنده به همراه جواز و نقشه مصوب (نقشه مصوبی که اغلب پارکینگ ها بدون در نظر گرفتن ستون با ابعاد بزرگ تر از واقعی ترسیم شده است). به سازمان نظام مهندسی مراجعه می کند و مهندسین نظام مهندسی با توجه به وضع موجود در ساختمان مجبور به حذف یا اعلام تزاحم برای پارکینگ ها هستند.

در این هنگام سازنده با مهندس نظام مهندسی دچار اختلاف می شود. زیرا از طرفی هزینه پارکینگ در شهرداری پرداخت شده و از طرفی طبق ضوابط مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان، مهندس نقشه بردار قادر به تایید پارکینگ نیست. در این میان گناه سازنده یا مهندس نقشه بردار نظام مهندسی چیست؟

این فرایند (بسته به شرایط) گاهی منجر به حذف پارکینگ، گاهی منجر به اعلام تزاحم برای پارکینگ ها و گاهی منجر به تایید پارکینگ ها می شود. اما بهتر نیست که شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک، ابتدا برای خود این موضوع را حل کنند که تبعات آن منجر به ضرر سازنده، صرف هزینه های بی مورد، اسراف در مصرف کاغذ و سوخت و …. و از همه مهم تر سردرگمی مردم نشود!

از آنجایی از یک طرف بیشترین شکایات مربوط به اسناد مالکیت آپارتمان ها ریشه در پارکینگ ها دارد و از طرف دیگر نبود پارکینگ در برخی از آپارتمانها باعث خارج شدن آپارتمان از حیز انتفاع می گردد، باید قبل از هرگونه تغییر رویه ای تمام جوانب امر در نظر گرفته شود و فرصتی به مجموعه دست اندر کار داده شود تا خود را با شرایط جدید وقف دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

الهام نهاوندی

الهام نهاوندی

دکتری شهرسازی، پژوهشگر و نویسنده
میزان مطالعه مطلب