• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 6 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری

سه شاهد و یک نتیجه: پلاسکوی پس از تخریب صاحب ندارد.

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
سه‌شنبه 8 بهمن 1398
در معماری, منتخب
A A
0

اول:

سال گذشته مسابقۀ ایده و طرح برای ساخت مجتمع پلاسکوی نو، برگزار و طرحی به عنوان طرح اول انتخاب شد. در این مسابقه پارکینگ اکبر و ساختمان جبهۀ شمالی هم جزو مساحت سایت محسوب شده بودند. اما میراث فرهنگی اجازه ساخت در پارکینگ اکبر (حریم مدرسۀ ژاندارک) را نداد و کسبۀ بخش شمالی خواستند که این بخش مقاوم‌سازی شده و جزو طرح باقی بماند. در نتیجه طراحی پلاسکو به جای سابق برج فروریخته محدود شد.

دوم:

بیشتر بخوانید

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

احداث ساختمان پلاسکوی نو، بدون مجوز و پروانۀ ساخت و با توافقات میان مالک، شهرداری و استانداری تهران بنا به شرایط خاص پلاسکو، در بحبوحۀ تغییرات شهردار، آغاز شد.

امروز در نبود سند قانونی برخی شبهات مانند بخشیده‌شدن عوارض ساخت برای پلاسکو توسط مدیریت شهری سابق پیش آمده است.

فعالیت عمرانی در ساختمان پلاسکو اخیراً به دلیل ساخت و ساز غیرقانونی، متوقف شد و شهرداری تهران اعلام کرد که شرایط خاص پلاسکو نافی ارائۀ نقشه‌ها، دریافت مجوز و پرداخت عوارض از سوی مالک نیست.

سوم:

علی اعطا به تازگی در توییتی نوشته است که در زمان آغاز فعالیت عمرانی پلاسکو نیز به مشکلاتی که مجوز نداشتن ممکن است ایجاد کند اشاره کرده و امروز همان مشکلات گریبانگیر ساخت‌وساز پلاسکو شده است.

سه شاهد و یک نتیجه: پلاسکوی پس از تخریب صاحب ندارد.

نتیجه

پس از حادثۀ پلاسکو و از همان ابتدا، نبود یک متولی که تمام جوانب موضوع را مدیریت کند، مسائل مرتبط با این ساختمان را به چالش تبدیل کرد. طرح جدید پلاسکو در چنین شرایطی و به شکلی شتابزده، به فراخوان گذاشته، طراحی، برگزیده و به لحاظ عمرانی آغاز شد.

به لحاظ حقوقی هیچ نهادی به جز شهرداری، توان ارائۀ پروانۀ ساخت ندارد. پلاسکو به دلیل شرایط خاص خود، بدون طی مراحل قانونی و مجوز شهرداری با توافق این نهاد، استانداری و مالک شروع به کار کرد و حالا با عدم‌همکاری بنیاد مستضعفان برای تکمیل نقشه‌ها و اخذ مجوز، شهرداری مانع ساخت‌وساز در این پلاک شده است.

اما نقش شورا در این بین چیست؟ نقش شورا به تذکر گذرا ختم نمی‌شود. شورای شهر در این قضایا، نقش نظارتی داشته و نباید فراموش کند که بخشی از مطالبه‌های مردمی در سیستم ادارۀ شهر از زبان شوراست که جاری می‌شود. اخذ یا بخشیده شدن عوارض، گرفتن یا بخشیدن درآمد و حقوق شهر است و حتی از جایگاه شهردار هم ساخته نیست. شورای شهر در عوض یادآوری مخالفت خود وقتی کار از کار گذشت، باید به این مسأله ورود می‌کرد و مانع پیچیدگی‌های بیشتر می‌شد.

برچسب ها: بازسازیپلاسکوصاحب
نوشته قبلی

نقاشی اثر حسنعلی وزیری، نقاش و پیکرتراش

نوشته‌ی بعدی

انحصار صوت و تصویر فراگیر، بی‌صدایی و‌ بی‌سیمایی رسانه‌های مستقل

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

شنبه 24 اردیبهشت 1401

معماری، معنا و روایت

نقد مفهوم هویت در معماری معاصر ایران

بازگشت به رویکردی گونه محور در معماری

معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها

نوشته‌ی بعدی
انحصار صوت و تصویر فراگیر، بی‌صدایی و‌ بی‌سیمایی رسانه‌های مستقل

انحصار صوت و تصویر فراگیر، بی‌صدایی و‌ بی‌سیمایی رسانه‌های مستقل

جشن سده ، «چهل روزگی خورشید مبارک»

جشن سده ، «چهل روزگی خورشید مبارک»

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم