برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Monday, 19 October , 2020
امروز : دوشنبه, ۲۸ مهر , ۱۳۹۹ - 3 ربيع أول 1442
شناسه خبر : 3575
  پرینتخانه » سفرنامه, شهر, معماری تاریخ انتشار : ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰ | 326 بازدید | ارسال توسط :

رویکرد چین در معماری آینده

برنامه ها و پروژه‌هایی که در حال حاضر در کشور چین در دست اجراست نشان می دهد که چین به یک مقلد محض معماری غربی تبدیل نخواهد شد و در روند مدرنیزاسیون، فرهنگ چینی را وارد و تعریف جدیدی از مدرنیته بیان خواهد کرد.

بیان موضوع
کشور چین با پیشینه‌ای کهن در فرهنگ و هنر معماری، با بیش از ۳۰۰۰ سال سابقه، همواره توانسته فرهنگ چینی را حفظ کرده و به پیش ببرد. اتفاقات ۵۰ سال اخیر از جمله افزایش جمعیت و فقر، این کشور را ناگزیر به جذب سرمایه از هر مکان و به خصوص غرب کرده است تا بتواند خودش را از این مشکلات نجات دهد . ورود سرمایه غربی ناگزیر ورود معماری غربی و سبک‌ها و نمادهای غربی را به همراه خواهد داشت که در حال حاضر کاملا مشهود است. از آنجا که در حال حاضر این کشور در مراحل توسعه قرار دارد و هدفی جز جذب سرمایه ندارد، طبیعی است که کنترلی برمعماری وارد شده در این دوره وجود نداشته باشد. روند معماری تابع جریان های روز معماری غربی و به سمت ایجاد معماری برای جذب سرمایه و توریست بیشتر است. نمونه های این روند را می‌توان در مجموعه المپیک پکن، برج های تجارت جهانی و سی سی تی وی دید. اما با بررسی پروژه‌هایی که چین برای آینده در نظر دارد مانند غرفه چین در اکسپو شانگهای و پردیس تانگ که تأثیر معماری سنتی و اصیل چین به روش مدرن شده در آن مشهود است می‌توان پی برد که چین به سادگی پذیرای یک معماری وارداتی با سبک غربی نخواهد شد و می‌کوشد که فرهنگ بومی را در روند مدرنیزاسیون وارد کند و تا بتواند تعریف جدیدی که متناسب با فرهنگ و معماری چینی است از مدرنیسم ارائه دهد.

فرضیه
برنامه ها و پروژه‌هایی که در حال حاضر در کشور چین در دست اجراست نشان می دهد که چین به یک مقلد محض معماری غربی تبدیل نخواهد شد و در روند مدرنیزاسیون، فرهنگ چینی را وارد و تعریف جدیدی از مدرنیته بیان خواهد کرد.

نتیجه احتمالی
با بررسی نمونه های موردی گفته شده و پروژه ها و طرح هایی که کشور چین برای سال های آینده در نظر دارد و بررسی ایده ها و کانسپت های این طرح ها به این نتیجه خواهیم رسید که چین به تدریج در حال بالا بردن سطح فرهنگی افکار عمومی جامعه خویش و بازگرداندن آنها به سمت سنت ها و فرهنگ غنی و اصیل چینی است . و می کوشد که در این روند مدرنیزاسیون که گریبان گیر بیشتر کشور ها شده است فرهنگ و سنت خود را وارد سازد .
کلیدواژگان : چین، معماری، آینده، مدرنیته، آشیانه پرنده، المپیک پکن، پردیس تانگ، اکسپو

*این مقاله برگرفته از سفر علمی پژوهشکده نظر به چین، در تابستان ۱۳۸۹ است.

نویسنده : مجید ادب/دانشجوی کارشناسی ارشد منظر-دانشگاه تربیت مدرس
مشاور : رضا کسروی /کارشناس ارشد منظر
استاد راهنما : دکتر سید امیر منصوری/استادیار دانشگاه تهران

Majid.Adab@gmail.com
Kasravi_r@yahoo.com

۰/۵ ( ۰ نظر )
نویسنده : مجید ادب
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.