پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

چه کسی تهران را از خواب بیدار خواهد کرد؟

چکیده: معیارهای تعیین شده از سوی شورای جدید تهران بر پاکدستی، درستکاری، عالم، عادل و توانا بودن شهردار منتخب تاکید دارد و همگی ارزشهای صحیحی برای انتخاب محسوب می شود.

بعد از دوره چهارساله مدیریت شهری شورای امید، که شعارهای بزرگ و دهان پر کن انتخاباتی خود را در نطفه خفه کردند و با بی ثباتی در انتخاب شهردار، اقدامات محقر در زمینه های عمرانی و زیرساخت ها، فسادهای مالی و روابط متعددی که بر ضوابط اولویت دادند، حالا نوبت شورای ششم است که شاید بتواند امید را به تهرانی ها برای بهبود اوضاع بازگرداند. مراسم تحلیف شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به گفته محسن هاشمی 17 مرداد انجام خواهد شد و منتخبین شورای ششم به زودی فعالیت خود را آغاز می‌ کنند.

نخستین اولویت شورای شهری‌ های جدید انتخاب شهردار برای پایتخت اعلام شده است. برخلاف تصور حاکم که انتخاب شهردار را بزرگترین وظیفه اعضای شورا می داند، «نظارت» وظیفه اصلی ایشان است. به گفته منصوری «انجام نظارت بعنوان تکلیف اصلی شورا بیش از علم، نیاز به عقل دارد. در ایران امروز، مفهوم نظارت، قربانی مفهوم تصدی شده است. آنها که باید نظارت کنند، چون مفهومش را به درستی نمی شناسند، تصور می کنند وظیفه شان تشریفاتی و نمایشی است، لذا از قدرت خود برای بدست آوردن سهمی از تصدی تلاش می کنند. معنای نظارت که به منزله تصمیم سازی برای صیانت از قدرت شهروندان است، شناخته نشده و ساز و کارهای اعتباربخشی به نظارت نیز تبیین نگردیده است» (منصوری، 1400).

این روندی است که در دوره پنجم شورای شهر تهران محل بروز خطاهای بسیاری شد و موضوعی است که لازم است شورای بعدی به آن توجه ویژه داشته باشد. شورای امید که با شعار شفاف سازی به منظور رفع فساد گسترده در سیستم مدیریت شهری به ویژه شهرداری تهران که خود به آن اذعان داشت، روی کار آمده بود و با نمایندگی بهاره آروین اقدامات خود را در این زمینه آغاز کرد، با انفعال و تصدی گری از مسیر خود منحرف شد.

«این عضو شورا که محیط شهرداری را فضایی مستعد و فسادزا می داند اقدام علیه مدیران فاسد را بی فایده و تنها راه حل موضوع را نظارت همگانی بر موضوع مطرح می کند. ایشان «سامانه شفافیت» را اصلی ترین راهکار مدیریت شهری جدید برای مسئله ای که فساد سیستماتیک در رگ و ریشه شهرداری تهران می خواند، اعلام کرده است» (اسکویی، 1400). این اقدام که به همت بهاره آروین آغاز شد، نزدیک ترین اقدام راهبردی در راستای وظیفه قانونی شورا بود که با مقاومت منفی ریاست شورای پنجم و شهرداری نتوانست به اندازه کافی پیش رود.

انتخاب شهردار، به عنوان بازوی اجرایی مجموعه مدیریت شهری، هرچند اولین اقدام برای حرکت در مسیر صحیح و حل مسائل شهر و شهروندان است، ولی قطعا نظارت بر عملکرد او مهمترین اقدام خواهد بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، معیارهای ده گانه خود را برای انتخاب شهردار تهران اعلام کرده است و همچنین از شهروندان و به ویژه صاحب نظران درخواست کرده که با اعلام نظر خود به این شورا و ارائه پیشنهادات و انتقادات در این زمینه مشارکت داشته باشند.

معیارها و ضوابط تعیین شده از سوی شورای جدید بر پاکدستی، درستکاری، عالم، عادل و توانا بودن شهردار منتخب تاکید دارد و همگی ارزش های صحیحی برای انتخاب محسوب می شود که اگر با مشارکت مردمی همراه شود و اشتباهی در این مسیر پیش نیاید قطعا شخص شایسته ای در جایگاه شهرداری قرار خواهد گرفت. اما باید توجه کرد که وظیفه شورا نه تنها به اینجا ختم نمی شود بلکه تازه ابتدای راه است.

چه کسی تهران را از خواب بیدار خواهد کرد؟
تصویر 1: شورای منتخب شهر تهران، منبع خبرگزاری تسنیم، خرداد 1400

«شورا، به عنوان ناظر، موظف است «اقدامات» شهرداری را با سیاستهای مصوب خود مستمرا انطباق دهد و نتیجه را به اطلاع عموم برساند. چنانچه وزن تخلف از سیاست ها زیاد شد، شهردار را عزل کند. این مکانیزم بدلیل نشناختن مفهوم نظارت یا سوءاستفاده شوراییان برای کسب منافع، به سمت مداخله در تصدی منحرف شده است» (منصوری، 1400). بنابراین «شورای خوب» زمانی قابل شناسایی و تقدیر است که عملکرد شهردار شایسته تمجید باشد.

شورای ششم که قبل از شروع به کار و به دست گرفتن قدرت به صورت رسمی، با انتشار اعلامیه ها، اعلام روند و شفاف سازی مراحل انتخاب شهردار و ایجاد فضایی برای اعلام نظر شهروندان و کارشناسان، شروع قدرتمند، پر هیاهو و تاثیرگذاری را داشته است، اگر همان طور که ادعا کرده اند، به دور از پوپولیسم و با اقدامات راهبردی همراه باشد، شاید بتوان امیدی به بهبود اوضاع داشت.

باید شورای جدید بداند که وظیفه اش با انتخاب شهردار، هرچند شایسته و مورد تایید اکثریت و منطبق بر معیارهای صحیحی باشد تمام نمی شود و نمی تواند بعد از آن خطاهای احتمالی را از سر خود باز کنند، بلکه نمره ایشان با نظارت صحیح بر عملکرد شهردار و کنترل اقدامات او برمبنای سیاستهای مدیریت شهری، تعیین خواهد شد. بیدار کردن مدیریت تهران از خواب غفلت بر عهده شورا است، نه شهرداری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یاسمین راشدی‌اسکویی

یاسمین راشدی‌اسکویی

کارشناس ارشد معماری منظر دانشگاه تهران، طراح و ناظر پروژه های منظر شهری
میزان مطالعه مطلب