پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

ابراز نگرانی جامعه مهندسان مشاور به سرنوشت 62 باغ

چکیده: با وجود آنکه قرار نیست در تمام 62 باغ مصوبه برج‌باغ‌، ساخت‌وساز انجام شود، جامعه مهندسان مشاور در نامه‌ای به شهردار، در این درباره ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.

با وجود آنکه اعضای شورای شهر تهران می‌گویند قرار نیست در تمام 62 باغی که آنها مجوز ساخت‌وسازشان را بر اساس مصوبه برج‌باغ‌ صادر کرده‌اند، ساخت‌وسازی انجام شود، جامعه مهندسان مشاور ایران در نامه‌ای به شهردار تهران، در خصوص استفساریه درباره این 62 باغ ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.

در این نامه به موجی از نگرانی‌هایی که پیرامون حفظ و نگهداری باغ‌های باقی‌مانده شهر تهران در افکار عمومی و مجامع حرفه‌ای پدید آمده، اشاره و پیشنهاد شده از انجام این مصوبه پرهیز شود. بر اساس این نامه، جامعه مهندسان مشاور درخواست کرده‌اند اگر بنا به هر دلیلی، این مصوبه عملیاتی شد، موارد زیر نیز مورد توجه مدیریت شهری و سایر مراجع مسئول قرار گیرد.

1. لازم است به فوریت راهکارهای عملی در حفظ سایر باغ‌های شهر تهران (آنچه در این مصوبه ذکر نشده) اندیشیده شود.

2. تبصره دوم و سوم این مصوبه می‌تواند امکان رفع بخشی از نگرانی‌های پدید آمده در فرآیند حفاظت از درختان واقع در این باغ‌ها را تأمین کند اما تحقق این امر مستلزم بازنگری ساختار تعریف شده در تبصره 3 است. بهتر است کمیته پیشنهاد شده در تبصره 3 با شورای عالی شهرسازی و معماری ایران جایگزین شود و در صورت عدم قبولی شورای عالی، 4 کارشناس متخصص برگزیده از سوی نهادهایی همچون شورای عالی شهرسازی، جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز و سایر سمن‌های درگیر حفاظت محیط‌زیست ذی‌صلاح برگزیده شود.

تجربه نشان داده کمیته‌ای تعریف شده در این مصوبه (کمیته فنی باغات) نمی‌توانند رافع نگرانی‌های پدیدآمده، باشند. انتظار می‌رود نمایندگان معرفی شده کمیسیون‌های شورای شهر تهران در این کمیته نیز افراد شناخته شده و دارای وجاهت اجتماعی و فنی کافی بوده و مورد وثوق نهادهای مدنی و حرفه‌ای شهرسازی باشند. تضمین تحقق تبصره‌های 1، 2، 4، 5 و 7 این مصوبه نیز مستلزم حضور و اطلاع‌رسانی دقیق به رسانه‌ها، مجامع حرفه‌ای، نهادهای مدنی و آحاد شهروندان است.

جامعه مهندسان مشاور ایران در این نامه خطاب به شهردار تهران گفته‌اند بخش اعظم واکنش‌های پدید آمده در جامعه، ناشی از حساسیت واقعی نهادهای مدنی و دلسوزان حوزه حفظ محیط‌زیست شهری و شاید عدم اطلاع‌رسانی گردش کار و فرآیند این تصمیم در رسانه‌های جمعی و به ویژه مجامع حرفه‌ای باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود اطلاع‌رسانی پیرامون تصمیمات اخذ شده در این باغات، سایر باغات و فضای سبز شهر تهران در تصمیم کلان مدیریت شهر تهران به گونه‌ای باشد که امکان تبادل نظر، تضارب آراء و مشارکت اجتماعی در سایر تصمیمات آتی فراهم شود.

ابراز نگرانی جامعه مهندسان مشاور به سرنوشت ۶۲ باغ

در مصوبه شورای شهر تهران در خصوص استفساریه شهردار تهران آمده است : شهرداري تهران مي تواند صرفاً ازمیان شصت و دو (62) پرونده براي پرونده هاي املاكي كه در چارچوب قانوني باغ شناخته شده‌اند و فرآيند سيستمي صدور پروانه آنها از طريق سامانه شهرسازي شهرداري تهران مرحله پرداخت كامل و قطعي تمامي عوارض متعلقه مربوط به صدور پروانه ساختماني را طي نموده و حداكثر تا تاريخ 1397/01/07 منجر به اخذ تاييديه سيستمي وصول عوارض از اداره درآمد مناطق گرديده اند، براساس ضوابط و مقررات دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری (پيوست سوم طرح جامع شهر تهران – 1386) اقدام نمايد.

پرونده هایی که تمامی عوارض متعلقه مربوط  به صدور پروانه را در فاصله زمانی 1396/12/22 تا تاریخ 1397/01/07 پرداخت نموده اند مشمول این مصوبه نمی گردند.

تبصره یکم (1): بديهي است ميزان بارگذاري و تعداد طبقات پرونده هايي كه تمام عوارض را به شرح فوق الذكر پرداخت نموده اند صرفاٌ مي بايست به ميزان عوارض پرداختي تا تاريخ ذكر شده باشد و شهرداري حقي به اضافه كردن سطح و سطوح و بارگذاري با دريافت عوارض مجدد در خصوص اين پرونده‌ها را ندارد.

تبصره دوم (2): شهرداری تهران مکلف است نسبت به بررسی دقیق هریک از پرونده های لیست پیوست اقدام نموده و در خصوص باغات دارای ارزش اکولوژیک و درختان انبوه و باغات واقع در محلاتی که سرانه فضای سبز و باغات آنها پایین است نسبت به ایجاد سازوکارهای لازم برای تملک، تهاتر و یا انتقال بارگذاری به سایر املاک مالکین و سایر روش‌های جایگزین به نحوی که درختان ملک حفظ شوند، اقدام نماید.

تبصره سوم (3): شهرداري تهران(معاونت شهرسازي و معماری ) مكلف است نسبت به تشكيل«كميته فني باغ» با  عضویت نماینده معاونت شهرسازی و معماری (مدیرکل مربوطه )، نماینده سازمان بوستان‌ها و فضای سبز (با تخصص فضای سبز)، چهار نفر کارشناس خبره با تخصص‌های معماری یا شهرسازی، فضای سبز، اکولوژی گیاهی و میراث فرهنگی ( به انتخاب معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران)، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه‌ای که ملک در آن واقع است و دو ناظر از کمیسیون‌های (شهرسازی و معماری) و (سلامت، محیط زیست و خدمات شهری) شورای اسلامي شهر تهران اقدام نماید و پرونده‌هاي مذكور نيز در اين كميته بررسی و با ضوابط دستورالعمل ماده 14 قانون زمين شهري (پيوست سوم طرح جامع شهر تهران- 1386) و ساير ضوابط معماري و شهرسازي تطبيق شود. کمیته مذکورمرجع تطبیق تقاضاهای موجود در سطح مناطق و نواحی شهرداری تهران است و مسئولیت حسن اجرای این مصوبه بر عهده معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران می‌باشد.

 تبصره چهارم (4): باغ‌های تاریخی و باغ‌های دارای ابنیه تاریخی و میراثی از مفاد این مصوبه مستثنی خواهند بود و نسبت به صدور پروانه برای آنها اقدامی صورت نگیرد.

تبصره پنجم (5): شهرداری تهران مکلف است وضعیت پرونده‌هایی را که از مالکین آن‌ها عوارضی را به صورت قطعی یا علی‌الحساب بابت صدور پروانه برج باغ‌ها دریافت نموده است و طبق این مصوبه مورد تأیید قرار نگرفته و منجر به صدور پروانه نمی‌شود، حداکثر تا پایان تیرماه سال 1398 تعیین تکلیف نماید.

 تبصره ششم (6): شهرداری تهران موظف است تمام افرادی که طی مراحل صدور پروانه نسبت به اخذ عوارض صدور پروانه برای باغات پس از تاریخ 1397/01/07 اقدام نموده‌اند به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری معرفی نماید.
تبصره هفتم (7): شهرداری تهران موظف است گزارش دقیق اجرای این مصوبه را تا پایان خردادماه سال 1398 به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

ابراز نگرانی جامعه مهندسان مشاور به سرنوشت 62 باغ

ابراز نگرانی جامعه مهندسان مشاور به سرنوشت 62 باغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *