پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

بزرگراهی که در زمان سیلاب خودروها و آدم ها را با خود می‌برد

چکیده: مداخلات جدی در رود دره‌ها باعث شده اتوبان امام علی در زمان سیلاب نقش یک رودخانه تمام عیار را بازی کند و در آن زمان همه ماشین‌ها و آدم‌ها را با خود می‌برد.

محمد باقر قالیباف نزدیک به دوسالی است که دیگر شهردار تهران نیست اما هنوز میراث او در شهر برای پایتخت نشینان خطرآفرین است . یکی از آثار به جا مانده حضور وی در شهرداری تبدیل رود دره های تهران به بوستان است. تصمیمی که همان زمان نیز با هشدار کارشناسان همراه بود. اما او به سخنان آنها که هر تغییر در طبیعت خطرآفرین است بی توجه بود. بهانه او برای ساماندهی این رود دره ها تبدیل آنها به محیط های بی دفاع شهری و حضور معتادان و خلاف کاران و انباشت زباله ها در این رود دره ها بود. اما روزهایی که آسمان تهران بی امان می بارید خطری پایتخت را تهدید کرد که از خطر زباله ها و خلاف کاران جدی تر بود. بوستان نهج البلاغه چند روزی تعطیل شد تا دوباره ابرها از آسمان پایتخت رفتند. اما یادگاری های او که نقاط پرخطرو آسیب پذیر شهر هستند همچنان در زمان بارندگی های شدید تهران را تهدید می کنند.

 

بزرگراهی که در زمان سیلاب خودروها و آدم ها را با خود می‌برد

محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران: سیلاب در شهر تهران با توجه به میزان جمعیت، آثار و تبعات بیشتری نسبت به سایر شهرها دارد و بارها درخصوص مجموعه اقدامات عمرانی در سطح شهر تهران که فاقد پیوست‌های مطالعاتی بوده تذکر و هشدار داده‌ام.

او ادامه می‌دهد: سازمان زمین‌شناسی کشور به عنوان یک نهاد متولی و پایشگر در زمینه سیل، در دوره گذشته شورا گزارش مفصلی درباره تبعات ناشی از سیل‌های احتمالی که ممکن است در شهر تهران رخ دهد و سابقه تاریخی آن هم وجود داشته، اعلام کرد.

سالاری با اشاره به دستکاری و اقدامات مصنوعی در رود دره‌های شهر تهران می گوید: مداخلات جدی در طبیعت رود دره‌ها انجام شده است و بزرگراه‌های شرقی و غربی شهر تهران نیز بر روی رود دره‌های شمالی و جنوبی شهر تهران احداث شده‌اند. تونل‌های زیر بزرگراه‌ها در مواقع بحرانی به هیچ عنوان پاسخگوی دِبی آب و سیلاب‌های ورودی نخواهد بود و این بزرگراه‌ها از بین خواهند رفت.

سالاری هشدار می‌دهد: اتوبان امام علی در زمان سیلاب نقش یک رودخانه تمام عیار را بازی می‌کند و در آن زمان همه ماشین‌ها و آدم‌ها را با خود می‌برد.

سالاری تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، همه مسئولان در سطوح مختلف نظام ورود می‌کنند و همه مسئولیت‌پذیری را می‌پذیرند در صورتی که در همه دنیا اینجوری نیست و در اصل هزینه‌هایی را برای پیشگیری انجام می‌دهند و قطعا این هزینه‌هایی که در بخش پیشگیری انجام می‌شود به شدت میزانش کمتر از هزینه‌هایی است که در مواقع بحرانی انجام می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به سیل اخیر در برخی استان‌های کشور گفت: برای اتفاقی که از ابتدای سال به عنوان سیبلاب فراگیر و بی‌سابقه در صد سال گذشته ایجاد شد و باعث شد آسیب‌های جدی به تعدادی از استان‌های کشور وارد شود، باید گفت بخشی از این موضوع طبیعی است و سیلاب در همه دنیا مثل حوادث دیگر خساراتی را وارد می‌کند اما بخشی از آن نتیجه تصمیمات غلط مسئولان، مدیران و خود جامعه و مردمی است که در شهرها و روستاها زندگی می‌کنند و با مداخلاتی که از سوی آنها اعمال شده به قوانین شهرسازی، معماری و محیط زیستی بی‌توجهی شد است.

وی ابراز امیدواری می کند که علی‌رغم خسارات جانی و مالی در کشور، سیل نقطه عطفی در تاریخ تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه شهرسازی، جانمایی شهرها و رعایت پیوست‌های مطالعاتی شود و هیچ پروژه‌ای بدون داشتن پیوست‌های مطالعاتی اجرا نشود. در شهر تهران هم به عنوان پایتخت ایران با توجه به اینکه تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری تهران به عنوان الگو همواره به سایر شهرهای کشور تسری پیدا کرده است، ما باید در اجرای پروژه‌های بعدی و پروژه‌های فعلی برنامه‌ داشته باشیم تا مداخلات انسانی در مواقع بحرانی مشکلی ایجاد نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *