پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

یک دلار هزینه در سرویس‌های بهداشتی، ۹ دلار کاهش هزینه‌های درمانی

چکیده: سرویس بهداشتی عمومی مطلوب و استاندارد حق طبیعی شهروندان و گردشگران از پیش‌نیازهای ضروری و جدی جوامع و گروه‌های ثابت و سفری است.

هرم مازلو را تقریباً اکثریت اهالی مطالعه می‌شناسند. در کف هرم و نیازهای فیزیولوژیک مازلو اشاره به ضرورت خوراک و پوشاک می‌گردد. طبعاً هر موجود زنده‌ای از یک آمیب و پروتوزوئر تا نهنگ عنبر همه و همه جهت ادامه حیات و بقا نیاز به غذا و انرژی دارند. و به دنبال صرف غذا، حال به هر طریق و مکانیزمی لاجرم نیاز به دفع زائدات و پسماند غذائی دارد که هر یک به طریقی این فرایند را به انجام می‌رسانند. این کلیت در مورد بشر هم به عنوان یک موجود زنده در رده‌بندی فیلوژنی حیات صادق است. با این تفاوت که انسان در این رده‌بندی در بالاترین درجه تکامل حیاتی از گونه Homo Sapience یعنی انسان بخرد طبقه‌بندی و قلمداد شده. بخرد بودن بشر تکالیف و حریم‌هایی برای او ایجاد می‌کند. و وظایف اجتماعی و گروهی‌اش را سنگین‌تر می‌نماید. از اجتماعات بسیار محدودی در جوامع بدوی که هنوز تقریباً به صورت نخستین زندگی می‌کنند که بگذریم سیر تمدن، فرهنگ و تکنولوژی بشری نشان داده که بشر و بشریت همواره به دنبال رشد، ارتقا و توسعه همه بعدی بوده است. از غارنشینی تا پسامدرن، طبعاً این رشد اگر به صورت متوازن و متناسب باشد زیباتر است.

انسان به همان دلیل بخرد و اشرف مخلوقات بودن از ابزارها و امکانات طبیعت و کائنات بهتر و بیشتر از دیگر موجودات بهره می‌گیرد و طبیعتاً از او انتظار بیشتر در رعایت اصول می‌رود. کما اینکه اینگونه انگاشته شده که بهتر است در همه ارکان زندگی به ظاهر، زیبایی، اعتبار، سلامت، بهداشت و شأن، پرستیژ فردی و اجتماعی اهمیت ویژه داده شود. از آن جمله رعایت بهداشت و حفظ ظواهر که ارتباط مستقیم با سلامت بشر دارد. رعایت مسائل مربوط به تغذیه، پسماند، فضولات و طرق دفع و مدیریت آن است. شأن آدمی می‌طلبد که در کنار همه پیشرفت‌های چند بعدی اجتماعی سیستم دفع فضولات درست و سالم و موجه داشته باشد.

تا بدین جای کار نیاز فیزیولوژیک، برتری انسان بر دیگر موجودات زنده و وظیفه‌مداری آن نسبت به پدیده‌های پیرامونی و رعایت در مسائل قانونی و اخلاقی و انسانی و اجتماعی زمینه مشترک همه انسان‌ها در همه جوامع و ممالک است و گریزناپذیر.

سرویس بهداشتی عمومی مطلوب و استاندارد حق طبیعی شهروندان و گردشگران از پیش‌نیازهای ضروری و جدی جوامع و گروه‌های ثابت و سفری می‌باشد که در همه اماکن عمومی و راه‌ها باید به صورت بسیار علمی، کاربردی، جدی و متناسب بدان پرداخت.

معضل نقیصه و یا فقدان سرویس‌های بهداشتی عمومی را از وجوه و مناظر مختلف می‌توان ریزبینانه و علمی بررسی و ارزیابی کرد. سازمان جهانی بهداشت اعلان داشته که ۴۰ درصد مردم دنیا از دسترسی به توالت بهداشتی محرومند و اینکه سالانه ۲ میلیون کودک بر اثر بیماری‌های ناشی از توالت ناسالم در دنیا محکوم به مرگ می‌گردند و ۱۵ میلیون نفر سالیانه بر اثر بیماری‌های مسری جان می‌سپرند. و مهم اینکه هر دلاری که در راه تدارک توالت بهداشتی خرج شود بیش از ۹ دلار کاهش هزینه درمان در پی خواهد داشت.

سرویس بهداشتی

قصه از آنجا مهم‌تر و جدی می‌نماید که سفر آغاز می‌شود و آغاز سفر خود یک آغاز نو در جوامع بشری است با روابط و ضوابط خاص خود.سفر و سفرنامه، برنامه سفر و کیفیت سفر مانند تمامی پدیده‌های اجتماعی پیش‌نیازها و ابزارها و دستورالعمل‌هایی دارد که از جملة مهمات آن بهداشت و سلامت سفر است و از دیرباز و اولین سفرهای تاریخ بشر با مسافران بوده است تا به امروز که متکامل و متعالی‌تر شده. برای بهداشت سفر کتاب‌ها، دستورالعمل‌ها، قوانین، توصیه‌نامه‌های مختلف و متنوعی نوشته شده که به فراخور باید اِعمال و اجرا شود. ولیکن در این چند مجال محوریت صحبت بحث سرویس‌های بهداشتی عمومی – یکی از ارکان اساسی و ضروری زندگی بشری، جوامع بشری با نگاه سفر و گردشگری – می‌باشد. جایگاه و شرایط سرویس‌های بهداشتی عمومی، سلامت و پیامدهای آن در گردشگری از منظر مسافر و میزبان چیزی فراتر از یک نیاز زیرساختی است. یکی از مهترین دلایل نارضایتی گردشگران خارجی از سفر به ایران، فقدان سرویس های بهداشتی استاندارد یا در حد قابل قبول است. موضوعی که در کنار تجربیات جذاب حین سفر، حس و حال گردشگران را متاثر کرده است. در نوشته های آتی، تلاش خواهد شد تا به ابعاد مختلف سرویس های بهداشتی در گردشگری پرداخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *