پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

بیمه‌ها و شرایط برخورداری از آن‌ها در سفر

چکیده: سیل پنجم شیراز در مسیر ورودی شهر، بیشترین آسیب را به گردشگران نوروزی و خودروهای آنها وارد کرد و خسارات وارد شده کام هموطنان را در سفر تلخ کرد.

سیلاب نوروز ۹۸ با در گیر کردن ۲۴ استان کشور خسارات زیادی رو به بخش های مختلف کشور تحمیل کرد و صنعت گردشگری هم به مانند باقی صنایع کشور  چه در بخش سخت افزاری و از بین رفتن زیر ساخت ها چه در بخش کاهش سفر های نوروزی ضربه شدیدی رو متحمل شد. در سیل روز پنج فروردین شیراز مسافرین نوروزی متحمل بیشترین خسارات شدند که ماندن خودروهای مسافرین نوروزی در سیلاب جاده ورودی شهر از این دست موارد است. از موضوعات مهمی که بعد از خسارات سیل بیشتر مورد توجه قرار گرفته شرایط بیمه ها، قوانین شرکت های بیمه در این دست موارد و چگونگی جبران خسارت حوادث طبیعی است.

از انواع بیمه ای که در کشور برای خودرو ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه می‌باشد که در  بیمه شخص ثالث افراد حادثه دیده غیر از راننده تحت پوشش قرار می‌گیرند. بیمه بدنه خودرو مانند بسیاری از بیمه‌های دیگر شامل دو دسته پوشش اصلی و پوشش اضافی است. خطرات اصلی شامل حادثه جزئی و کلی، آتش‌سوزی و سرقت است. اما بلایای طبیعی به دسته بندی پوشش اضافی مربوط می شود. از طریق  پوشش بلایای طبیعی  می‌توان هزینه خسارات ناشی از بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله را از شرکت بیمه دریافت کرد. خسارات ناشی از صاعقه جزو خطرات اصلی بیمه بدنه خودرو است و برای دریافت آن لازم نیست هزینه‌ اضافی پرداخته شود.

بیمه

طبق قانون گردشگرانی که در جریان سفر، ماشین های خود را از دست دادند برای جبران خسارت های غیر از شخص ثالث، بایستی در انتظار تعیین و تکلیف مقصر اصلی اتفاقات میشدند. چرا که پرداخت خسارت در چارچوب قرارداد بیمه صورت می‌گیرد و در صورتی که در این قرارداد عامل حادثه مشخص شده باشد، با تایید نیروی انتظامی و مسئولین قضایی پرداخت خواهد شد. محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد که خسارت های وارده در دولت تعریف شده است، از این رو خسارت به خودروهایی که در حادثه سیل شیراز وارد شده از سوی دولت جبران می شود تا دغدغه مضاعف به خانواده‌های آسیب دیده وارد نشود.

معقول ترین اقدام برای گردشگران پیش از هر سفر، شناخت دقیق قوانین و مقررات بیمه ها و بیمه کردن کامل ماشین ها می باشد. چرا که شرایط تعلق بیمه ها دارای تنوع است و خسارات غیر منتظره، غیر قابل پیش بینی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب