پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

لایحه مالیات بر ارزش افزوده خارج از ریل اختیارات شوراها و شهرداری‌ها

چکیده: رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استان ها در نامه ای مدعی هستند که لایحه مالیات بر ارزش افزوده در صورت تصویب منجر به مشکلات عدیده ای خواهد شد.

کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده در ۱۷ اردیبهشت ۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. لایحه ای که به دلیل برخی بحث ها برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد. مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا عنوان کرد که متاسفانه در ماده ۵۰ لایحه اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده ، دولت حق شوراهای اسلامی شهر و روستا در وضع عوارض را نادیده گرفته است. موضوعی که در تعارض با قوانین و مقررات ملاک عمل در اداره شوراهاست.
مالیات بر ارزش افزوده

رئیس شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استان ها در نامه ای مدعی هستند که این لایحه به خصوص مواد “۷”، “۹”، “۲۷”، “۳۰”، “۳۸”، “۳۹”، “۴۱” و “۴۹” در صورت تصویب منجر به مشکلات عدیده ای خواهد شد. مواردی مثل حذف اختیارات قانونی شوراها در زمینه وضع عوارض و درآمدهای محلی، دولتی شدن شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و تمرکز گرایی شدید امور محلی در وزارتخانه‌های کشور و اقتصاد که با ماهیت پیشنهاد شوراها در تضاد است. به عقیده آنها پیامد تصویب این لایحه، کسری بودجه بیش از ۶۰ درصدی شهرداری های کشور خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *