پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

پیام های دلگرم کننده در کنار کاستی های انتخابات شورایاری ۹۸

روز جمعه ۴ مرداد سال ۱۳۹۸ با مشارکت بیش از نیم میلیون نفر از شهروندان تهرانی در رأی‌گیری، بالاخره پروندۀ پنجمین دورۀ شورایاری‌ها بسته شد. در ارزیابی این دوره از انتخابات می‌توان به چند نکته اشاره کرد؛ اول اینکه انتخابات، شروع خوبی نداشت و در طول مسیر هم به دست‌اندازهای شدیدی گرفتار شد، ولی در نهایت پایان خوبی داشت و شهروندان، به میزان قابل قبولی در انتخابات شورایاری شرکت کردند و این نکتۀ بسیار مهمی است. مشکل انتخابات این بود که تیم اجرایی مهارت‌ها و انگیزه‌های کافی برای انجام این مأموریت را نداشتند و این موضوع خود را کاملاً نشان می‌داد. شورای شهر هم در این دورهبا شتاب‌زدگی و بی‌برنامگی وارد عرصۀ انتخابات شورایاری شد. این شتاب‌زدگی و بی‌برنامگی بیشتر ناشی از خوش‌بینی و اطلاعات ناکافی و بعضاً غلطی بود که اعضای شورا راجع به شورایاری داشتند و شاید فکر نمی‌کردند، عرصۀ انتخابات شورایاری، سختی‌هایی به این اندازه داشته باشد.

نکتۀ بعدی، ضعف جدی در عرصۀ رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی است. طبق معمول، رسانۀ ملی با شورایاری قهر بود و دیگر رسانه‌ها هم با بی‌مهری با موضوع برخورد کردند و ستاد انتخابات شواریاری‌ها هم متأسفانه برای غلبه بر این مشکل برنامۀ خاصی نداشت و اقدام خاصی هم انجام نداد و عملکرد قابل دفاعی در این خصوص از خود نشان نداد. درواقع گرمی بازار انتخابات در این دوره بیشتر به شبکۀ اجتماعی تلگرام و ظرفیت خودِ داوطلبان بازمی‌گردد. این داوطلبان بودند که در این دوره بازار را گرم کردند. برای روشن‌شدن موضوع می‌توان به تشکیل ائتلاف‌ها اشاره کرد؛ بیش از ۸۰۰ ائتلاف در محلات ۳۵۲ گانه تشکیل شدند و با اعلام نتایج هم مشخص شد که تقریباً در اکثر محلات، ائتلاف‌ها رأی آورند و خیلی کم کاندیداهای منفرد توانستند وارد این دوره از شورایاری‌ها شورایاری 98شوند. بنابراین در این دوره، تشکیل ائتلاف‌ها و فضای اجتماعی تلگرام باعث افزایش رأی شهروندان شد.

موضوع بعدی که در این رابطه وجود دارد، بحث سرد فضای سیاسی و اجتماعی تهران است. رأی بیش از نیم میلیون از شهروندان به شورایاری، یک پیام امیدوارکننده و دلگرم‌کننده محسوب می‌شود و برای تقویت مشارکت مردم در ادارۀ امور محله بسیار حائز اهمیت است. با اینکه پیش از برگزاری انتخابات، تقریباً همه مأیوس شده بودند و با توجه به مخالفت‌هایی هم که صورت گرفت و انتخابات برای چندین بار غیرقانونی اعلام شد، تقریباً کسی تصور نمی‌کرد این میزان از مشارکت به وجود آید و به عدد ۳۰۰هزار نفر، خیلی خوشبینانه نگاه می‌شد. ولی مشخص شد که اتفاقاتی در شهر افتاده است و شورایاری کم‌کم جای خود را در مناسبات اجتماعی باز می‌کند. از طرفی، کیفیت داوطلبان عضویت در این دوره نیز به طرز محسوسی افزایش پیدا کرده است؛ هم ورود بانوان هم ورود افراد تحصیل‌کرده و متخصصین. این موضوع، نوید دوره‌ای را می‌دهد که در آن با شورایار‌های مطالبه‌گرتر و پرسش‌گرتری مواجه هستیم و همچنین به نظر می‌رسد که شهروندان نیز به این جمع ملحق می‌شوند و از شورایاری‌ها حمایت کنند و این برای مدیریت شهری تهران و مدیریت بهینۀ شهر تهران بسیار اتفاق مبارکی است.

نکتۀ آخر هم اینکه در هفتۀ آخر منتهی به روز رأی‌گیری، اعضای شورای شهر انسجام و جدیت بیشتری از خود نشان دادند و منسجم‌تر پای انتخابات شورایاری آمدند و دفاع کردند و نتیجه‌اش را هم دیدند و انتخابات خوبی برگزار شد. آنچه در این رابطه می‌توانیم اضافه کنیم این است که شهروندان از شورای شهر، همین انتظار را دارند، همین جدیت در انجام وظایف به نمایندگی از خودشان را انتظار دارند که اگر این اتفاق در بقیۀ موضوعات شهر تهران هم رخ دهد، قطعاً ما در تهران وضعیت بهتری را خواهیم داشت و شاهد رضایت‌مندی شهروندان خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *