پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

ایدۀ طرح تئاتر شهر کرج، هویت‌بخشی به منظر از یادرفتۀ شهر کرج است.

چکیده: شیب پلکانی می‌تواند به مکانی برای نشستن تبدیل شود و با توجه به اینکه دید و منظر پروژه به سمت شهر است، شهر در حکم یک صحنۀ تئاتر برای طرح خواهد بود.

نظرآنلاین: طرح معماری ساختمان تئاتر شهر کرج، به‌عنوان یک طرح منظر دارای چه ویژگی‌هایی است و چه ارزش افزوده‌ای برای شهر کرج و شهروندان آن ایجاد کرده است؟

سعید حقیر: پروژه‌ای که ما طراحی کرده‌ایم، پروژه‌ای با ماهیت منظرین است. ما موضوع را نه به مثابه یک ابژۀ ساختمانی در شهر بلکه به‌عنوان یک بخش منظرین در شهر کرج دیدیم. این سایت در پشت پارک تاجیکستان که یک پارک خطی مهم در کرج است، قرار دارد و ما تصمیم گرفتیم تداوم آن پارک را به‌صورت منظرین به شهر متصل کنیم. نه به این معنی که یک ساختمان بسازیم بلکه ما تصمیم گرفتیم باغ‌های کرج را به‌عنوان عامل هویت‌بخش شهر، حفظ کنیم، منظر کرج را که همه با باغ‌هایش آن را ‌‌‌می‌شناسند با واردکردن ابژه‌‌های ساختمانی از بین نبریم و اگر ‌‌‌می‌خواهیم عناصر ساختمانی به آن اضافه کنیم این عناصر در تداوم آن باغات و آن عناصر منظرین باشد. به این ترتیب ما به این ایده رسیدیم که پروژۀ ما باید وابسته به لند و زمین کرج باشد که هویتش را از زمین گرفته باشد و در زیر آن فضا‌های اشتراکی و اجتماعی را درست کنیم. هم زمان با این ایده ما متوجه شدیم که قسمت‌های دورتر از سایت ساختمان‌هایی هستند که به شهر پشت کرده‌اند و نماهای نامناسبی برای شهر دارند در نتیجه طرح ما می‌توانست آن‌ها را بپوشاند و از این منظر نامطلوب جلوگیری کند. به این ترتیب ما ساختمان را با یک شیب پلکانی، بالا بردیم. پس از آن بود که فکر کردیم خود این شیب پلکانی می‌تواند به مکانی برای کسانی که در آن محوطه سبز نشسته‌‌‌‌‌اند، تبدیل شود و با توجه به اینکه دید منظر این پروژه، به سمت شهر است، شهر در حکم یک صحنۀ تئاتر برای طرح خواهد بود. بنابراین در داخل آن هم ما یک سری فضاهای جمعی روباز مانند فضاهای نمایش آئینی در نظر گرفتیم. یک معضل خیلی مهم دیگر هم که وجود داشت مسئله پارکینگ بود که با فضای بازی که در اطرافش بود، تعدیل شد. چون این فضا در مقیاس شهر کرج طراحی می‌شد، ما توانستیم ترکیبی بین پارکینگ روباز و پروژۀ منظر انجام دهیم.

بنابراین ایدۀ طرح هویت‌بخشی به آن ایدۀ منظر ذهنی شهر کرج است. منظر ذهنی که مردم از کرج دارند آن باغات، ییلاق و فضای سرسبز است. این منظر ذهنی در حال حاضر با آنچه به صورت عینی در کرج اتفاق افتاده، در تضاد است. برخی باغ‌ها باقی مانده‌‌‌‌‌اند اما تداعی‌کنندۀ آن معنا ‌‌‌‌نیست. ما سعی کرده‌ایم آن‌ها را دوباره با شهر ترکیب و به عناصر ساختمانی اضافه کنیم.

نظرآنلاین: از دیدگاه شما که استاد دانشگاه هستید و رتبه اول را درمسابقه طراحی این مجموعه کسب کردید، آیا امکان‌سنجی و مکان‌سنجی درستی برای این پروژه صورت گرفته است؟

سعید حقیر: برگزارکنندۀ این مسابقه امکان‌سنجی را انجام داده و این سایت را به ما معرفی کرده است. این سایت در فاصله نسبتاً کمی از ساختمان اصلی شهرداری کرج واقع شده و یکی از مناطق طبقۀ متوسط شهر کرج است و به همین دلیل می‌تواند بسیار برای این کاربری مناسب باشد.

نظرآنلاین: شما چه عواملی را در موفقیت این طرح در مرحلة بهره‌برداری برای شهروندان کرجی حائز اهمیت ‌‌‌می‌دانید؟

سعید حقیر: این پروژه دو کارکرد اصلی دارد، یک کارکرد درون فضا و یک کارکرد بیرونی. کارکرد بیرونی که کارکرد یک لند‌اسکیپ و منظر است مانند هر پارک و هر منظر دیگری همان مشخصات بهره‌برداری را باید داشته باشد به‌علاوه اینکه ما یک سری فضاهای آیینی_نمایشی هم در نظر گرفته‌ایم که شهرداری باید دائم آن‌ها را زنده نگه دارد و ایونت برگزار کند تا به این ترتیب جذابیت‌هایی علاوه بر جذابیت‌های ساده یک پارک، به فضا افزوده شود. فضاهای داخلی کاملاً وابسته به برنامه‌ریزی است که وزارت فرهنگ و مسئولین بهره‌بردار برای نمایش‌هایی که آن‌جا برگزار‌‌‌ می‌شود انجام دهند. شهر کرج پتانسیل خیلی خوبی در حوزۀ تئاتر دارد و اکثر هنرمندانی که در تالار وحدت و تالار شهر تهران کار نمایشی ‌‌‌می‌کنند، ساکن کرج هستند. وقتی چنین مجموعه‌ای در کرج در اختیار مردم باشد میزان زیادی از انرژی‌شان را در آنجا‌‌‌ صرف خواهند کرد و حتی این مجموعه ظرفیت آن را دارد که میزبان فستیوال‌های مهمی مانند فجر باشد. تا آن فضاهای داخلی هم دائماً فعال باشد. اصولاً فضاهای عمومی زمانی رضایت مخاطب را جلب می‌کند که بهره‌بردار به‌طور مداوم آن را پویا و فعال نگه دارد.

نظرآنلاین: با توجه به این‌که این مجموعه در مقیاس شهر کرج و برای تمام مردم کرج طراحی شده است به لحاظ سهولت دسترسی در چه وضعیت قرار دارد؟

سعید حقیر: از نظر دسترسی شهری پروژه در موقعیت خوبی قرار دارد. یکی از معضلاتی که ‌‌‌می‌توانست داشته باشد مسئله پارکینگ بود. ما هم سعی کردیم در مقیاس وسیع این مشکل را بدون هزینه زیاد برای شهر حل کنیم. بعضی از زمین‌های زیادی که ‌‌‌می‌توانست در آن آپارتمان‌هایی با تراکم زیاد و نامأنوس با منظر شهر ساخته شود و منظر شهر را به‌هم بزنند، بصورت پارکینگ‌های روباز درآمده است که ‌‌‌می‌توان گفت منظر مناسبی در ترکیب با سایر عناصر منظرین ایجاد کرده است. بنابراین این سایت هم سهولت دسترسی دارد و هم پارکینگ اتومبیل آن تأمین شده است.

ایدۀ طرح تئاتر شهر کرج، هویت‌بخشی به منظر از یادرفتۀ شهر کرج است. ایدۀ طرح تئاتر شهر کرج، هویت‌بخشی به منظر از یادرفتۀ شهر کرج است. ایدۀ طرح تئاتر شهر کرج، هویت‌بخشی به منظر از یادرفتۀ شهر کرج است. ایدۀ طرح تئاتر شهر کرج، هویت‌بخشی به منظر از یادرفتۀ شهر کرج است. ایدۀ طرح تئاتر شهر کرج، هویت‌بخشی به منظر از یادرفتۀ شهر کرج است. ایدۀ طرح تئاتر شهر کرج، هویت‌بخشی به منظر از یادرفتۀ شهر کرج است. ایدۀ طرح تئاتر شهر کرج، هویت‌بخشی به منظر از یادرفتۀ شهر کرج است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب