پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

طرح اصلاح نشدۀ توسعۀ دانشگاه تهران در کمیسیون ماده ۵

چکیده: دانشگاه تهران تا امروز نیز از مدت ۶ ماهه‌ بازنگری در طرح تخطی کرده و کوشیده از راه‌های غیرقانونی، با لابی‌گری، به مطلوب خود دست یابد.

۴ تیر ۱۳۹۸: رؤسای داشگاه تهران (محمود نیلی) و دانشگاه علوم پزشکی تهران (عباسعلی کریمی)، در شکایت از مصوبۀ شورای عالی مبنی بر توقف تملک و بازگشت حقوق مکتسبه به اهالی، نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتند.

۲۰ مرداد ۹۸: اهالی محلۀ وصال در نامه‌ای به عبدالرضا گلپایگانی به ارائۀ طرح بدون تغییر دانشگاه تهران به کمیسیون ماده ۵ اشاره کردند.

۹ مهر ۹۸: جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و دبیر شورای عالی شهرسازی، وزیر علوم، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، شهرداری تهران، رئیس دانشگاه تهران و معاون اقتصادی رئیس جمهور برای رسیدگی به اعتراض مسئولین دانشگاه تهران به مصوبه شورای عالی تشکیل شد و معترضین به رأی در جلسۀ بررسی آن حاضر بودند!

۹ مهر ۹۸: لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور، در دیدار با ساکنان محله، موضوع فرایند اجرایی طرح به‌صورت غیرقانونی در طی این سال‌ها و وضعیت مردم محدودۀ پیرامونی دانشگاه را خارج از مسئولیت این معاونت خواند.

۲۵ آبان ۹۸: مهلت دانشگاه تهران برای ارائۀ طرحی بر اساس مصوبۀ شورای عالی به پایان رسید.

۹ دی ۱۳۹۸: دانشگاه تهران ظهر دوشنبه، ۹ دی ماه، طرح توسعۀ محدودۀ پیرامون دانشگاه را بدون رعایت اصلاحات مصوبۀ شورای عالی، برای تصویب به کمیسیون مادۀ پنج برد.

طرح اصلاح‌نشدۀ توسعۀ دانشگاه تهران در کمیسیون ماده ۵

در این جلسه رئیس دانشگاه تهران، شهردار تهران، معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری، رئیس شورای شهر، دو تن از اعضای شورای شهر و همچنین معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران حضور داشتند.

این جلسه با تعیین کمیته‌ای متشکل از نمایندگان شورای شهر، شورای عالی، دانشگاه تهران و اعضای کمیسیون ماده ۵ برای تبیین دستورالعمل‌ها و مصوبات شورای عالی دربارۀ طرح توسعه به یک ماه آینده موکول و بدون نتیجه تمام شد.

دانشگاه تهران تا امروز نیز از مدت ۶ ماهه‌ای که شورای عالی برای بازنگری در طرح تعیین کرده بود تخطی کرده است. پس از توقف طرح توسعه دانشگاه در ۲۵ اردیبهشت ۹۸ تا امروز، دانشگاه تهران بارها عدم تمایل خود به پیروی از این مصوبه را ثابت کرده و کوشیده با بی‌اعتنایی به زمان و خواسته‌های مصوبه، از راه‌های غیرقانونی، با لابی‌گری، به مطلوب خود دست یابد.

عدم تبعیت این نهاد از تصمیمات تنها مرجع تصویب طرح‌های توسعه شهری و ارائۀ طرح قبلی پس از گذشت مدت معین، امتداد فرایند وقت‌کشی دانشگاه برای جلوگیری از الغای طرح تملیک و تخریب املاک مردم و به انحصارکشیدن مرکز شهر تهران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *