پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

شهرداری، متولی شهر و پاسخگو در موضوع آلودگی هوای تهران

چکیده: یافتن نهاد مسئول در موضوع آلودگی هوای تهران، به چالش شهروندان تهرانی بدل شده است. در این بین شهرداری و شورای شهر تهران از پذیرش مسئولیت شانه خالی کرده‌اند.

یافتن نهاد مسئول در موضوع آلودگی هوای تهران، به چالش شهروندان و مطالبه‌گران تهرانی بدل شده است. به دنبال افزایش تعداد روزهای آلودۀ تهران در پاییز ۹۸، موجی از انتقادات نسبت به کاهش کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم، به راه افتاد.

در این بین شهرداری و شورای شهر تهران، بارها به نحوی از پذیرش این مسئولت شانه خالی کرده‌اند.

شهرداری، متولی شهر و پاسخگو در موضوع آلودگی هوای تهران

 

ابتدا مطرح شد که تنها دستگاه متولی شهرداری تهران نیست و ۱۳ دستگاه دیگر هم در موضوع آلودگی هوا مسئولیت دارند. سپس دولت به عنوان مرجع پاسخگویی به این مسأله معرفی شد به این دلیل که بودجۀ مربوط به حمل‌ونقل شهری سال گذشتۀ تهران را محقق نکرده است. به علاوه دولت مستقیم یا غیرمستقیم، مسئول پیگیری اجرای قانون هوای پاک توسط سایر نهادها است. همچنین مطرح شد که در بودجۀ ۹۹ دولت نیز سهم حمل‌ونقل عمومی برای تهران بسیار ناچیز است و آلودگی هوا سال بعد شدیدتر ادامه خواهد داشت.

حتی در صورتی‌که این چند فرض درست باشد، چون شهرداری، متولی شهر است، مسئولیت پایش، واکنش به عوامل آلوده‌ساز، درخواست پایبندی به بودجه و مطالبۀ حقوق شهر از دولت مرکزی بر عهدۀ شهرداری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *