پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

اصلاح ساختاری شهرداری تهران؛ نیاز به چابک سازی یا اجبار؟

چکیده: شهرداری و شورا، نباید به قصد تحقق وعده‌ها تا پایان مهلت این دوره، دست به چابک کردن عجولانۀ و اصلاح ساختاری شهرداری بدون امکان‌سنجی این چابک‌سازی بزنند.

لایحۀ اصلاح ساختاری شهرداری تهران، به شورای شهر ارائه شد. مطابق اصلاحات پیشنهادی این لایحه دو معاونت «برنامه‌ریزی و توسعۀ شهری» و «توسعۀ منابع انسانی» تحت عنوان معاونت «توسعۀ مدیریت و برنامه‌ریزی» با هم ادغام و معاونت «امور مناطق» از ساختار شهرداری حذف خواهد شد.

همچنین سازمان‌های شهرداری نیز طبق اساس‌نامۀ نمونه سازمان‌های شهرداری تهران که آبان ۹۸ به تصویب شورای شهر رسیده است، سازمان‌دهی می‌شوند. حذف معاونت امور مناطق و تبدیل آن به یک دبیرخانه در شهرداری با هدف از بین‌بردن موازی‌کاری‌های این معاونت و تداخل آن با وظایف سایر معاونت‌ها صورت گرفته است.

در نبود معاونت امور مناطق، علی‌رغم اینکه سایر معاونت‌ها به بخش‌هایی از وظایف مناطق ورود می‌کنند، هیچ معاونتی که به صورت نظام‌مند و پیوسته به عملکرد مناطق از حیث برنامه‌ریزی و اجرا نظارت کند وجود ندارد. شهرداری برای نهایی و تصویب شدن این لایحه باید منتظر نظر شورای شهر بماند.

اصلاح ساختاری شهرداری تهران؛ نیاز به چابک سازی یا اجبار

به نظر می‌رسد شورا برای تحقق ماده ۱۳ برنامۀ سوم توسعه تا پایان مهلت قانونی این برنامه تلاش می‌کند. طبق این ماده شهرداری موظف به اصلاح ساختار سازمانی خود تا پایان سال نخست برنامه است. لایحۀ اصلاح ساختار شهرداری تهران، با چندماه تأخیر، به شورا ارائه شده است.

به علاوه در ماه‌های گذشته، خبرهای پراکنده‌ای از ادغام معاونت‌های فنی با حمل و نقل و معاونت‌های مالی و اقتصادی، برنامه‌ریزی و توسعه شهری با منابع انسانی بود و گزینۀ حذف معاونت امور مناطق روی میز نبود. شهرداری و شورای پنجم، نباید به قصد تحقق وعده‌ها تا پایان مهلت این دوره، دست به چابک کردن عجولانۀ ساختار شهرداری بدون امکان‌سنجی این چابک‌سازی بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *