پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

اختلال در امنیت روانی گردشگران خارجی

چکیده: توانایی برقراری امنیت اولین عامل در جذب گردشگر است و حادثۀ اخیر امنیت روانی گردشگران برای ورود به ایران را از بین برده و کشور را مکان ناامنی معرفی کرده است.

به دنبال حوادث اخیر در ایران، تمام تورهای بلوک غرب که قصد سفر به ایران را داشتند، سفر خود را لغو کرده‌اند. تورهای ورودی از آمریکا و کانادا ۱۰۰ درصد، استرالیا و حوزۀ اقیانوسیه ۸۰ درصد، اروپا ۶۰ درصد و آسیا ۶۰ درصد، سفرهای خود به ایران را لغو کرده‌اند.

توانایی برقراری امنیت اولین عامل در جذب گردشگر است و حادثۀ اخیر امنیت روانی گردشگران برای ورود به ایران را از بین برده و این کشور را مکان ناامنی برای سفر معرفی کرده است.

با کم‌تر شدن شمار مسافران ورودی به ایران، ایدۀ جایگزینی درآمد گردشگری به جای درآمد نفتی در شرایط تحریم، به خطر می‌افتد. امکان جذب توریست خارجی، بدون ایجاد سازوکاری که تأمین‌کنندۀ امنیت روانی و مصونیت‌های اجتماعی آن‌ها در طول سفر باشد، ممکن نیست.

اختلال در امنیت روانی گردشگران خارجی

علی‌اصغر مونسان، در تنها واکنشی که پس از سقوط هواپیما تا امروز داشته، در این‌باره ادعا کرده است که با برنامه‌ریزی به حالت طبیعی بازخواهیم گشت. تجربۀ برنامۀ پیشنهادی مونسان به مجلس شورای اسلامی در آغاز وزارت، نشان داده است که او برنامۀ مشخصی برای مدیریت نظام گردشگری کشور ندارد. زمان‌بندی نادرست برنامۀ پیشنهادی، مصادرۀ ورود گردشگر خارجی بدون درنظرگرفتن افت ارزش پول در ایران و برنامۀ روزانۀ احداث موزه‌ها طبق برنامۀ پیشنهادی آقای مونسان، حساسیت‌ها را دربارۀ طرحی که وی برای جبران نتایج این سقوط ارائه خواهد داد بیشتر می‌کند.

وزیر گردشگری با درنظرگرفتن اینکه تحت نظارت مجلس است، باید با توجه به شرایط پیشین، برنامه‌ای انعطاف‌پذیر برای شرایط پرالتهاب گردشگری تعریف کند. با به وجود آمدن شرایط کنونی و دفع گردشگران از ایران، نهادهای انتظامی، گردشگری و سایر بخش‌های دولت باید بیش از گذشته در هماهنگی با هم برای ایجاد این سازوکار و بازگرداندن آسایش روانی به داوطلبان سفر به ایران تلاش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *