پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

افزایش نرخ، طبیعی‌ترین خبر در موج مشروع گرانی

چکیده: صحبت از افزایش هزینه‌های حمل و تعمیر قطعات برای درخواست افزایش نرخ محصول، جوسازی برای افزایش قیمت خاکی است که رایگان به دست می‌آید و گران به فروش می‌رسد.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به افزایش کرایه‌های حمل و نقل و هزینه‌های تعمیر قطعات، از افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی بهای تمام‌شدۀ سیمان و درخواست افزایش نرخ سیمان از وزیر صنعت خبر داد.

صنعت سیمان با مواد اولیۀ رایگان خاک، صنعتی بسیار سودآور است. هیچ کجا آنالیز روشنی از هزینه‌های این صنعت که یکسره سود است، داده نمی‌شود.

افزایش نرخ، طبیعی‌ترین خبر در موج مشروع گرانی

صحبت از افزایش هزینه‌های حمل و هزینه‌های تعمیر قطعات برای درخواست افزایش نرخ محصول، جوسازی برای افزایش قیمت خاکی است که رایگان به دست می‌آید و گران به مردم به فروش می‌رسد.

هزینۀ پایۀ صنایع که باعث افزایش قابل توجه نرخ محصول می‌شود، مواد اولیه است واین مواد اولیه در صنعت سیمان تغییر قیمت نداشته است.

درخواست افزایش نرخ به دلیلی گران‌شدن تعمیرات قطعه‌ها، با «موج‌گرانی» که دولت به راه انداخته، مشروع جلو می‌کند. در این شرایط و با پذیرش این موضوع که «همه‌چیز گران شده است»، صنایعی که مواد اولیۀ‌ آن‌ها متأثر از نوسانات ارز و تحریم‌ها نشده‌اند با سوار شدن بر موج گرانی، بر ادامه‌دار شدن این روند صحه می‌گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب