• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 9 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

خیابان کامل، کانسپتی آوانگارد برای مدیریت خیابان‌های تهران

محمد آتشین بار توسط محمد آتشین بار
سه‌شنبه 5 فروردین 1399
در منظر شهری, منتخب, منظر, یادداشت
A A
0

اواخر بهمن ماه، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست مدیران شهری اعلام کرد به زودی یکی از خیابان‌های تهران تبدیل به «خیابان کامل» خواهد شد. به این معنا که آن خیابان برای تمامی اقشار، فضای ایمن دربرخواهد داشت. عبدالرضا گلپایگانی به شرایط هر منطقه در اتخاذ سیاست‌های فرهنگی در عرصه‌های شهری تأکید کرد و گفت: «نمی‌توان حتی در شهری مثل تهران برای همه مناطق یک نسخه فرهنگی پیچید بلکه باید متناسب با شرایط فرهنگی مردم هر منطقه، سیاست‌های فرهنگی را انتخاب کرد».

«خیابان کامل» کانسپتی جدید برای طراحی خیابان‌ است که زندگی و فعالیتهای خیابان را همتراز و حتی مهمتر از نقش عملکردی آن می‌شناسد؛ لذا به دنبال ایجاد دسترسی برای تمام کاربران در هر سن و با هر توانایی است، صرف نظر از اینکه به عنوان راننده، پیاده، دوچرخه سوار یا در وسایل نقلیه عمومی سفر می‌کنند. مفهوم خیابان کامل رویکردهای بسیاری را برای برنامه‌ریزی، طراحی و بهره‌برداری از خیابان و حقوق راه در اختیار کاربران قرار داده است تا نظام نقلیه ایمن‌تر و کارآمدتر شود. سیاست‌های کامل خیابان در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای و محلی تنظیم و توسط دستورالعمل‌های طراحی خیابان پشتیبانی می‌شود. رویکردهای خیابان کامل بر اساس زمینه‌های اجتماعی متفاوت است؛ ممکن است طیف گسترده‌ای از عناصر مانند پیاده‌روها، خطوط دوچرخه، خطوط اتوبوس، ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی، فرصت‌های عبور، مسیرها قابل دسترسی برای عابر پیاده، محدودکننده‌های ترافیکی، مقطع خیابان و معابر را بررسی کند.

خیابان کامل، کانسپتی آوانگارد برای مدیریت خیابان‌های تهران ایدئوگرام خیابان کامل در برنامه توسعه شهر تورونتو ۲۰۱۹

بیشتر بخوانید

قرائت منظر شهری

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

اینکه مدیریت شهری تهران به این نتیجه رسیده که نمی‌توان برای تمام شهر نسخۀ واحدی پیچید امری پسندیده است و به دنبال آن طرح خیابان کامل به مثابه کانسپتی برای طراحی خیابان می‌تواند رویکردی مشخص برای مدیریت خیابان‌ها به همراه داشته باشد که پس از انقلاب اسلامی تا کنون جای خالی آن کاملا محسوس بوده است. اما باید مراقب بود تا این ایده با سطحی‌نگری به جداسازی روش‌های مختلف حمل و نقل تقلیل نیابد؛ در اینصورت مانند تجربه‌های گذشته، فقط با پروژه‌هایی مواجه خواهیم شد که به‌صورت نقطه‌ای و بر اساس سلیقه مدیریت شهری انتخاب و اجرا شده‌اند و تاثیرگذاری بسیار اندکی در بالا بردن کیفیت منظر شهر خواهند داشت.

در اجرای ایده خیابان کامل حداقل به این دو نکته باید توجه داشت:

  • اول. شناخت نقش و ارتباط خیابان در کل سیستم شهر که مهمترین مرحله برای انتخاب، اولویت‌بندی و طراحی پروژه است. قرائت نقش خیابان می‌تواند به بالا بردن جنبه‌های کیفی آن بیانجامد و خیابان کامل را از یک امر عملکردی به یک ایده کیفی ارتقا دهد.
  • دوم. تامین زیر ساخت‌های لازم که در نظر داشتن بعد اجتماعی خیابان در تکمیل آن نقشی موثر دارد. ایجاد یک شبکه از مسیرهای نظام نقلیه عمومی، دوچرخه و فضاهای جمعی برای موفقیت پروژه‌های خیابان کامل ضروری است. برای مثال در طول خیابان‌ها گشودگی‌هایی میتواند ایجاد شود که علاوه بر تامین فضای لازم برای ایستگاه‌ها و مکث‌های انواع روش حمل و نقل عمومی، به زنجیره‌ای از فضاهای جمعی تبدیل شود.

خیابان کامل بیشتر از اینکه یک طرح باشد یک دیدگاه برای جامعه‌ای است که می خواهد خیابان‌های خود را تکمیل کند. چنانچه دو مورد بالا در سیاستگذاری‌های اصلی خیابان کامل مد نظر قرار نگیرد، این ایده تبدیل به دستور العملی عمومی خواهد شد که برای مناطق مختلف بصورت یکسان اجرا می‌شود و این با هدف اولیه پروژه در تناقض است.

برچسب ها: خیابان کاملزیرساختسیستم شهر
نوشته قبلی

مقایسه معماری غربی با معماری ژاپن

نوشته‌ی بعدی

خیابان سی تیر، گرفتار نقص پیوند اعضای هویت

محمد آتشین بار

محمد آتشین بار

مطالب مرتبط - Related Post

قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

خارج بیولوژی و اکولوژی

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

نوشته‌ی بعدی
خیابان سی تیر، گرفتار نقص پیوند اعضای هویت

خیابان سی تیر، گرفتار نقص پیوند اعضای هویت

آفرینش و خلقت انسان در باور اساطیری ایرانیان باستان

آفرینش و خلقت انسان در باور اساطیری ایرانیان باستان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم