• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری تک‌نگاری

نماسازی در منظر شهری

نرگس نوید نویسنده: نرگس نوید
دوشنبه 12 خرداد 1399
در تک‌نگاری, معماری, یادداشت
A A
0

طراحی نمای ساختمان های تجاری – اداری و در کل معماری نما، به عنوان پوسته اصلی ساختمان که مستقیما با محیط اطراف و خارج از ساختمان در تعامل است جزو ملزومات طراحی نما است. سهل انگاری در این مرحله منجر به بزرگترین مشکلات برای نمای ساختمان و فضای داخلی آن که رابطه مستقیم با نما دارد و باعث آسیب جدی به زیستگاه شهری می شود.

نماسازی در منظر شهری

اخیرا نرم افزارهای پیشرفته و هوشمند تغییری شگرف در طراحی نماهای ساختمانی به وجود آورده اند. امکان طراحی سه بعدی نما و در نتیجه امکان پردازش فرم بصورت کاملا ملموس فراهم شده است. در فرم های سه بعدی اینطور تداعی می شود که مصالح دیجیتالی شکل پذیر و قابل انعطاف هستند، به راحتی میتوان مصالح را اکسترود، اضافه، کم و دفرمه کرد. تحقیق و جستجو برای مصالح قوی ترو سبک تر، عایق قوی تر، مصالح پویا و تلاش برای تحقق رویای معماران مصالح فوق العاده ای را بوجود آورده است. از بین مصالح می توان به دامنه ی وسیعی از شیشه ها که شگفت انگیزترین نوع مصالح هستند، فیبرهای کربنی، کامپوزیت ها و انواع مصالح تخصصی ارگانیک و غیر ارگانیک که سبک وزن اما قوی تر از استیل  و تقریبا شفاف و ابر رساناست اشاره کرد.
نماهای تخصصی باعث گردش انرژی در فضای داخلی ساختمان و محیط اطراف آن وسازگاری آن  با زیست بوم خود می شوند. این روند، مزیت ها و ضررهایی که بعضی عمدی و بعضی غیرعمدی هستند را نیز در پی دارد. تلاقی تکنیک و تکنولوژی به طور همزمان برای معماران این فرصت را به وجود آورده تا افکار خود را در مورد این رویدادها بازنگری کنند. 

بیشتر بخوانید - Read More

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

نماسازی در منظر شهری

نتیجه این تفکرات و بازبینی خلق سطوح هندسی با دقت و کارایی بالا است. آنان تصور می کنند می توان هر فرمی را برای نمای ساختمان طراحی کرد و آن طرح قابل اجراست که تفکر درستی هم هست.
اما اینکه معماران باور کنند که هر مشکلی با استفاده از مصالح ساختمانی مدرن قابل حل خواهد بود و خود را از هر گونه مسئولیتی در مورد اتفاقات داخل یا خارج ساختمان به دلیل تصمیماتی که در طراحی و استفاده از متریال می گیرند، مبرا کنند، پسندیده نیست. به جای این که فرم در کالبد خود پاسخی به شرایط آب و هوایی را فراهم کند، به فرمی غیرکاربردی و پیچیده تبدیل شده است. به این ترتیب نما معنای حقیقی خود را از دست داده و به موضوعی تشریفاتی و غیرکارآمد تبدیل شده است و به جای در نظر گرفتن بستری که ساختمان در آن قرار دارد و نحوه معرفی ساختمان در مواجهه با محیط اطراف بر ظاهر ناکارآمد آن تمرکز دارد.
بیشتر از اینها می توان در مورد مشکلات طراحی نمای ساختمان به خصوص نماهای تجاری – اداری صحبت کرد اما مشکل اصلی واضح و روشن است. طراحان به یک الگو برای نما که قابلیت لازم  برای پیش بینی محاسن و معایب و عواقب آن را داشته باشد، نیاز دارند.

شروع فاجعه

اجرای دستوری در طراحی و ساخت نماهای بلند مرتبه با مصالح سنتی و بدون در نظر گرفتن ضوابط و مقررات ملی تدوین شده علی الخصوص مباحث 4، 5، 21 و 22 مقررات ملی ساختمان آغاز این فاجعه است. ریزش نماهای خشک و شکننده در زلزله مهیب در کشور همانند تجربه تلخ زلزله کرمانشاه هشداری جدی برای جلوگیری از تکرار آن است.

نماسازی در منظر شهری

مثال ملموس در این موضوع طراحی ساختمان پلاسکو است. این برج اداری تجاری که روزگاری نه چندان دور به عنوان نماد مدرن شهر تهران مطرح بود. در بازسازی آن پس از فاجعه آتش سوزی، کماکان مورد بی مهری واقع شده و هر از گاهی شنیده می شود که در طرح نمای آن از مصالح یک دست آجری بصورت پوسته ای استفاده خواهد شد.

نماسازی در منظر شهری

صرف نظر از تفکرات طراح به نظر می رسد در طراحی نمای این برج عظیم با سهل انگاری و حتی عدم توجه به ضوابط و مقررات ملی ساختمان بایستی منتظر فاجعه جدیدی در سقوط نمای پوسته ای و شکننده در آینده نزدیک باشیم. فاجعه ای که این بار دست کمی از فاجعه قبلی نخواهد داشت.

برچسب ها: پلاسکوزلزلهساختمان بلندطراحی نما
نوشته قبلی

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها

نوشته بعدی

پاکدستان یا مدیرانی با دستان بسته؟

نرگس نوید

نرگس نوید

مطالب مرتبط - Related Post

ضرورت واردات تکنولوژی ساخت یا تولید آن در داخل کشور

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

شنبه 9 مهر 1401
معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

یکشنبه 6 شهریور 1401

دانشجو محوری و افت کیفیت آموزش معماری

موانع صنعتی سازی ساختمان در ایران

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

نوشته بعدی
پاکدستان یا مدیرانی با دستان بسته؟

پاکدستان یا مدیرانی با دستان بسته؟

ایده پاکت حجمی؛ دستاویزی برای سوء استفاده های احتمالی

ایده پاکت حجمی؛ دستاویزی برای سوء استفاده های احتمالی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم