برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Saturday, 11 July , 2020
امروز : شنبه, ۲۱ تیر , ۱۳۹۹ - 21 ذو القعدة 1441
شناسه خبر : 6025
  پرینتخانه » منظر, منظر شهری تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۹:۰۰ | 31 بازدید | ارسال توسط :
نوآوری در تقاطع‌های شهری

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها

تغییر معابر به نفع عابر پیاده به پروژه‌های بزرگ نیاز ندارد. در برخی از موارد با صرف هزینه اندک مثل رنگ آمیزی، تغییرات محسوس در سطح شهرها رقم می خورد.

تغییردر خیابان‌ها و معابر پر رفت‌وآمد شهری به نفع عابران پیاده – و درواقع انسان‌ها – همیشه به پروژه‌های بزرگ با تغیرات پرهزینه و همه جانبه نیاز ندارد. در بسیاری از موارد می‌توان با صرف هزینه‌های اندک تغییرات محسوس و قابل سنجشی در سطح شهرها رقم زد.

تصویر۱: تغییرات موقتی ایجاد شده در تقاطع میتچوکی در شهر بمبئی، هندوستان

در سراسر جهان کاراکتر تقاطع‌ها و مسیرها از مسیرهایی باریک، خطرناک و خودرومحور به سمت مکان‌هایی امن و مناسب عابر پیاده در حال تغییراند. بسیاری ازآنها با کمک ابتکار بشردوستانه بنیاد  بلومبرگ در پروژه  ایمنی جهانی جاده‌ها در حال انجام است.

  • آدیس آبابا – اتیوپی-تقاطع سباتنا

بازطراحی تقاطع سباتنا در آدیس آبابا در سال ۲۰۱۷، اولین پروژه ایمن‌سازی در ذیل برنامه ایمن سازی تقاطع‌های شهری بود. برنامه ای که حاصل یک ابتکار چند ساله برای بهبود ایمنی پیاده از طریق طراحی خیابان‌ها و تقاطع‌ها بود.

تصویر ۲: تقاطع سباتنا در آدیس آبابا، اتیوپی
  • آدیس آبابا – اتیوپی-تقاطع لگاره

تغییرات تقاطع لگاره درجهت ایمن‌سازی فضا برای پیاده‌ها از طریق تغییر هندسی برای آرامسازی، حذف فواصل عبور و فراهم کردن فضای بیشتر برای عابران پیاده انجام پذیرفت.

تصویر ۳: تقاطع لگاره در آدیس آبابا، اتیوپی
  • بوگوتا – کلمبیا-پلازا

۸۰ پارکینگ کم استفاده در بوگوتا در کشور کلمبیا به فضاهای عمومی امن برای افراد پیاده در میان خیابا‌های شلوغ تبدیل شدند. این تغییرات از طریق استفاده از رنگ، هندسه و مبلمان سبک انجام پذیرفته‌است.

تصویر ۴: تبدیل پارکنیگ‌های کم استفاده به فضاهای عمومی، بوگوتا، کلمبیا.
  • بوگوتا – کلمبیا-بوسا

نواحی پیرامون منطقه پرازدحام بوسا در بوگوتا مملو از مدارس است. بنابراین طرح ایمن سازی معابر با هدف افزایش امنیت عابران پیاده به ویژه دانش‌آموزان به ایمن‌سازی تقاطع از طریق اصلاح اشکال و هندسه ترسیم شده بر زمین می‌پردازد.

تصویر ۵: تغییر خط‌کشی‌ها، اشکال و هندسه ترسیم شده بر زمین، منطقه بوسا،کلمبیا
  • فورتالزا – برزیل – سیداد ۲۰۰۰

مرکز آونیدا در محله سیداد۲۰۰۰ در سال ۲۰۱۷ بازطراحی شد. این تغییر برای اولین بار تحت پروژه “شهر برای مردم” در قالب افزودن رنگ و اشکال هندسی جذاب به زمین بی روح محله اجرا گردید و هدف از آن بهبود شرایط ایمنی جاده ها در عین افزایش فضای عمومی بود.

تصویر ۶: افزودن رنگ و اشکال هندسی به محله سیداد ۲۰۰۰ – فورتالزا – برزیل
  • فورتالزا – برزیل – آلبرت سابین

خیابان Tertoliano sales به منظور افزایش ایمنی بیماران و کارکنان بیمارستان کودکان آلبرت سابین از طریق مناسب سازی هندسی خیابان برای دسترسی بهتر به پیاده‌راه‌ها، آرامسازی و کاهش عرض عبور خودروها اصلاح شد.

تصویر ۷: تغییر عرض، هندسه و خط کشی خیابان برای مناسب سازی خیابان ترتولیانو سیلس – فورتالزا – برزیل
  • بمبئی – هند – تقاطع ناگپادا

این تقاطع پرازدحام و پیچیده از طریق فشرده‌سازی معبرخودروها و درنتیجه کاهش سرعت آنها درکنار ساخت فضاهای عمومی در کناره‌ مسیر ، فضای ایمن‌تری برای همه کاربران فراهم آورده است.

تصویر ۸: ایمن سازی حرکت کاربران با کاهش عرض سواره رو و ایجاد فضاهای عمومی – بمبئی – هندوستان
  • بمبئی – هند – میتچوکی

تغییرات موقتی افزوده شده به تقاطع میتچوکی از طریق اصلاح هندسی خیابان به منظور آرامسازی حرکت و چرخش، کاهش عرض معبر خودروها و فراهم کردن فضای بیشتر برای عابران پیاده به گونه‌ای واضح و مبتنی بر استفاده موثر از رنگ و هندسه انجام گرفته‌است.

تصویر ۹: تغییرات موقتی ایجاد شده در تقاطع میچوکی در شهر بمبئی از طریق کاهش عرض سواره رو و افزایش فضا پیاده – هندوستان
  • سائو پائولو- برزیل – سائو میگل

طراحی جدید به کاررفته دراین تقاطع به آژانس‌های محلی این فرصت را می‌دهد که این تغییرات پیشنهادی را با جامعه محلی ساکن به اشتراک گذاشته و مورد امتحان قراردهند. مساله‌ای که فضای بیشتری در اختیار عابران پیاده قرار می‌دهد.

تصویر ۱۰: افزایش فضای پیاده با کاهش عرض سواره رو و افزودن اشکال هندسی و رنگ – سائوپائولو – برزیل
  • سائو پائولو – برزیل – سانتانا

تغییرات انجام‌گرفته در این تقاطع برای افزایش ایمنی عابران پیاده، کاهش سرعت چرخش و به حداقل رساندن درگیری و احتمال برخورد خودروها با عابران از طریق تغییرات هندسی و رنگی ایجاد شده است.

تصویر ۱۱: افزایش ایمنی عابران پیاده و آرامسازی سواره‌رو از طریق اشکال هندسی و رنگ – سائوپائولو- برزیل

بررسی اجمالی این پروژه‌ها دو وجه مشترک و شاخص آنها را آشکار می‌سازد:

  1. رواج طرح‌های موقت و ارزان برای سنجش بازخورد اجتماعی پیش از تصویب و اجرای طرح‌های پرهزینه دائمی و مشاهده شکست آنها، آنگونه که در کشورهای جهان سوم رایج است.
  2. استفاده از رنگ، هندسه و مبلمان سبک که با صرف زمان و هزینه اندک هم می‌توانند تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در وضع موجود زندگی پیاده ایجاد کنند و هم بستری برای بروز هنرشهری باشد.
۰/۵ ( ۰ نظر )
نویسنده : مهندسین مشاور پژوهشکده نظر | منبع خبر : The Guardian
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.