پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها

چکیده: تغییر معابر به نفع عابر پیاده به پروژه‌های بزرگ نیاز ندارد. در برخی از موارد با صرف هزینه اندک مثل رنگ آمیزی، تغییرات محسوس در سطح شهرها رقم می خورد.

تغییردر خیابان‌ها و معابر پر رفت‌وآمد شهری به نفع عابران پیاده – و درواقع انسان‌ها – همیشه به پروژه‌های بزرگ با تغیرات پرهزینه و همه جانبه نیاز ندارد. در بسیاری از موارد می‌توان با صرف هزینه‌های اندک تغییرات محسوس و قابل سنجشی در سطح شهرها رقم زد.

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها
تصویر1: تغییرات موقتی ایجاد شده در تقاطع میتچوکی در شهر بمبئی، هندوستان

در سراسر جهان کاراکتر تقاطع‌ها و مسیرها از مسیرهایی باریک، خطرناک و خودرومحور به سمت مکان‌هایی امن و مناسب عابر پیاده در حال تغییراند. بسیاری ازآنها با کمک ابتکار بشردوستانه بنیاد  بلومبرگ در پروژه  ایمنی جهانی جاده‌ها در حال انجام است.

  • آدیس آبابا – اتیوپی-تقاطع سباتنا

بازطراحی تقاطع سباتنا در آدیس آبابا در سال 2017، اولین پروژه ایمن‌سازی در ذیل برنامه ایمن سازی تقاطع‌های شهری بود. برنامه ای که حاصل یک ابتکار چند ساله برای بهبود ایمنی پیاده از طریق طراحی خیابان‌ها و تقاطع‌ها بود.

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها
تصویر 2: تقاطع سباتنا در آدیس آبابا، اتیوپی
  • آدیس آبابا – اتیوپی-تقاطع لگاره

تغییرات تقاطع لگاره درجهت ایمن‌سازی فضا برای پیاده‌ها از طریق تغییر هندسی برای آرامسازی، حذف فواصل عبور و فراهم کردن فضای بیشتر برای عابران پیاده انجام پذیرفت.

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها
تصویر 3: تقاطع لگاره در آدیس آبابا، اتیوپی
  • بوگوتا – کلمبیا-پلازا

80 پارکینگ کم استفاده در بوگوتا در کشور کلمبیا به فضاهای عمومی امن برای افراد پیاده در میان خیابا‌های شلوغ تبدیل شدند. این تغییرات از طریق استفاده از رنگ، هندسه و مبلمان سبک انجام پذیرفته‌است.

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها
تصویر 4: تبدیل پارکنیگ‌های کم استفاده به فضاهای عمومی، بوگوتا، کلمبیا.
  • بوگوتا – کلمبیا-بوسا

نواحی پیرامون منطقه پرازدحام بوسا در بوگوتا مملو از مدارس است. بنابراین طرح ایمن سازی معابر با هدف افزایش امنیت عابران پیاده به ویژه دانش‌آموزان به ایمن‌سازی تقاطع از طریق اصلاح اشکال و هندسه ترسیم شده بر زمین می‌پردازد.

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها
تصویر 5: تغییر خط‌کشی‌ها، اشکال و هندسه ترسیم شده بر زمین، منطقه بوسا،کلمبیا
  • فورتالزا – برزیل – سیداد 2000

مرکز آونیدا در محله سیداد2000 در سال 2017 بازطراحی شد. این تغییر برای اولین بار تحت پروژه “شهر برای مردم” در قالب افزودن رنگ و اشکال هندسی جذاب به زمین بی روح محله اجرا گردید و هدف از آن بهبود شرایط ایمنی جاده ها در عین افزایش فضای عمومی بود.

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها
تصویر 6: افزودن رنگ و اشکال هندسی به محله سیداد 2000 – فورتالزا – برزیل
  • فورتالزا – برزیل – آلبرت سابین

خیابان Tertoliano sales به منظور افزایش ایمنی بیماران و کارکنان بیمارستان کودکان آلبرت سابین از طریق مناسب سازی هندسی خیابان برای دسترسی بهتر به پیاده‌راه‌ها، آرامسازی و کاهش عرض عبور خودروها اصلاح شد.

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها
تصویر 7: تغییر عرض، هندسه و خط کشی خیابان برای مناسب سازی خیابان ترتولیانو سیلس – فورتالزا – برزیل
  • بمبئی – هند – تقاطع ناگپادا

این تقاطع پرازدحام و پیچیده از طریق فشرده‌سازی معبرخودروها و درنتیجه کاهش سرعت آنها درکنار ساخت فضاهای عمومی در کناره‌ مسیر ، فضای ایمن‌تری برای همه کاربران فراهم آورده است.

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها
تصویر 8: ایمن سازی حرکت کاربران با کاهش عرض سواره رو و ایجاد فضاهای عمومی – بمبئی – هندوستان
  • بمبئی – هند – میتچوکی

تغییرات موقتی افزوده شده به تقاطع میتچوکی از طریق اصلاح هندسی خیابان به منظور آرامسازی حرکت و چرخش، کاهش عرض معبر خودروها و فراهم کردن فضای بیشتر برای عابران پیاده به گونه‌ای واضح و مبتنی بر استفاده موثر از رنگ و هندسه انجام گرفته‌است.

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها
تصویر 9: تغییرات موقتی ایجاد شده در تقاطع میچوکی در شهر بمبئی از طریق کاهش عرض سواره رو و افزایش فضا پیاده – هندوستان
  • سائو پائولو- برزیل – سائو میگل

طراحی جدید به کاررفته دراین تقاطع به آژانس‌های محلی این فرصت را می‌دهد که این تغییرات پیشنهادی را با جامعه محلی ساکن به اشتراک گذاشته و مورد امتحان قراردهند. مساله‌ای که فضای بیشتری در اختیار عابران پیاده قرار می‌دهد.

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها
تصویر 10: افزایش فضای پیاده با کاهش عرض سواره رو و افزودن اشکال هندسی و رنگ – سائوپائولو – برزیل
  • سائو پائولو – برزیل – سانتانا

تغییرات انجام‌گرفته در این تقاطع برای افزایش ایمنی عابران پیاده، کاهش سرعت چرخش و به حداقل رساندن درگیری و احتمال برخورد خودروها با عابران از طریق تغییرات هندسی و رنگی ایجاد شده است.

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها
تصویر 11: افزایش ایمنی عابران پیاده و آرامسازی سواره‌رو از طریق اشکال هندسی و رنگ – سائوپائولو- برزیل

بررسی اجمالی این پروژه‌ها دو وجه مشترک و شاخص آنها را آشکار می‌سازد:

  1. رواج طرح‌های موقت و ارزان برای سنجش بازخورد اجتماعی پیش از تصویب و اجرای طرح‌های پرهزینه دائمی و مشاهده شکست آنها، آنگونه که در کشورهای جهان سوم رایج است.
  2. استفاده از رنگ، هندسه و مبلمان سبک که با صرف زمان و هزینه اندک هم می‌توانند تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در وضع موجود زندگی پیاده ایجاد کنند و هم بستری برای بروز هنرشهری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *