تغییردر خیابانها و معابر پر رفتوآمد شهری به نفع عابران پیاده – و درواقع انسانها – همیشه به پروژههای بزرگ با تغیرات پرهزینه و همه جانبه نیاز ندارد. در بسیاری از موارد میتوان با صرف هزینههای اندک تغییرات محسوس و قابل سنجشی در سطح شهرها رقم زد.
در سراسر جهان کاراکتر تقاطعها و مسیرها از مسیرهایی باریک، خطرناک و خودرومحور به سمت مکانهایی امن و مناسب عابر پیاده در حال تغییراند. بسیاری ازآنها با کمک ابتکار بشردوستانه بنیاد بلومبرگ در پروژه ایمنی جهانی جادهها در حال انجام است.
- آدیس آبابا – اتیوپی-تقاطع سباتنا
بازطراحی تقاطع سباتنا در آدیس آبابا در سال 2017، اولین پروژه ایمنسازی در ذیل برنامه ایمن سازی تقاطعهای شهری بود. برنامه ای که حاصل یک ابتکار چند ساله برای بهبود ایمنی پیاده از طریق طراحی خیابانها و تقاطعها بود.
- آدیس آبابا – اتیوپی-تقاطع لگاره
تغییرات تقاطع لگاره درجهت ایمنسازی فضا برای پیادهها از طریق تغییر هندسی برای آرامسازی، حذف فواصل عبور و فراهم کردن فضای بیشتر برای عابران پیاده انجام پذیرفت.
- بوگوتا – کلمبیا-پلازا
80 پارکینگ کم استفاده در بوگوتا در کشور کلمبیا به فضاهای عمومی امن برای افراد پیاده در میان خیاباهای شلوغ تبدیل شدند. این تغییرات از طریق استفاده از رنگ، هندسه و مبلمان سبک انجام پذیرفتهاست.
- بوگوتا – کلمبیا-بوسا
نواحی پیرامون منطقه پرازدحام بوسا در بوگوتا مملو از مدارس است. بنابراین طرح ایمن سازی معابر با هدف افزایش امنیت عابران پیاده به ویژه دانشآموزان به ایمنسازی تقاطع از طریق اصلاح اشکال و هندسه ترسیم شده بر زمین میپردازد.
- فورتالزا – برزیل – سیداد 2000
مرکز آونیدا در محله سیداد2000 در سال 2017 بازطراحی شد. این تغییر برای اولین بار تحت پروژه “شهر برای مردم” در قالب افزودن رنگ و اشکال هندسی جذاب به زمین بی روح محله اجرا گردید و هدف از آن بهبود شرایط ایمنی جاده ها در عین افزایش فضای عمومی بود.
- فورتالزا – برزیل – آلبرت سابین
خیابان Tertoliano sales به منظور افزایش ایمنی بیماران و کارکنان بیمارستان کودکان آلبرت سابین از طریق مناسب سازی هندسی خیابان برای دسترسی بهتر به پیادهراهها، آرامسازی و کاهش عرض عبور خودروها اصلاح شد.
- بمبئی – هند – تقاطع ناگپادا
این تقاطع پرازدحام و پیچیده از طریق فشردهسازی معبرخودروها و درنتیجه کاهش سرعت آنها درکنار ساخت فضاهای عمومی در کناره مسیر ، فضای ایمنتری برای همه کاربران فراهم آورده است.
- بمبئی – هند – میتچوکی
تغییرات موقتی افزوده شده به تقاطع میتچوکی از طریق اصلاح هندسی خیابان به منظور آرامسازی حرکت و چرخش، کاهش عرض معبر خودروها و فراهم کردن فضای بیشتر برای عابران پیاده به گونهای واضح و مبتنی بر استفاده موثر از رنگ و هندسه انجام گرفتهاست.
- سائو پائولو- برزیل – سائو میگل
طراحی جدید به کاررفته دراین تقاطع به آژانسهای محلی این فرصت را میدهد که این تغییرات پیشنهادی را با جامعه محلی ساکن به اشتراک گذاشته و مورد امتحان قراردهند. مسالهای که فضای بیشتری در اختیار عابران پیاده قرار میدهد.
- سائو پائولو – برزیل – سانتانا
تغییرات انجامگرفته در این تقاطع برای افزایش ایمنی عابران پیاده، کاهش سرعت چرخش و به حداقل رساندن درگیری و احتمال برخورد خودروها با عابران از طریق تغییرات هندسی و رنگی ایجاد شده است.
بررسی اجمالی این پروژهها دو وجه مشترک و شاخص آنها را آشکار میسازد:
- رواج طرحهای موقت و ارزان برای سنجش بازخورد اجتماعی پیش از تصویب و اجرای طرحهای پرهزینه دائمی و مشاهده شکست آنها، آنگونه که در کشورهای جهان سوم رایج است.
- استفاده از رنگ، هندسه و مبلمان سبک که با صرف زمان و هزینه اندک هم میتوانند تاثیرات قابل ملاحظهای در وضع موجود زندگی پیاده ایجاد کنند و هم بستری برای بروز هنرشهری باشد.