پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

کلاف سردرگم مدیریت شهری تهران

چکیده: مجموعه مدیریت شهری تهران به جای حل مسائل شهری، سرگردان به دنبال تعریف پروژه برای مصرف بودجه های تعریف شده و ساخت رزومه ای پر زرق و برق است.

کی چه کاره است؟

مجموعه شهرداری تهران با معاونت های نه گانه و سازمان های زیرمجموعه، در تئوری، کل یکپارچه ای به نظر می رسد که با تفکیک وظایف باید به خوبی بتواند تمام نیازهای شهر را مرتفع سازد. سازمان های زیباسازی، نوسازی و سازمان بوستان ها و فضای سبز به تنهایی برای ارتقای کیفیت زندگی، هویت و منظر شهر تهران کافی به نظر می رسد. هرچند این مجموعه روی کاغذ کارآمد است ولی در عمل به کلاف سردرگمی از پروژه های شهری تبدیل شده که هر سازمان زیرمجموعه شهرداری بدون در نظر گرفته حیطه مسئولیت ها و توانایی ها به آن چنگ می زند.

کلاف سردرگم مدیریت شهری تهران
تصویر 1: ساخت نمایشگاه بوستان گفتگو به مساحت 9300 مترمربع و زیربنای 20000 مترمربع توسط سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران تحت عنوان پروژه بوستان گفتگو.

در حالی که سازمان پارک ها باید تمرکز و تخصص خود را بر کیفیت و کیمیت فضای سبز شهری منعطف کند، به ساخت بناها و معماری پارک مشغول شده است؛ سازمان نوسازی به جای نوسازی، پاتوق و درنگاه احداث می کند و زیباسازی به کلی رسالت و مبانی زیبایی شهر را فراموش کرده و به نتایج ناچیز و اغلب در تضاد با اهداف خود رضایت می دهد یا به مرمت و کارهای میراثی می رسد.

این آشفتگی نه تنها منجر به مخدوش شدن شفافیت و حدود وظایف و مسئولیت های سازمان ها و نهادها می شود، بلکه زیرساخت های شهر را به کلی تحت تاثیر قرار می دهد. تاثیراتی که به دلیل وسعت و پراکندگی ساخت و سازها و اقدامات غیراصولی، نا به جا و غیرفنی به راحتی قابل اصلاح نخواهد بود. تصمیماتی که مدیر غیرمتخصص می گیرد قابل رسیدگی نیست و چون چارچوب حدود وظایف قانونی جا به جا شده، مسئول آن نامشخص است.

کلاف سردرگم مدیریت شهری تهران
تصویر 2: نقاشی دیوارها و آرایش گوشه هایی در محله های بافت های فرسوده تحت عنوان احداث پاتوق های محله برای شاداب سازی محله های بافت های فرسوده از مهمترین اقدامات اخیر سازمان نوسازی شهرداری تهران.

نتیجه خلط وظایف، شهری است آشفته که نه ساختار و منظر زیبایی دارد، نه بافت فرسوده آن نوسازی شده و نه بناهای تاریخی آن مرمت شده است؛ فضای سبز آن آفت زده شده و رو به زوال است. به نظر می رسد مجموعه شهرداری به جای حل مسائل شهری، سرگردان به دنبال تعریف پروژه هایی برای هزینه کرد بودجه های تعریف شده و ساخت رزومه ای پر زرق و برق است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امیر میراحمدی

امیر میراحمدی

کارشناس ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی، طراح و ناظر پروژه منظر شهری
میزان مطالعه مطلب