پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

گلدان ­های شهری در تهران چگونه عمل می­ کنند؟

چکیده: هدف استفاده از گلدان ­های شهری ایجاد سبزینگی است اما صرف هزینه ­گزاف برای سیستم آبیاری و کاشت، سبب ایجاد منظر نامطلوب گیاهان خشک و گلدان ­خالی در شهر شده است.

واضح است که بالاترین انعطاف­ پذیری و پایداری و بهترین شرایط زندگی و عملکرد کلی گیاهان را می ­توان در شرایطی یافت که بیشترین تشابه را به زیست طبیعی خود داشته باشند. با دور کردن گیاهان از محل رویش طبیعی و کاشت در شهر­ها شرایط زیست سختی را به آنها تحمیل می­ کنیم. با کاشت گیاهان در گلدان­های شهری و دور کردن ریشه از زمین، انزوای آنان در گلدان ­های کوچک و قطع رابطه متقابل با سایر موجودات زنده مانند قارچ ­ها، حشرات و سایر گیاهان و محرومیت از هر گونه همبستگی و همکاری با سایر عناصر زیستی، علاوه بر کم کردن شانس زندگی آنان هزینه­ های بسیار زیادی برای نگهداری و مراقبت به شهر تحمیل می ­گردد. استفاده از این گلدان ­های شهری و ظهور آن روی جدا­کننده ها و پل­ ها در خیابان، در شرایطی است که شاهد تغییر شرایط بهداشتی گیاهان گلدانی در صبح و عصر همان روز از یک حالت سالم به یک گیاه در حال نابودی هستیم.

گلدان ­های شهری در تهران چگونه عمل می­ کنند؟
تصویر 1: میزان سبزینگی گیاهان در گلدان شهری

زندگی فوق ­العاده مصنوعی گیاهان گلدانی، شرایط اقلیمی شهر تهران، دمای هوا و آلودگی محل قرار­گیری گیاهان در خیابان ­های پر­تردد همگی از عواملی هستند که باعث مرگ گیاهان در مراحل اولیه کاشت شده و منظر نا مطلوبی را از خود بر جای می­ گذارند. به طور کلی می ­توان گفت که گلدان­ ها و ظروف گیاهی از لحاظ بنیادی باعث مرگ گیاهان می­ شوند. از دلایل مخلافت با استفاده از گلدان­ ها در حجم زیاد می ­توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از گیاهان در گلدان­ های شهری در صورت زنده ماندن گیاه به صورت نقطه ای و متمرکز تاثیر بصری ایجاد می­ کند.
  • جدا کردن و محدود کردن زندگی گیاهان آنها را در برابر خطرات احتمالی ناشی از زندگی شهری آسیب ­پذیر­تر و شکننده خواهد کرد.
  • از دست دادن استراتژی های پایداری و عدم توازن در متابولیسم شهری.
  • هزینه و زمان بسیار زیاد صرف شده برای افزایش طول عمر گیاهان در نهایت بی نتیجه خواهد ماند.
  • گیاهان در صورت خشک شدن منظر بدی را در شهر ایجاد می ­کنند.

نکته حائز اهمیت هدف استفاده از این گلدان­ ها برای افزایش سبزینگی در خیابان­ های شهری است که با توجه به موارد فوق الذکر نه ­تنها سبزینگی را در شهر افزایش نداده بلکه ضمن صرف هزینه ­های گزاف برای ساخت گلدان ­ها، سیستم آبیاری و کاشت گیاهان، باعث ایجاد منظر نامطلوب گیاهان خشک شده و گلدان ­های خالی در شهر می ­شود.

لازم است این مبلمان شهری در محل مناسب با حضور گیاهان بسیار مقاوم، به دور از حرکت سواره و در حجم کم در شهر­ها مورد استفاه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرزانه آزادی

فرزانه آزادی

پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تربیت مدرس
میزان مطالعه مطلب