پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تعطیلی پنج‌شنبه ‌ها، راهکاری برای توسعه‌ گردشگری داخلی

چکیده: توسعه‌ گردشگری جز از طریق توسعه همزمان گردشگری داخلی و خارجی امکان‌پذیر نیست و برای توسعه‌ی گردشگری داخلی راهی جز توزیع زمانی تعطیلی در طول سال وجود ندارد.

توزیع مناسب زمان، از برنامه‌ ریزی سفر گردشگران است. گردشگران ترجیح می‌ دهند از زمان‌ های تعطیلی به نحو مناسبی استفاده کرده و برنامه‌ سفر خود را در این زمان‌ ها طرح ‌ریزی نمایند. اگر تعطیلات طولانی‌مدت باشد، سفرهای دورتر مد نظر قرار می ‌گیرند و برای تعطیلات کوتاه ‌مدت مسیرهای کمتر مانند شهرهای داخل کشور مورد توجه گردشگران قرار می‌ گیرد.

از این رو ایام تعطیلات نوروز یا تعطیلات تابستان همواره محبوب گردشگران ایرانی بوده و مقاصد گردشگری داخلی در این اوقات حجم زیادی گردشگر را پذیرا هستند. به‌گونه‌ ای که پذیرش بیش از حد مسافر در برخی شهرها، ساکنین مقصد را دچار مشکل ساخته و زیرساخت ‌های گردشگری نمی ‌توانند در این زمان ‌ها پاسخ ‌گوی تعداد بیش از ظرفیت گردشگران باشند. این در حالی است که با گذشت زمان و گذر از تعطیلات، به یک باره مقاصد، خالی از جمعیت شده و تا زمان بعدی، عمده‌ ظرفیت گردشگری بلااستفاده می ‌ماند.

این اتفاق باعث می‌ شود اکثر شغل ‌های ایجاد شده توسط صنعت گردشگری در چنین مقاصدی، پایدار نبوده و نتوانند درآمد ثابتی را برای افراد ایجاد نمایند.

 از طرفی با توجه به این‌که عمده تعطیلات در دو بازه‌ زمانی ابتدای بهار و طول تابستان رخ می‌ دهد، بسیاری از مقاصد که دارای اقلیم مناسبی برای سفر در این زمان‌ها نیستند، نمی ‌توانند از فرصت گردشگری استفاده کنند.

 توزیع زمانی تعطیلات یکی از مهمترین راهکارها برای توسعه‌ گردشگری و به خصوص گردشگری داخلی است. امری که باعث می ‌شود، مقاصد گردشگری به صورت عادلانه ‌تری در دسترس گردشگران داخلی قرار گرفته و این امکان برای آنها میسر شود که در طول سال بتوانند انتخاب ‌های متنوع ‌تری را برای مقصد سفر خود در نظر بگیرند. از طرفی بسیاری از مقاصدی که در طول تابستان گرم هستند می ‌توانند در سایر فصل‌ ها مورد بازدید قرار گیرند. به بیان دیگر ظرفیت ‌های پنهان و مغفول در گردشگری می ‌توانند در صورت این اتفاق عرض اندام نموده و مورد بازدید قرار گیرند.

تعطیلی پنج‌شنبه ‌ها، راهکاری برای توسعه‌ گردشگری داخلی
تصویر 1: بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد. عکس از بهارک روشن ‌بخش.

به لحاظ اقتصادی نیز این تعطیلی برای مقاصد اثرات مثبت فراوانی به همراه دارد. این امر همچنین باعث می ‌شود سفر در طول سال به طور مناسبتری توزیع شود که می ‌تواند به پایداری کسب و کارهای مرتبط با گردشگری به خصوص کسب و کارهای خرد کمک شایانی نماید و مشاغل پایداری را به وجود آورد که بتوانند درآمد مستمر را برای افراد جامعه‌ محلی ایجاد نمایند.

تعطیلی پنج ‌شنبه ‌ها فرصتی برای توزیع زمانی تعطیلات و در نتیجه توزیع عادلانه ‌تر سفر برای مقاصد داخلی است. امری که می‌ تواند علاوه بر رونق صنعت گردشگری، و ایجاد درآمد برای جوامع مختلف، باعث شود سفر در کشور ما فرهنگ سازی شود. اتفاقی که می ‌تواند در درازمدت در گسترش حال خوب در جامعه نیز موثر باشد. چرا که سفر راهی برای گریز از شلوغی‌ کارهای روزانه و سازوکاری برای دستیابی به آرامش است.

تعطیلات پنج ‌شنبه ‌ها این فرصت را در اختیار طراحان بسته ‌های سفر قرار می ‌دهد تا با طراحی تورهای دو و سه روزه، سفرهای کوتاه ‌مدتی را برنامه ‌ریزی نمایند که موجب رونق تمامی ظرفیت گردشگری ایران شده و فرصت رقابتی برابر را برای فعالان مقاصد گردشگری قرار می‌ دهد تا بتوانند با ابراز خلاقیت، گردشگران را به سوی مقصد خود جذب نمایند. با توجه به تاثیر گردشگری بر سایر صنایع، رونق گردشگری، توسعه‌ اقتصادی مهمی را برای جوامع محلی رقم خواهد زد.

توسعه‌ گردشگری جز از طریق توسعه‌ی همزمان گردشگری داخلی و خارجی امکان‌پذیر نیست و برای توسعه‌ی گردشگری داخلی راهی جز توزیع زمانی تعطیلات در طول سال وجود ندارد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهدی باصولی

مهدی باصولی

دکترای مدیریت گردشگری، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی
میزان مطالعه مطلب