پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

مشاور گردشگری، حلقه گمشده در تولید فیلم و سریال

چکیده: بکارگیری مشاور گردشگری در تولید محتوای فیلم و سریال، نسخه‌ مطلوب ‌تری از مفهوم گردشگری را در تولیدات ارائه می ‌نماید که منجر به توسعه‌ فرهنگ گردشگری می شود.

آیا صدا و سیما در تولید محتوا به مشاور گردشگری نیاز دارد؟

در ایام نوروز 1400، سریال جذاب، ساده و دلنشین نون خ از شبکه‌ سراسری پخش شد و با استقبال مخاطبین روبرو گردید. فضای این سریال در یکی از روستاهای کردنشین کشور ایران می ‌گذشت که به عنوان یک مقصد گردشگری مطرح بود. در طول سریال موضوع گردشگری به دفعات مورد اشاره قرار گرفت. گذشته از حضور گردشگران در بخش‌ های مختلف سریال، شغل یکی از اهالی راهنمای تور و دیگری فعال گردشگری بود.

علی ‌رغم محاسن خیلی خوب سریال که آن را یک سر و گردن از سایر تولیدات بالاتر قرار داده است، سریال فقط از ظاهر مفهوم گردشگری بهره گرفته بود و در این مساله عمقی وجود نداشت. مشخص نبود گردشگران برای چه به روستا آمده ‌اند، چه برداشتی از مقصد دارند. نقش و شرح وظایف راهنمای تور چیست و اصولا بسته‌ سفرشان چگونه تعریف شده است. به بیان دیگر مفهوم گردشگری و عناصر و فعالیت‌ های وابسته به آن هنوز در این سریال و سایر محتواهای تولید شده، مبهم بوده و هرکسی به فراخور برداشت خود از این مفهوم از آن استفاده می‌ کند.

مشاور گردشگری، حلقه‌ گمشده در تولید فیلم و سریال
تصویر 1: سریال نون خ 3، منبع: سایت شبکه اول سیما http://tv1.ir

تاثیر مشاور گردشگری در تغییر مفهوم آن در رسانه ها

این امر را می ‌توان در سایر تولیدهای تلویزیونی و سینمایی نیز مشاهده نمود. برای تصویرسازی از گردشگری صرفا در ایجاد نماهای زیبا، یا نشان دادن بناهای تاریخی و یا در نهایت حضور چند گردشگر استفاده می‌ شود. در حالی که اگر نگاه کاملتری به این موضوع در زمان تولید محتوا صورت پذیرد، می ‌توان از ابزار رسانه در توسعه‌ فرهنگ گردشگری، بهره‌ بیشتری برد. به خصوص رسانه‌ تلویزیون که به واسطه بصری بودن، ارتباط بهتری را می‌ تواند با مخاطب برقرار نماید. در دورانی که گسترش فرهنگ گردشگری می‌ تواند در کمک شایانی در بهبود و تقویت آثار مثبت و کاهش آثار منفی گردشگری داشته باشد.

در سال‌ های قبل و با گسترش فیلم ‌هایی که در آن مباحث نظامی مطرح بود، به مرور مفهوم مشاور نظامی و انتظامی در تهیه‌ فیلم و سریال شکل گرفت. با عمیق ‌تر شدن نگاه مخاطب به تدریج مشاوران دیگری مانند مشاور حقوقی و .. نیز برای بهتر شدن محتوا در کنار کادر تولید قرار گرفتند. اگر خواسته شود از مفهوم گردشگری در تهیه فیلم و سریال استفاده کرد، ایجاد نقشی تحت عنوان مشاور گردشگری می ‌تواند تاثیر مهمی در ایجاد تولیداتی داشته باشد که منطق روایی و محتوایی بهتری داشته باشند.

مشاور گردشگری با بهره ‌گیری از موضوع‌ های مختلفی مانند اقتصاد گردشگری، بازاریابی گردشگری، رفتار گردشگر، انگیزه‌ سفر، سیستم گردشگری، مدیریت مقصد گردشگری و … می ‌تواند مفاهیم جدید و ریشه ‌داری را در هر تولید وارد نماید که صرفا نمایش محض نبوده و دارای بنیه و عمق مناسب علمی هم باشد. چه در روایت طنز و چه در روایت جدی.

شهرهای ایران ظرفیت مناسبی را برای تبدیل شدن به مقاصد گردشگری داخلی و بین ‌المللی دارند. نگاه جدی به توسعه‌ گردشگری در کشور ایجاب می ‌نماید توسعه فرهنگ گردشگری بیش از هر زمان مورد توجه قرار گیرد. بکارگیری مشاورین گردشگری در زمان تولید محتوای فیلم و سریال، نسخه‌ مطلوب ‌تری از مفهوم گردشگری را در تولیدات ارائه می ‌نماید که می ‌تواند منجر به نگاه نوینی به موضوع و توسعه‌ فرهنگ گردشگری شود. هرچند این امر مستلزم نگاه جدی ‌تر به موضوع گردشگری و نقش آن در توسعه‌ افتصادی اجتماعی کشور می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهدی باصولی

مهدی باصولی

دکترای مدیریت گردشگری، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی
میزان مطالعه مطلب